تداوم واکنش‌ها به اظهارت توهین‌آمیز علیه پیامبر(ص) در هند
کد خبر: 4062389
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱

تداوم واکنش‌ها به اظهارت توهین‌آمیز علیه پیامبر(ص) در هند

با تداوم واکنش‌های اعتراض‌آمیز به اظهارات دو مقام حزب حاکم بر هندوستان در توهین به پیامبر اکرم (ص)، دولت هند به دنبال فرونشاندن خشم مسلمانان است، با این حال برخی از مقامات حزب حاکم هند، عذرخواهی دولت برای این اظهارات را غیرضروری دانستند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، با تداوم اعتراضات به اظهارات توهین‌آمیز دو عضو حزب بهاراتیا جاناتا در هندوستان علیه پیامبر اسلام (ص)، مقامات این کشور 38 نفر را در یک تظاهرات اعتراضی در شهر کانپور در شمال کشور دستگیر کردند.

این دستگیری‌ها به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مهار تنش‌های مذهبی با اظهارات مقامات حزب حاکم که خشم گسترده‌ای را در میان مسلمانان داخل و خارج از هند ایجاد کرد، شدت یافته است.

خشم مسلمانان و تقاضا برای عذرخواهی حزب حاکم در هند

کشورهای مسلمان به طور گسترده به این اظهارات واکنش نشان داده و آن را به شدت محکوم کرده‌اند. ایران، قطر و کویت با احضار سفیر هند مراتب اعتراض رسمی خود به این اظهارات را اعلام کرده‌اند.

وزارت خارجه هند در واکنش به این اعتراضات، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این توئیت‌ها و بیانیه‌های توهین‌آمیز هرگز منعکس‌کننده دیدگاه دولت هند نیست. حزب حاکم هند نیز روز یکشنبه یک سخنگوی زن را تعلیق و یک مقام دیگر را به دلیل جریحه‌دار کردن احساسات اقلیت مذهبی کشور برکنار کرد.

با این حال یکی از رهبران حزب بهاراتیا جاناتا، تأکید کرده است: اصرار برای عذرخواهی حزب به دلیل این توهین‌ها، غیرضروری است.

به گفته وی، این حزب اقدامات لازم را انجام داده و بر امتناع خود از توهین به نمادهای مذهبی تأکید کرده و این کافی و منصفانه است.

اعتراض عمان به اظهارات توهین‌آمیز علیه پیامبر اسلام (ص)

عمان ضمن محکومیت اظهارات توهین‌آمیز به پیامبر (ص) در هند، تأکید کرد: این اظهارات در خدمت همزیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان نخواهد بود و افکار عمومی را تحریک خواهد کرد.

خلیفه بن علی بن عیسی الحارثی، معاون وزیر امور خارجه عمان در دیدار با سفیر هند در این کشور، اظهارات توهین‌آمیز یکی از مقامات حزب بهاراتیا جاناتا، حزب حاکم هند در توهین به پیامبر اسلام (ص) را محکوم کرد.

انتهای پیام
captcha