فرحبخش: مسئولان سینمایی درگیر صنوفند تا تولید استراتژیک + صوت
کد خبر: 4065317
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
جشنواره‌های سینمایی و عملکرد سیاسی/ 8

فرحبخش: مسئولان سینمایی درگیر صنوفند تا تولید استراتژیک + صوت

یک تهیه‌کننده گفت: مسئولان سینمایی به جای اینکه سیاستگذاری خود را به گونه‌ای انجام دهند که در خدمت مسائل استراتژیک کشور باشد بیشتر وقت خود را معطوف به امور صنفی کرده‌اند.

حسین فرحبخش، تهیه‌کننده و کارگردان سینما، در گفتگو با ایکنا، درباره کارکرد جشنواره‌های خارجی نسبت به سینمای ایران گفت: نحوه گزینش آثار ایرانی در جشنواره‌های خارجی به ویژه غربی به گونه‌ای است که در آنها تنها مشکلات و معضلات مردم ایران نشان داده می‌شود، اما هیچ‌گاه در آثار خودشان مشکلات را به تصویر نمی‌کشند. من به آمریکا سفر کردم و در خیابان‌های لس‌‌آنجلس کارتن‌خواب‌ها را دیده‌ام اما هیچ‌گاه این تصاویر را در فیلم‌هایشان ندیده‌ام.

این تهیه‌کننده ادامه داد: می‌توان نمود اخیر اسلام‌ستیزی و ایران‌هراسی جشنواره‌های غربی را در جشنواره کن مشاهده کرد. آنها با نمایش فیلم عنکبوت مقدس و اعطای جایزه به آن به روشنی به آموزه‌های اسلامی حمله کردند. نحوه کارشان نیز تحریف واقعیت است. در این فیلم آدمی که ظاهری مذهبی دارد قاتل است، در‌صورتی‌که فرد مذهبی هیچ‌گاه مرتکب چنین جنایتی نمی‌شود. چنین آثاری به گونه‌ای تحریف واقعیت می‌کنند که به دین اسلام ضربه می‌زنند و آن را خشن نشان دهند. ممکن است به صورت استثنا در جشنواره‌های خارجی به فیلم‌هایی که مفاهیم انسانی و جاذبه‌های ایران را مد نظر  قرار می‌دهند توجه شود، اما آثاری که تشویق می‌‌شود عمدتاً در خدمت سیاست اسلام‌ستیزی و ایران‌هراسی است.

کارگردان فیلم «زندگی خصوصی» تأکید کرد: چرا در جشنواره‌های خارجی به فیلم‌های بسیار خوب دفاع مقدسی توجه نمی‌شود. برای مثال در فیلم «دیده‌بان» ارزش‌های انسانی به شکلی زیبا نشان داده می‌شود، اما این اثر در جشنواره‌های خارجی موفق نبود.

فرحبخش با بیان اینکه با حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی مخالف نیست، گفت: انتقاداتم به معنای حضور نیافتن در رویدادهای هنری در جهان نیست، زیرا ما به واسطه حضورمان در جشنواره‌های خارجی می‌توانیم فرهنگ خود را به جهانیان معرفی کنیم، اما این شکل حضور را نمی‌پسندم. پس باید در انتخاب آثار بیشتر دقت شود تا به آموزه‌های اسلامی در آثار انتخابی خدشه‌ای وارد نشود، چون ائمه(ع) و اسلام خط قرمز ما هستند.

تهیه‌کننده فیلم «آواز قو» درباره آثار ضد اسلامی و ایرانی نظیر «عنکبوت مقدس» اظهار کرد: برخی مواقع اعتراض به تولیداتی نظیر «عنکبوت مقدس» موجب بیشتر دیده شدن آن می‌شود، اما این موضوع نباید بهانه‌ای باشد تا ما به این تولیدات بی‌تفاوت باشیم.


بیشتر بخوانید:

ایران‌ستیزی جشنواره‌های خارجی غیر قابل انکار است

تخریب جمهوری اسلامی هدف اصلی برخی جشنواره‌هاست


فرحبخش با انتقاد از سیاست‌های مدیران سینمایی، تأکید کرد: مسئولان سینمایی به جای اینکه به گونه‌ای سیاستگذاری کنند که سیاستشان در خدمت مسائل استراتژیک کشور باشد، بیشتر وقت خود را معطوف به امور صنفی کرده‌اند تا آدم‌هایی که مدنظرشان هستند مشغول به کار شوند. پس فرصتی باقی نمی‌ماند تا آثاری را روانه جشنواره‌های خارجی کنیم که در آنها از عزت ایران و اسلام حرف زده شود.

انتهای پیام
captcha