ورود بخش اراده مردمی به جشنواره مد و لباس فجر
کد خبر: 4065690
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳

ورود بخش اراده مردمی به جشنواره مد و لباس فجر

در نشست خبری یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر ضمن اعلام استقبال مخاطبان از این جشنواره و ثبت‌نام هزار و 700 نفر، از سکه ویژه این جشنواره مزین به تصویر طاووس طلایی رونمایی شد.

ورود بخش اراده مردمی به جشنواره مد و لباس فجر

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر امروز سه‌شنبه 31 خردادماه با حضور سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، سپیده یاقوتی، دبیر این دوره از جشنواره و جمعی دیگر از مسئولان برپایی جشنواره مد و لباس فجر در وزارت ارشاد برگزار شد.

در این نشست امامی با اشاره به وجود چهار آسیب در دوره‌های گذشته جشنواره مد فجر که در این دوره تلاش شد اصلاح شوند، گفت: جشنواره فجر باید حداکثری باشد؛ نمره ما در دستیابی به بازار و ارتباط با بازار پوشاک و تولیدکنندگان خوب نبود و جشنواره محفلی شده بود که چند روزی اهل هنر دور هم باشند. اما این روند مد نظر ما نیست و باید اصلاح شود.

وی اعلام کرد: حمایت ماندگار از هنرمندان مد نظر کارگروه است اما در دوره‌های قبل به صورت سلیقه‌ای از برخی هنرمندان حمایت می‌شود. همچنین جشنواره از جنبه ملی و بین‌المللی الهام‌بخش نبود؛ ما می‌توانیم در حوزه بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته و پدیده و رویداد مد و لباس غرب آسیا باشیم. البته به خاطر فرهنگ و تمدنمان نمی‌توانیم از همه رویدادهای فشن استفاده کنیم اما نباید ظرفیت مد و لباس ایرانی اسلامی را نادیده بگیریم.

امامی تصریح کرد: دسترس پذیرتر کردن لباس زیبا، سالم، عفیفانه و ارزان هدف ماست اما تحقق این امر مهم از عهده یک جشنواره بر نمی‌آید. در تلاش هستیم با نمایش طرح‌های نامزد طاووس طلایی مد ایرانی اسلامی در نگارخانه هفتا در برج میلاد با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و این طرح‌ها را به داوری مردم بگذاریم.

راه‌اندازی بخش اراده مردمی جشنواره مد و لباس فجر

وی اعلام کرد: بخش اراده مردمی یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر از 18 تیر راه‌اندازی می‌شود. همچنین نمایشگاه بزرگ ایران ویژند 1401، با هدف عرضه طراحی‌های پوشاک کشور دوم تا پنجم مردادماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه قرار بود 14 تا 17 تیرماه برگزار شود اما بنا به درخواست صاحبان ویژندهای(برندهای) برتر کشور برای داشتن فرصت بیشتر و آمادگی بهتر برای حضور در این نمایشگاه، زمان آن به تعویق افتاد و به دوم تا پنجم مردادماه موکول شد.

بخش بین‌المللی جشنواره مد فجر

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در خصوص بخش بین‌المللی جشنواره مد فجر نیز گفت: از دریافت آثار در قسمت رقابتی بخش بین‌الملل جشنواره فجر ناامید نیستیم و فراخوان جشنواره نیز به چند زبان منتشر شده است اما امسال در بخش بین‌الملل انتظار داریم بیشتر بخش غیر رقابتی فعال باشد و در صورتی که بتوانیم خود را به عنوان رویداد مد و لباس غرب آسیا مطرح کنیم، در سال‌های بعد بخش رقابتی حوزه بین‌الملل نیز فعال‌تر خواهد شد.

در ادامه این نشست خبری، سپیده یاقوتی، دبیر جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز طی سخنانی اعلام کرد: فراخوان جشنواره 29 اردیبهشت منتشر و مدت یک ماهه برای دریافت آثار در نظر گرفته شد که بنا به درخواست متقاضیان مدت دریافت آثار یک هفته تمدید شده و علاقه‌مندان تا روز پنج شنبه دوم تیرماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی با تأکید بر اینکه مهلت دریافت آثار تمدید نمی‌شود، گفت: در این دوره آثار در دو قالب کاربردی با قابلیت تولید انبوه و اثر هنری برای به نمایش گذاشتن توانمندی طراحان ارزیابی خواهند شد. جدول ارزیابی نیز برای هر گرایش به صورت مجزا آماده شده است.

یاقوتی ضمن تشریح روند داوری آثار، گفت: تا 40 اثر در هر گرایش به عنوان اثر برتر معرفی خواهد شد. در حال حاضر هزار و 700 ثبت نام در سایت صورت گرفته که در بیشتر موارد چندین اثر در گرایش‌های مختلف ارسال شده که نشان دهنده استقبال و اشتیاق طراحان برای حضور در جشنواره است.

یک هفته فرصت برای ارسال آثار فیزیکی به جشنواره فجر

دبیر جشنواره مد و لباس فجر ادامه داد: با توجه به اینکه در این دوره آثار در دو قالب «اثر تولید شده در رویداد مهارتی» و «تصویرگری اثر در رویداد مهارت جویی» دریافت شده‌اند، به افرادی که اثر آنها در بخش مهارتی مورد تأیید قرار گرفته از طریق پنل کاربری اطلاع رسانی می‌شود تا بلافاصله حداکثر تا یک هفته پس از اعلام نتایج آثار فیزیکی خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

وی اضافه کرد: هنرمندانی که در بخش مهارت‌جویی و در قالب تصویرگری اثر ارسال کرده‌اند، در صورت نیاز به بازنگری، طی رویداد منتورینگ سه روزه فرصت ارتباط و استفاده از راهنمایی اساتید به آنها داده می‌شود و این دسته از آثار نیز پس از اصلاح برای داوری نهایی در قالب بُرد در نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.   

یاقوتی برگزاری اولین نمایشگاه ایران ویژند 1401 را اتفاق مهم این دوره از جشنواره مد و لباس فجر اعلام کرد و گفت: این نمایشگاه جزو برنامه‌های غیر رقابتی جشنواره است که امتیازهای ویژه‌ای برای شرکت کنندگان در آن در نظر گرفته شده است.

مرضیه الله‌دادی، دبیر اجرایی جشنواره یازدهم نیز اعلام کرد: در بخش علمی از سه دانشگاه دعوت کردیم تا از جشنواره مد حمایت کنند و 21 تیر ماه همایش بخش علمی با پنل‌های مختلف برگزار خواهدشد. از 18 تا 24 تیر ماه نیز در برج میلاد برنامه‌های فرهنگی ـ هنری جشنواره با حضور گروه‌های موسیقی مختلف با لباس‌های محلی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: اتفاق جدیدی که در این دوره رخ داده و در دوره‌های قبلی کم‌رنگ بوده، حمایت از برندهای داخلی است. در این دوره با برپایی نمایشگاه ایران ویژند در دو سالن نمایشگاه بین‌المللی تهران، فضای مطلوبی در اختیار برندهای داخلی برای نمایش آثارشان قرار می‌دهیم. با اکثر برندهای مطرح در هشت گرایش مد و لباس و جواهرات و کیف و کفش نیز برای حضور در این نمایشگاه هماهنگی انجام شده است.

الله‌دادی از تمام تولید‌کنندگان، خانه‌‌های مد و ... دعوت کرد از طریق تارنمای جشنواره در این نمایشگاه ثبت‌نام کنند و افزود: معیارهای حضور در این نمایشگاه بر اساس پروتکل‌های نمايشگاه‌های بین‌المللی است.

تعیین بودجه فرهنگی برای جشنواره

امامی نیز از تعیین بودجه فرهنگی برای جشنواره و اجرای فعالیت‌های فرهنگی هنری به صورت جنبی در این دوره از جشنواره مد خبر داد و گفت: در عرصه‌های مختلفی که بتوان هنر و میراث لباس محلی ایران را نمایش داده و سواد پوشاک و لباس را در کشور ارتقا دهیم، برنامه خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: روز پنج‌شنبه دوم تیر ماه سایت جشنواره یازدهم برای دریافت آثار بسته می‌شود و مهلت دریافت آثار نیز تمدید نخواهد شد. 18 تا 24 تیر ماه نیز نمایشگاه جشنواره فجر برپا و روز 24 تیر اختتامیه و معرفی برندگان را خواهیم داشت.

مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از تلاش برای تهیه حواله خرید از ویژندهای ایرانی خبر داد و گفت: با چند بانک برای صدور کارت اعتباری خرید محصولات مد و لباس ایرانی اسلامی صحبت شده و در تلاش هستیم با تهیه این کارت از ویژندها و خریداران ایرانی حمایت کنیم.

در ادامه یاقوتی در پاسخ به این سؤال که آیا طرح‌های برتر تولید انبوه خواهد شد؟ گفت: فرصت تولید و نمونه‌سازی در جشنواره را نداریم اما بعد از نمایشگاه از طریق حامیان و تولیدکنندگان، طرح‌های برتر تولید خواهدشد و یکی از جوایز این دوره از جشنواره نیز «اعتبار تولید انبوه» برای طرح‌هاست.

امامی نیز در خصوص حمایت از طرح‌‌های برتر، گفت: تلاش داریم جشنواره اکواریومی نباشد و فقط از افراد یا گروه‌های خاص حمایت نشود. در تلاش هستیم نگارخانه دائمی مد و لباس نیز راه‌اندازی کنیم و شهرداری نیز در این خصوص از ما حمایت می‌کند. نگارخانه هفتا در برج میلاد نیز هر ماه یک هفته در اختیار ماست. همچنین رویدادهای مد و لباس استان‌ها را خواهیم داشت. درصدد هستیم موزه ملی لباس ایران را در تهران راه‌اندازی کنیم.

وی همچنین گفت: آثار برتر جشنواره یازدهم در استان‌ها نیز به نمایش در می‌آید و ایران ویژند استانی نیز برگزار خواهدشد. ایران ویژند نیز به صورت سالانه تکرار خواهد شد و در زمره نمایشگاه‌های تخصصی تهران قرار می‌گیرد.

امامی در واکنش به این پرسش که چرا طرح‌های 10 دوره جشنواره فجر حتی در لباس دبیران جشنواره فجر نیز نمود ندارد؟ گفت: در جشنواره فیلم فجر عوامل جشنواره از لباس طراحی شده استفاده کردند. یاقوتی نیز گفت: برای کادر جشنواره لباس طراحی شده است.

الله‌دادی نیز در خصوص هزینه‌ای که از برندها برای حضور در نمایشگاه ایران ویژند گرفته می‌شود، گفت: تمام نمايشگاه‌ها مبلغی را دریافت می‌کنند. اما چون هدف حمایت از برندهاست رایزنی شده و قیمت را به حداقل رسانده‌ایم تا از طراحان و تولیدکنندگان جوان حمایت کنیم.

امامی همچنین اعلام کرد: سه قطعه سکه طلا، جایزه ویژندها و طراحان برتر طراحی شده است که مزین به طاووس زرین هستند و به برندگان اهدا خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای لباس تیم ملی در جام جهانی قطر طرحی در دست دارید؟ گفت: تأکید فدراسیون بر لباس ورزشی است که اگر متقاضی باشند، فراخوان لباس ورزشی می‌دهیم. اما کار دیگری برای جام جهانی قطر کرده‌ایم و قرار است رویداد طراحی و انتخاب لباس هواداری تیم ملی برگزار و تی‌شرت و مانتو برای هواداری از تیم ملی طراحی شود.

حمایت از تولید داخلی

امامی در بخش دیگری از سخنان خود بر حمایت از تولید داخلی تأکید کرد و گفت: از تهیه پارچه داخلی حمایت می‌کنیم اما این حمایت‌ها موقت است و تولیدکنندگان پارچه داخلی باید به سمت رقابت پذیری و ارتقای کیفیت پیش بروند. شاهد افت فروش چادر مشکی به دلیل افزایش قیمت پارچه هستیم. به همین دلیل از تولید پارچه تخت به ویژه چادر مشکی حمایت می‌کنیم اما طرفدار مدیریت موقت تعرفه واردات پارچه تخت هستیم. مشکل قیمت پارچه نیز فقط به مواد اولیه مربوط نمی‌شود و مشکل سکوی فروش و مالیات هم وجود دارد.

مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور افزود: میزان قاچاق لباس به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده اما تا وقتی فاصله نیاز و تولید 300 تا 400 درصد است نمی‌توان جلوی قاچاق را گرفت.  

در پایان این مراسم نیز از سه سکه منقش به آرم جشنواره مد و لباس فجر(طاووس طلایی) که قرار است به برگزیدگان این جشنواره اهدا شود، رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha