ارائه تسهیلات بانکی به مؤسسات قرآن البرز
کد خبر: 4066758
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱

ارائه تسهیلات بانکی به مؤسسات قرآن البرز

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت البرز با تأکید بر اینکه مشکلات مالی مؤسسات قرآنی رسالت آنها را تحت شعاع قرار داده است، گفت: در حال حاضر با رایزانی‌های انجام شده با یکی از شعب بانکی استان البرز در حمایت از مؤسسات و فعالان قرآنی، متقاضیان می‌توانند از تسهیلات 20 میلیون تومانی استفاده کنند.

فرخ لقا پورمختار مدیرعامل اتحادیه‌ موسسات قرآنی البرز

متأسفانه این روزها با وجود ضرورت افزایش تعداد مؤسسات قرآنی در استان البرز، شاهد تعطیلی مؤسسات فعال هستیم. فعالان این حوزه مشکلات مالی، بی‌توجهی خیرین و مسئولان را مهم‌ترین دلیل تعطیلی این مراکز عنوان می‌کنند و در این میان با توجه به شرایط پیش آمده اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت البرز در پی رایزنی با مراکز مالی و دستگاه‌های اجرایی تلاش دارد با حمایت از فعالان قرآنی از تعطیلی این مراکز جلوگیری کند.

خبرنگار ایکنا از البرز در گفت‌وگویی که با فرخ‌لقا پورمختار، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان البرز انجام داده است به اقدامات اخیر این اتحادیه برای حمایت از مؤسسات قرآنی اشاره شده است که متن آن را در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا- اخیرا اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان البرز تفاهم‌نامه‌ای با بانک مهر ایران جهت ارائه تسهیلات به فعالان و مدیران مؤسسات قرآنی منعقد کرده است، لطفا در این باره توضیح بفرمایید.

پیش از این اتحادیه با بانک رسالت تفاهم‌نامه همکاری داشت و تسهیلات 20 میلیون تومانی با بازپرداخت دو میلیون تومانی به متقاضیان اعطا می‌شد، اما از آنجا که بازپرداخت وام برای مؤسسات دشوار بود، تصمیم گرفتیم با بانک مهر ایران وارد مذاکره شویم تا از تسهیلات و شرایط این بانک برای فعالان قرآنی استفاده کنیم. در حال حاضر با رایزانی‌های انجام شده و با توجه به سپرده و گردش حساب متقاضیان هر کدام می‌توانند از تسهیلات 20 میلیون تومانی این بانک استفاده کنند.

همچنین با عضویت 30 مؤسسه صندوق قرض‌الحسنه‌ای تأسیس کردیم و با پرداخت ماهی 200 هزار تومان حق‌ مشارکت، در طول 36 ماه، وام‌هایی را به متقاضیان ارائه می‌کنیم که سپرده اصلی آن هر سه سال افزایش می‌یابد.

ایکنا- نداشتن بیمه از مهم‌ترین مشکلات فعالان قرآنی است، برای رفع این معضل چه اقداماتی صورت گرفته است؟

از بهمن‌ماه سال گذشته بیمه فعالان قرآنی را آغاز کردیم. پیش از این فعالان قرآنی در سامانه «حمد» تأمین اجتماعی ثبت‌نام می‌کردند، اما امسال این سامانه پالایش اعضا را در دستور کار قرار داد و با این کار عده‌ای از عضویت خارج شدند و در این بین برخی از فعالان قرآنی البرز با سابقه کار حدود 10 سال بلاتکلیف شدند. برای رفع این مشکل با صندوق عشایری زیرمجموعه وزارت کار و تعاون، تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که در راستای این تفاهم‌نامه تاکنون 60 نفر بیمه شدند.

ایکنا- برای جذب کمک‌های خیرین و نهادهای قرآنی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

مؤسسات قرآنی علاوه بر مشکل تأمین فضای آموزشی، مشکل پرداخت مالیات را هم دارند و باید با همین درآمدهای پایین مالیات بدهند. این شرایط باعث شده که توان مؤسسات قرآنی کم و فعالیت‌شان محدودتر شود. اگر می‌خواهیم مؤسسات با قدرت در این حوزه فعالیت کنند نیازمند پشتیبانی ارگان‌های دولتی و خیرین هستیم؛ هرچند گاهی برخی از مؤسسات از حمایت مالی خیرین بهره‌مند می‌شوند، اما هنوز به‌دلیل نبود فرهنگ‌سازی مناسب کمک‌ها چشمگیر نیست. برخی از خیرین گمان می‌کنند، چون مؤسسات از متقاضیان خود شهریه دریافت می‌کنند، دیگر نیازی به کمک مالی ندارند، این در حالی است که شهریه‌ها بسیار ناچیز است و مدیران از عهده هزینه‌های اولیه شارژ و یا اجاره‌بها نیز برنمی‌آیند. برای جذب کمک‌های خیرین جلساتی با آنها داشتیم اما متأسفانه تاکنون نتیجه خوبی حاصل نشده است.

پیشنهادها و نامه‌هایی نیز به اوقاف البرز برای حمایت از مؤسسات ارائه دادیم. از سازمان اوقاف خواستیم که مکان‌هایی که وقف شده است به مؤسسات اجاره داده شود، اما متأسفانه هنوز با اجرای این طرح موافقت نشده است.

ایکنا- مربیان و مدرسان قرآنی فعال در فضای مجازی از امکانات و تسهیلات وزارت کار چگونه می‌توانند، استفاده کنند؟

در حال حاضر 78 مؤسسه و 86 خانه قرآن در استان البرز وجود دارد، اما در عمل کمتر از 30 مؤسسه به‌طور واقعی فعالیت دارند. بسیاری از معلمان در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و جزو مشاغل خانگی به حساب می‌آیند و می‌توانند از وام‌های وزارت کار استفاده کنند. به کمک اتحادیه کشوری، مربیان قرآنی، وارد سامانه وزارات کار و تعاون شده و به‌عنوان مدرس آنلاین از وام‌های 100 تا 400 میلیونی با شرایط خاص می‌توانند، بهره ببرند.

ایکنا- و در پایان درباره طرح‌ها و برنامه‌هایی که برای فعالان و مؤسسات قرآنی دارید، توضیح دهید.

سه طرح از سال گذشته تصویب شده و اجرای یک طرح مشترک نیز با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی البرز در دستور کار قرار دارد که طرح ارتقای مهارت مربیان حفظ، آموزش و توانمندسازی مدیران مؤسسات از جمله این طرح‌هاست. همچنین برای اولین بار در استان، مسابقات قرآنی ویژه مؤسسات قرآن اتحادیه برگزار می‌شود که از تیرماه آغاز شده و تا شهریورماه ادامه دارد و هدف از برگزاری این مسابقات تجلیل از مؤسسات و حمایت مالی از مؤسسات توانمند است. با توجه به اینکه اتحادیه‌های استانی بودجه‌ای ندارند و حتی برای تجلیل از مربیان قرآنی خود از هزینه شخصی استفاده می‌کنند، تلاش کردیم با رایزنی با نهادهای دینی و فرهنگی چون سازمان تبلیغات اسلامی، حداقل از امکانات رفاهی آنها برای مؤسسات و خانه‌های قرآنی بهره ببریم. همچنین، سند چشم‌انداز ارتقای سواد رسانه‌ای، مالی و علمی نیز برای مؤسسات طراحی شده و منتظر تأمین بودجه هستیم.

انتهای پیام
captcha