آغاز اجلاس جده با حضور بایدن و در غیاب امیر کویت و سلطان عمان
کد خبر: 4071228
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

آغاز اجلاس جده با حضور بایدن و در غیاب امیر کویت و سلطان عمان

اجلاس امروز سران شورای همکاری خلیج فارس به همراه مصر، عراق و اردنی در حالی آغاز شده است که کویت و عمان بر خلاف دیگر کشورها در بالاترین سطح حضور ندارند.

اجلاس جده در غیاب امیر کویت و سلطان عمان

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، محمد بن سلمان ولی، عهد سعودی طی سخنانی در این نشست گفت: گردهمایی امروز در حالی برگزار شده که منطقه و جهان با چالش‌های بزرگی روبه‌رو و نیازمند تلاش‌های بین‌المللی بیشتر است.

وی در سخنانش با اشاره به ایران گفت: از ایران می‌خواهیم با کشورهای منطقه همکاری کرده و به اصول قانون بین‌الملل پایبند باشد و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داشته باشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم طی سخنانی در این اجلاس ضمن قدردانی از عربستان سعودی بابت این میزبانی، غرب آسیا را منطقه‌ای مهم خواند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سناریوی اتهام‌زنی‌ها علیه ایران را آغاز کرد و مدعی شد که فعالیت‌های ایران باعث بی‌ثباتی منطقه شده است.

بایدن در اجلاس جده

وی افزود: آمریکا همچنان شریکی فعال در منطقه خواهد بود. ما حامی کشورهایی هستیم که به اصول نظام بین‌المللی پایبند باشند. ما با به‌کار‌گیری زور برای تغییر مرزها مخالفیم.

بایدن ادعا کرد: آمریکا به ایران اجازه نخواهد داد که به سلاح هسته‌ای دست یابد. دولت آمریکا به نفع روسیه، چین و ایران از منطقه خارج نخواهد شد. ما به تلاش‌های دیپلماتیک به منظور فشار بر ایران درباره برنامه هسته‌ای آن ادامه می‌دهیم و هدفمان این است که تهران به سلاح هسته‌ای دست نیابد.

اسرائیل بخشی از همکاری بین کشورهای منطقه خواهد بود

بایدن افزود: در آینده اعضای جدیدی در اینجا (خاورمیانه) برای همکاری وجود خواهند داشت و یکی از آنها اسرائیل است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما متعهد به آزادی رفت و آمد و ناوبری در منطقه هستیم.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نخستین سفر خود به منطقه غرب آسیا روز چهارشنبه، ۲۲ تیر ماه  وارد تل‌آویو شد و پس از دیدار با مقامات صهیونیست  به کرانه باختری رفت.

بایدن شامگاه جمعه هم به شهر جده در عربستان سعودی رفت و پس از دیدارهایی که شب گذشته با مقامات عربستان سعودی داشت، قرار است تا دقایقی دیگر در نشستی با عنوان توسعه و امنیت با مشارکت سران اعضای شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) به همراه مصر، عراق و اردن شرکت کند.

همه کشورهای مذکور در بالاترین سطح در این نشست حضور خواهند داشت و تنها از کشور کویت و عمان به ترتیب، مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولی عهد کویت و اسعد بن طارق آل سعید معاون نخست‌وزیر و نماینده ویژه سلطان عمان شرکت می‌کنند.

رئیس جمهور آمریکا طی ساعات گذشته با نخست‌وزیر عراق، رئیس جمهور مصر، رئیس امارات دیدار و گفت‌وگو کرده است.

بایدن جمعه هم در نشست خبری در جده گفته است: برای تقویت امنیت عربستان در برابر هرگونه تهدید تلاش خواهیم کرد و مقامات عربستان با تمدید آتش‌بس در یمن موافقت کرده‌اند.

صلح در یمن جز با عقب‌نشینی نیروهای خارجی محقق نمی‌شود

در واکنش به این ادعا، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش الحوثی گفت: منطقه بدون ثبات یمن روی ثبات را نخواهد دید.

او گفت: صلح در یمن جز با توقف تجاوز و عقب‌نشینی نیروهای خارجی و رفع کامل محاصره و آزادی اسرا و رسیدگی کامل به پیامدهای تجاوز اعم از پرداخت غرامت و ... محقق نخواهد شد.

عبدالسلام گفت: هر اقدامی که به صلح واقعی منجر نشود، هیچ ارزشی ندارد.

محمد علی الحوثی،  یک رهبر انصار الله نیز در واکنش به سخنان جو بایدن در شهر جده عربستان، گفت : ما ادامه جنایت تجاوزات آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات و متحدانش را نخواهیم پذیرفت و دشمنانی که در عربستان نشست برگزار می‌کنند، باید تجاوز، محاصره و تروریسمی را که علیه مردم یمن اعمال می شود، متوقف کنند.

الحوثی در این باره در صفحه توئیتر خود نوشت: هر گزینه دیگری جز  بلا و نفرین دائمی تاریخ را به همراه نخواهد داشت.

انتهای پیام
captcha