نقد «کتاب آسمان چهارم» در کتابخانه علامه امینی ملایر
کد خبر: 4071576
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱

نقد «کتاب آسمان چهارم» در کتابخانه علامه امینی ملایر

نقد «کتاب آسمان چهارم» با حضور محمود خلیلی از نویسندگان بومی شهرستان ملایر در کتابخانه علامه امینی ملایر برگزار شد.

کتابخانه علامه امینی ملایربه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، محمود خلیلی از نویسندگان بومی شهرستان ملایر در آئین نقد «کتاب آسمان چهارم»، اظهار کرد: رمان آسمان چهارم به روایت واقعه بزرگ غدیر خم از زبان چند نوجوان اشاره دارد.

وی نقد را اقدامی بسیار سازنده در تعالی یک اثر هنری دانست و ابراز کرد: نقد  به بررسی نکات مثبت و منفی به طور همزمان پرداخته و با کنار هم قرار دادن نکات مثبت و نقاط ضعف، عملکرد خالق اثر را؛ به صورت منصفانه و مشفقانه ای مورد تحلیل ؛ بررسی و مداقه قرار می‌دهد.

خلیلی در ادامه از جمله نقاط ضعف این کتاب را طراحی روی جلد آن دانست و افزود: با اینکه  کتاب آسمان چهارم برای گروه سنی نوجوان طراحی شده ولی به جذابیت‌های تصویری توجه نشده و انتخاب شمشیر به عنوان نمادی از مولی‌الموحدین انتخاب درستی برای یکی از مهربان‌ترین و عدالت‌ورزترین امامان شیعیان ما نیست.

این نویسنده ملایری همچنین با اشاره به عنوان کتاب، آن را یکی دیگر از نکات قابل توضیح دانست و افزود: عنوان کتاب مشخص نیست که با تخیل فریبا کلهر انتخاب شده یا سندیتی در منابع دینی در این باب وجود دارد که نویسنده اشاره‌ای به این مورد نداشته است. عدم وجود مقدمه در ابتدای کتاب نیز توجیهی ندارد و ناشر از این فرصت می‌توانست برای معرفی نویسنده و انتشارات و احیانا توضیحی در باب انتخاب عنوان کتاب استفاده کند.

خلیلی همچنین به شرایط نقد اشاره‌ای داشت که یکی از بهترین نقدها آن است که با حضور نویسنده و ناشر برگزار شود تا در فرصتی برابر نظرات با هم مطرح و پاسخهایی هم در این میان دریافت و در نهایت مورد پذیرش یا رد قرار گیرد.

نویسنده‌ کتاب قصه ما راست بود از نقاط قوت کتاب به روایت زیرکانه کلهر از تلفیق و کنار هم قرار دادن واقعه تاریخی غدیر خم با داستان دو نوجوان اشاره کرد و تلاشهای نویسنده را جهت جذابیت بخشی و ملموس تر کردن فضای این واقعه برای نسل نوجوان قابل توجه و تقدیر دانست.

وی اضافه کرد: با توجه به تجربه کاری فریبا کلهر در زمینه کار کودک و نوجوان کتاب حاضر جا برای کار بیشتر داشته که احتمالا از نظر ایشان مغفول مانده است، برخی کاستی‌ها از جمله اعراب‌گذاری نام‌ها و مکان‌ها در چاپ‌های بعدی از دید ناشر و نویسنده مغفول نماند.

 

انتهای پیام
captcha