هشدار سازمان ملل درباره پیامدهای تداوم مسدود ماندن جاده‌های یمن با وجود آتش‌بس
کد خبر: 4072391
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷

هشدار سازمان ملل درباره پیامدهای تداوم مسدود ماندن جاده‌های یمن با وجود آتش‌بس

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه بیش از دوسوم جمعیت یمن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، بر اهمیت باز کردن جاده‌های بین استان‌های یمن تأکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، دیه گو زوریلا، معاون هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن، تصریح کرد: اگرچه آتش‌بس در یمن این کشور فقیر و جنگ‌زده را وارد وضعیت صلح موقت کرده است، اما مسدود بودن راه‌ها همچنان یک مسئله مهم انسانی است.

زوریلا با اشاره به کاهش تلفات غیرنظامیان، افزایش عرضه منظم سوخت و از سرگیری برخی پروازهای تجاری، گفت: وضعیت به طور کلی در طول سه ماه گذشته بهبود یافته است.

وی افزود: از آنجایی که راه‌ها هنوز مسدود است، بهبودی که رخ داده است انتظارات ساکنان را برآورده نمی‌کند.

این مقام سازمان ملل تأکید کرد: بازگشایی راه‌ها یک ضرورت بزرگ انسانی، اقتصادی و توسعه‌ای است و خاطرنشان کرد: بیش از دوسوم جمعیت یمن (حدود 30 میلیون یمنی) به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

وی همچنین با هشدار به اینکه اگر بودجه لازم تأمین نشود، مردم جان خود را از دست خواهند داد، افزود: هر چه بحران بیشتر طول بکشد، توجه کمتری به آن می‌شود، اما این بدان معنا نیست که وضعیت بدتر نشده است.

شایان‌ذکر است که آتش‌بس میان ائتلاف سعودی و دولت صنعا از دوم آوریل اجرایی شده است.  بر اساس این آتش‌بس، تمامی عملیات نظامی، تهاجمی زمینی، هوایی و دریایی متوقف خواهد شد.

مفاد قرارداد آتش‌بس شامل تسهیل ورود کشتی‌های حامل سوخت به بنادر حدیده و اجازه دو پرواز به و از فرودگاه صنعا در هفته است؛ اما دولت صنعا که بارها ناراحتی خود را از عدم اجرای مفاد آتش‌بس و عدم پایبندی ائتلاف متجاوز سعودی به آن ابراز کرده است، معتقد است: آتش‌بس در شرف پایان بوده و به دلیل عدم اجرای تعهدات طرف سعودی، این معامله در واقع تداوم تجاوز به یمن است.  

سازمان ملل متحد بارها نگرانی خود را از وخامت شدید بحران انسانی در یمن ابراز و بارها اعلام کرده است که جان میلیون‌ها نفر در یمن در خطر است.

انتهای پیام
captcha