شبکه ماهواره‌ای قرآن دوحه تعطیل شد
کد خبر: 4072630
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶

شبکه ماهواره‌ای قرآن دوحه تعطیل شد

رئیس شبکه ماهواره‌ای قرآن دوحه، نخستین شبکه ماهواره‌ای قرآن قطر از توقف کامل پخش این شبکه به دلیل قطع حمایت مالی از آن خبر داد و گفت که پیشنهادی از سوی یک نهاد خیریه در آمریکا برای تأمین مالی این شبکه را نپذیرفته است.

به گزارش ایکنا به نقل از الشرق، یوسف الشیبانی، رئیس شبکه ماهواره‌ای قرآن دوحه با اعلام اینکه پخش این شبکه  به دلیل قطع بودجه و حمایت‌های مالی از آن به‌طور کامل متوقف شده است، گفت: بسیار متأسفیم که شرایطی فراتر از اراده ما و تیم کاری ما موجب چنین اتفاقی شد.

الشیبانی در گفت‌وگو با الشرق افزود: در سال اول افتتاح این شبکه(2020) یک نهاد خیریه که تمام هزینه‌های پخش را شامل اجاره ماهواره، دفتر مرکزی شبکه و حقوق کارکنان پرداخت کرد؛ اما این حمایت متوقف شد و بعد از آن شخص دیگری تنها هزینه‌های عملیاتی ماهواره را برای مدت شش ماه تقبل کرد.

او با بیان اینکه تا زمان تصمیم به تعطیلی این شبکه ماهواره‌ای کارکنان آن فقط برای اجر و ثواب خدمت به کتاب خدا به کار خود ادامه دادند، گفت حتی در این مدت اجاره بهای دفتر شبکه هم پرداخت نشد.

الشیبانی افزود: دلیل اصلی تعطیلی شبکه قرآن دوحه اجاره سنگین ماهواره بود که به ماهانه 50 هزار ریال قطری می‌رسید که بخشی از 150 هزار ریالی بود که ماهانه برای هزینه‌های عملیاتی کامل شبکه پرداخت می‌شد.

مدیر شبکه ماهواره‌ای قرآن دوحه درباره موانع کار این شبکه در قطر گفت: این شبکه از ترکیه پخش می‌شود و در قطر ثبت نشده است؛ به همین دلیل این شبکه هیچ حساب بانکی در قطر برای جمع‌آوری کمک‌های مالی ندارد. مایل بودیم که در قطر باشیم؛ اما وقتی با مقامات ذی‌صلاح برای افتتاح دفتر مرکزی این کانال در دوحه تماس گرفتیم با کمال تعجب متوجه شدیم که علاوه بر لزوم پرداخت هزینه تمدید دوره‌ای که 350 هزار ریال است، می‌بایست یک میلیون ریال هم به دولت قطر پرداخت می‌کردیم.

وی افزود: امیدوار بودیم که این شبکه از پرداخت یک میلیون ریال هزینه پروانه بهره‌برداری معاف شود، به‌ویژه اینکه این شبکه کاملاً غیرانتفاعی است و تبلیغاتی پخش نمی‌کند و هدفش فقط خدمت به قرآن کریم است.

الشیبانی با بیان اینکه تعداد دنبال‌کنندگان این شبکه به بیش از  پنج میلیون دنبال کننده در سراسر جهان عرب رسیده است، گفت: این شبکه به عنوان شبکه تخصصی قرآن کریم پربیننده‌ترین شبکه است و اولین شبکه قطری برای خدمت به قرآن کریم است.

الشیبانی، مدیر شبکه ماهواره‌ای قرآن دوحه

او  همچنین به پیشنهاد کمک یک مؤسسه خیریه مسیحی در آمریکا به این شبکه تلویزیونی اشاره کرد و گفت که با او تماس گرفتند تا برای ادامه کار شبکه تمام هزینه‌های عملیاتی  به مبلغ ماهانه 150 هزار ریال را تأمین کنند و با وجود اینکه این مؤسسه مقاصد دینی نداشته و به کمک به مردم شناخته شده، اما به دلیل واهمه‌ای که از تأثیر قبول این پیشنهاد بر چهره مسلمانان داشته آن را نپذیرفته است.

مدیر شبکه دوحه القرآن نیز با تأیید اینکه خبر تعلیق این شبکه موجب تأسف و اندوه اهالی این شبکه شد و با ارسال پیام‌های حمایت و تشکر از زحمات فراوان در خدمت به قرآن کریم، تأکید کرد: این خبر برای همه غیرمنتظره بود، به خصوص که نقش آموزشی و دینی بزرگی در تمام کشورهای عربی ایفا می‌کند.

شبکه ماهواره‌ای قرآن دوحه، نخستین شبکه ماهواره‌ای قرآن قطر است که روی ماهواره نایل ست و موج H ۱۰ ۷۲۷ برنامه‌های خود را روی آنتن می‌برد.

استدیو شبکه ماهواره‌ای قرآن دوحه

شبکه ماهواره‌ای قرآن دوحه در بهمن ما گذشته اعلام کرده بود که در صورت عدم حمایت مالی از این شبکه تا پایان ماه جاری میلادی، برنامه‌های این شبکه متوقف خواهد شد.

این شبکه همچنین تنها شبکه ماهواره‌ای است که در سراسر جهان عرب در حال پخش قرآن کریم است و گفته می‌شود، تعداد بینندگان آن در جهان عرب طبق آخرین سرشماری‌ها بیش از  پنج میلیون نفر بوده است.

مسئولان این شبکه اعلام کردند این رسانه نیازمند حمایت مالی است و کسانی که می‌خواهند از راه وقف به این شبکه کمک کنند، تنها می‌توانند هزینه‌های اجاره کانال را بر عهده بگیرند.

این شبکه به صورت ۲۴ ساعته فعال بود و تلاوت‌های اختصاصی در داخل استودیو این شبکه، با فناوری‌های مدرن و پیشرفته ضبط می‌شد و ۹۰ درصد قاریان آن هم جدید بودند.

انتهای پیام
captcha