«امت»؛ هیئتی پذیرای عزاداران حسینی انگلیسی‌زبان در تهران
کد خبر: 4073862
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳

«امت»؛ هیئتی پذیرای عزاداران حسینی انگلیسی‌زبان در تهران

«امت»، هیئت عزاداری انگلیسی‌زبانان در تهران هر ساله در ماه محرم میزبان عزاداران، ارادتمندان و دوستداران حضرت امام حسین(ع) است و برنامه‌های مختلفی در این ایام برای آنان اجرا می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ در شهر حدود ۱۶ میلیونی تهران، انگلیسی‌زبانان بسیاری زندگی می‌کنند و هیچ مرکزی برای گردهمایی این افراد وجود نداشت به همین دلیل هیئت انگلیسی‌زبانان مقیم تهران با نام اختصاری «امت»، راه‌اندازی شد.

انگلیسی‌زبانان تهران شامل افرادی هستند که در سفارتخانه‌های مختلف و شرکت‌های خارجی مشغول به کار هستند، ایرانیانی که همسر غیر ایرانی دارند، دانشجویان خارجی و دانشجویان رشته زبان دانشگاه‌های ایران همگی مخاطبینی هستند که در این کلان‌شهر بزرگ زندگی می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالله حسینی، از مبلغان بین‌المللی، مسئول و سخنران هیئت انگلیسی‌زبانان تهران، نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در آفریقا و مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی در آستانه محرم در گفت‌و‌گو با ایکنا به چگونگی راه‌اندازی هیئت مذهبی انگلیسی‌زبانان تهران پرداخته که در ادامه آن را می‌خوانید.

ایکنا ـ هیئت مذهبی انگلیسی‌زبانان مقیم تهران چه سالی و با چه هدفی تأسیس شد؟

عزاذارن انگلیسی‌زبان برای شرکت در مجالس عزاداری ناگزیر بودند در خانه و به ‌وسیله ماهواره برنامه‌های عزاداری را دنبال و یا در مجالس فارسی‌زبانان شرکت کنند و بهره‌مند شوند.

به ذهنم خطور کرد که در تهران هم شاید انگلیسی‌زبانانی باشند که از داشتن منبر و روضه انگلیسی محرومند. لذا به دفترچه تلفن مراجعه کردم  و اسامی چند نفر از کسانی را که انگلیسی بلد بودند، مشاهده کردم که مقیم تهران بودند؛ با برخی از این‌ها تماس گرفتم. دیدم زمینه برای تشکیل یه هیئت کوچک آماده است.

در شروع مراسم در سال 94، با تقریبا 15 نفر هیئت را تشکیل دادیم، اما روز دوم محرم تعداد شرکت‌کنندگان به 30 نفر رسید. روز سوم 45 نفر شرکت کردند و همین‌طور حضور انگلیسی‌زبانان مقیم تهران به‌ صورت تصاعدی ادامه داشت تا این‌که پایان دهه محرم‌ و شام غریبان تعداد به 250 نفر و در سالیان بعد به 500 نفر رسید.

سیدعبدالله حسینی، بانی هیئت «امت» در تهرانحجت‌الاسلام سیدعبدالله حسینی، بنیانگذار هیئت «امت» در تهران

وقتی این اتفاق افتاد و اعضای هیئت تأثیر این برنامه را دیدند، پیشنهاد کردند که این جلسات در طول سال ادامه پیدا کند. لذا برنامه‌ریزی کردیم که هر هفته روزهای پنج‌شنبه گردهمایی داشته باشیم.

طبق برنامه هفتگی سال اول بحث آموزش اصول عقاید استدلالی را ارائه دادیم و سال دوم سبک زندگی اسلامی را بررسی کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

ایکنا ـ چه برنامه‌هایی در این هیئت ارائه می‌شود؟

در ایام محرم بعد از مراسم عزاداری کلیپ‌های عاشورایی با محتوای نظریات اندیشمندان غرب و جهان در مورد امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع)، شعرخوانی و ترجمه مقتل لهوف سید بن‌طاووس(معتبرترین و دقیق‌ترین مقتل در دسترس) به زبان انگلیسی و متعاقب آن سخنرانی و سینه‌زنی برگزار و در ماه‌های دیگر هم هر هفته مباحث سبک زندگی اسلامی و مباحث اعتقادی مورد نیاز ارائه می‌شود.

ایکنا ـ مخاطبان شما در چه سطحی و از چه کشورهایی هستند؟

بیشتر افراد، انگلیسی‌زبان مقیم تهران، اتباع خارجی، دانشجویان و محققان زبان انگلیسی، دیپلمات‌های سفارتخانه‌ها، کارمندان شرکت‌های خارجی، ایرانیانی که با خارجی‌ها پیوند خویشاوندی دارند، اساتید دانشگاه‌ها و فرهیختگانی هستند که تمایل دارند مراسم مذهبی را با زبان انگلیسی بشنوند.

«امت»؛ هیئتی پذیرای عزاداران حسینی انگلیسی‌زبان در تهران
پوستر تبلیغاتی برنامه‌های امسال هیئت «امت»

تاکنون جلسات ما بسیار مورد استقبال واقع شده و روز به روز بر تعداد افراد هیئت افزوده می‌شود. زمانی که مقام معظم رهبری خبر این جلسات را دریافت کردند، بسیار استقبال و تحسین فرمودند.

ایکنا ـ خاطره‌ای از هیئت دارید؟

سال قبل آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس محترم شورای‌ حوزه علمیه تهران در جلسه ما حضور پیدا کرد و بعد تماس گرفت که بنده بعد از مراسم دیشب شما، خدمت مقام معظم رهبری شرف‌یاب شدم و گزارشی از عملکرد این هیئت خدمت ایشان ارائه دادم و آقا بسیار خوشحال شدند و برای موفقیت دست‌اندرکاران هیئت دعا کردند. از بدو تأسیس این هیئت تاکنون شخصیت‌های سیاسی، علمی و فرهنگی زیادی در جلسات هیئت حضور پیدا کرده‌اند.

ایکنا ـ درباره سازمان‌ها و نهادهای همکاری‌کننده توضیح بفرمایید.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته هیئت را با مشارکت حوزه علمیه دارالسلام، سازمان زیباسازی شهر تهران و مجموعه ایوان شمس برگزار و از همه مخاطبین دعوت می‌کنیم در برنامه‌های آن حضور یابند.

هیئت امت بعد از محرم نیز به صورت هفتگی به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد و علاقمندان برای کسب اطلاع از برنامه‌ها، عضویت در گروه، کمک مالی و تماس با هیئت می‌توانند به نشانی «https://yek.link/UMMAH.GROUP» مراجعه کنند.

برنامه‌های هیئت از جمعه شب؛ اول محرم برابر با هفتم مرداد هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء آغاز می‌شود و تا شام غریبان ادامه دارد و محل برگزاری آن ابتدای بزرگراه کردستان در مجموعه ایوان شمس است.

 

انتهای پیام
captcha