چالش بر سر الحاق ۲ ماده به آیین‌نامه شورای توسعه و برپایی مسابقات دانش‌آموزی
کد خبر: 4073897
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

چالش بر سر الحاق ۲ ماده به آیین‌نامه شورای توسعه و برپایی مسابقات دانش‌آموزی

هفته‌ای که گذشت با رویدادهایی چون برپایی بخش آوایی مرحله نهایی چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان پسر ودختر کشور به میزبانی شهر تبریز، پیوستن دیگر استان‌ها به یازدهمین دوره طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع)، اعلام برنامه زمانی مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن و... همراه بود.

رویدادهای قرآنی هفتهبه گزارش ایکنا، در آغاز اولین هفته مردادماه ۱۴۰۱ رویدادهایی چون برپایی نخستین رویداد «هم‌افزایی مدیریت ایران ۱۴۰۱» و حضور مؤسسات قرآنی، گزارشی از بیست‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج، پیوستن استان‌ها به یازدهمین دوره طرح ملی تلاوت قرآن کریم شباب‌الرضا(ع)، فعالیت مشترک کمیته فعالیت‌های قرآنی ستاد فرهنگی اربعین و مرکز قرآن آستان قدس، چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان در تبریز، اعلام برنامه زمانی مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن  و ... را شاهد بودیم.

چکیده اخبار و رویدادهای هفته‌ای که سپری شد در ذیل خواهد آمد؛

مؤسسات فعال و برتر قرآنی کشور در رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران

نخستین رویداد «هم‌افزایی مدیریت ایران ۱۴۰۱» به‌عنوان نخستین گام در مسیر رسیدن به دولت مردمی درحالی دوم تا چهارم مردادماه در مصلای امام خمینی‌(ره) با بیش از ۸۰۰ شرکت، مؤسسه و نهاد مردمی برگزار شد تا حلقه وصلی میان مدیران کشور و شرکت‌ها، مؤسسات و گروه‌هایی باشد که دارای الگو، ایده و محصولی برای حل چالش‌های اساسی و مشکلات ایران هستند.

نمایش دستاوردهای جامعةالقرآن و مؤسسه نورالمجتبی(ع) از جمله تشکل‌های مردمی حاضر در نمایشگاه «هم‌افزایی مدیریت ایران ۱۴۰۱» بودند که از بی توجهی مدیران دولتی به این نمایشگاه گلایه کردند.

حتی طی این رویداد محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، گلایه خود را از نحوه دعوت مؤسسات به رویداد «هم‌افزایی مدیریت ایران ۱۴۰۱» اعلام کرد.

گزارشی از بیست‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این رویداد بخش‌ انفرادی آن بود، این بخش شامل رشته‌های معمول مسابقات، همچون قرائت و حفظ کل قرآن بود اما تفاوت این رویداد با رویدادهای قرآنی دیگر، برپایی مسابقات به شکل‌های گروهی و خانوادگی بود.

یکی از بخش‌های این رویداد که می‌توان آن را در زمره متفاوت‌ترین بخش‌های مسابقات به شمار آورد، بخش خانوادگی بود، بخشی که به اذعان متسابقان از جذابیت بالایی برخوردار بوده است و مزیت این شیوه مسابقات، پای کار بودن تمام اعضای خانواده اشاره کرد.

آیین اختتامیه مرحله مقدماتی مسابقات قرآن نهاجا

آیین اختتامیه مرحله مقدماتی مسابقات قرآن کریم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نخستین روز مردادماه با حضور امیرسرتیپ واحدی، فرمانده نهاجا و حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نهاجا در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان برگزار شد.

این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ 1، 3، 5، 10، 15، 20 و 25 جزء و حفظ کل و اذان و مفاهیم برگزار شد. برگزیدگان این دوره به مرحله سراسری مسابقات قرآن نهاجا راه پیدا می‌کنند.

برنامه‌ریزی برای پساکنکور از سوی مدرسه رهبر نوجوان

دوره مجازی برنامه‌ریزی برای دوران پساکنکور از سوی مدرسه دانش‌آموزی رهبر نوجوان وابسته به مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران برگزار می‌شود. این دوره با تدریس هانی چیت‌چیان، از مدرسان مجمع مدارس دانشجویی ویژه دختران و پسران به صورت مجزا اما با شاکله یکسان برپا می‌شود.

در توضیح این دوره آمده است: از وقتی که یک نوجوان کنکور می‌دهد تا اولین روز ورود به دانشگاه تحولات بسیار زیادی رخ می‌دهد و این تحولات برخی پرفایده و برخی مضر هستند. لازم است با برنامه‌ریزی مسیر خود را پس از کنکور به سرعت تشخیص دهیم. در این دوره با برخی از این مسائل آشنا می‌شویم.

پیوستن استان‌ها به طرح ملی تلاوت

یازدهمین دوره طرح ملی تلاوت قران کریم شباب‌الرضا(ع) امسال به دو صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود و همواره با اعلام این فراخوان استان‌ها چون کردستان، ایلام، سمنان و زنجان و ... یکی یکی به اجرای این طرح پیوستن و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند به پایگاه اینترنتی melitelavat.ir مراجعه کنند.

طرح آموزشی این دوره به صورت تقلیدی از قاریان برجسته انجام می‌گیرد و پس از ثبت‌نام، تا پایان شهریور‌ماه، ۱۲ جلسه آموزشی شامل جلسات وبیناری، جلسه برای خانواده‌ها، جلسات توجیهی و جلسات با حضور استاد، برگزار می‌شود و قرآن‌آموز پس از شرکت در این کلاس‌ها و اتمام دوره، در آزمون‌های پایان دوره جهت سنجش برای حضور در دوره مقدماتی، شرکت می‌کند.

آرشیو شبکه قرآن؛ منتخب یازدهمین دوره انتخاب آرشیو برتر صداوسیما

یازدهمین دوره انتخاب آرشیو برتر و میراث‌بان برتر با هدف تحول در اجرا و روش برگزار شد و آرشیو شبکه قرآن و معارف سیما حائز رتبه برتر و تندیس طلایی شد.

آیین انتخاب آرشیوهای برتر در سطح اداره‌کل آرشیو صدا و سیما با حضور حسین مهدیان، مدیرکل آرشیو سازمان و مدیران اداره‌کل آرشیو در تهران و مراکز استان‌ها به صورت متمرکز و همزمان در سطح کشور به صورت مجازی در ساختمان آرشیو برگزار شد که در تهران، آرشیو شبکه قرآن و معارف سیما (سطح۱) حائز دریافت تندیس طلایی شد.

تشکیل صد و بیست و ششمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه

صد و بیست و ششمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور اعضای این جلسه به صورت حضوری و مجازی در دبیرخانه شورای توسعه و به منظور بررسی دو موضوع برگزار و در ابتدای این جلسه شرایط تخصصی انتخاب و انتصاب مدیران امور قرآنی به عنوان خارج از دستور بررسی شد.

بیان نظرات و دیدگاه‌های فنی خود در مورد شرایط و شاخص‌های انتخاب و انتصاب مدیران امور قرآنی، بحث و تبادل نظر درباره مشاوران قرآنی که از سوی برخی وزرا و استانداران منصوب می‌شود، بررسی و تصویب پیش‌نویس الحاق دو ماده به آیین‌نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به منظور چابک‌سازی و بهسازی برنامه‌ریزی و نظارت شورا و ... از جمله مواردی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.

خانواده‌ای که در جلسه قرآن شکل گرفت

به مناسبت روز خانواده(بیست‌وپنج ذی‌الحجه) به سراغ زوج جوان قرآنی امین رحیمی و غزاله سهیلی‌زاده رفتیم. امین رحیمی و غزاله سهیلی‌زاده زوج جوانی هستند که به تلاوت حرفه‌ای قرآن علاقه‌مندند و حضور در جلسه آموزش قرآن منجر به آشنایی آنها شده است و هر دو دغدغه‌های مشترکی دارند که از جمله آنها می‌توان به عمومی‌سازی آموزش مصحف شریف و قرار دادن همه مردم در مسیر قرآن اشاره کرد.

فعالیت مشترک کمیته فعالیت‌های قرآنی ستاد فرهنگی اربعین و مرکز قرآن آستان قدس

جلسه مشترک کمیته فعالیت‌های قرآنی ستاد فرهنگی اربعین و مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود میریان، رئیس مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی و سید محمد موجانی، مسئول کمیته فعالیت‌های قرآنی ستاد فرهنگی اربعین   با موضوع فعالیت‌ها و برنامه‌های مشترک قرآنی اربعین ۱۴۰۱ با آستان قدس تشکیل شد.

طی این جلسه مقرر شد تا مشارکت این دو نهاد قرآنی در فعالیت‌های قرآنی اربعین طرح‌ریزی شده و درقالب کارگروه مشترک اجرا شود.

همچنین این کارگروه طی جلسه‌ای مشترک با نماینده فعالیت‌های قرآنی حشدالشعبی عراق، اقدامات و برنامه‌های مشترک قرآنی میان دو کشور ایران و عراق را در موسم اربعین بررسی کردند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی شیوه جذب فرزندان به نماز ویژه کارکنان ارتش

کارگاه‌های آموزشی شیوه جذب فرزندان به نماز از سوی اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با همکاری ستاد اقامه نماز کشور صبح امروز، چهارم مردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، مشاور فرهنگی رئیس ستاد اقامه نماز کشور ویژه کارکنان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) برگزار شد.

بیان برخی از ویژگی نماز از دیدگاه قرآن، نقش‌آفرینی خانواده، مدرسه، جامعه و حکومت در این زمینه، آموزش احکام، آداب و آثار نماز، آموزش نماز به دختران را زودتر از پسران، تربیت عبادی فرزندانتان با تخفیف و ارفاق و تشویق و ... از جمله مطالب مطرح شده در این کارگاه بود.

خاطرات اولین نماز جمعه انقلاب اسلامی در «قرارگاه»

برنامه «قرارگاه» به مناسبت چهل و سومین سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور به روایت خاطرات و بررسی تاریخی آن و تبیین وظایف و ویژگی‌های ائمه جمعه و راهکارهای ارتقای نماز جمعه پرداخت.

این برنامه به همت گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما به تهیه‌کنندگی میثم آقابیگی با حضور مهمانان ویژه، شامگاه چهارشنبه، ۵ مرداد ساعت به صورت زنده به روی آنتن رفت.

برگزاری مسابقه «مفاهیم فرهنگ قرآنی»

مسابقه «مفاهیم فرهنگ قرآنی» به مناسبت ایام محرم و سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع) از سوی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به منظور شرکت در این مسابقه می‌توانند از طریق لینک https://quran.abdulazim.com/node/۷۵۷ به ۱۰ سؤال که از  کتاب «آه از غروب فراق» تألیف سعید مقدس طرح شده، پاسخ دهند و به قید قرعه جوایزی را دریافت کنند.

همچنین منبع مسابقه نیز از نشانی اینترنتی فوق قابل دریافت است و اول شهریورماه نیز به عنوان آخرین مهلت شرکت در آن تعیین شده است.

چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان در تبریز

بخش آوایی مرحله نهایی چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور با حضور ۷۰۰ دانش‌آموز پسر در شهر تبریز شامل رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ در پنج سطح، عمومی، ۵، ۱۰، ۲۰ جزء و حفظ کل(به صورت مشترک در دانش‌آموزان دختر و پسر) و دو رشته اذان و مداحی به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تا چهارم مردادماه(اختتامیه این بخش) برگزار شد و رقابت دانش آموزان دختر از بلافاصله بعد از اتمام مسابقات آقایان، مسابقات بخش بانوان آغاز شد و تا هشتم مردادماه ادامه دارد.

اعلام برنامه زمانی مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن

با پایان یافتن مرحله شهرستانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، برنامه اجرای مرحله استانی این دوره از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد.

بر اساس برنامه اعلام شده این مرحله از مسابقات از ۲۲ مرداد آغاز می‌شود و تا پایان شهریورماه در تمامی استان‌ها ادامه خواهد داشت.

قم، ایلام، سمنان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، مرکزی و بوشهر در شمار استان‌هایی هستند که رقابت مرحله استانی خود را در مردادماه و در دهه پایانی این ماه(۲۲ تا ۳۱ مرداد) برگزار می‌کنند.

برگزاری مرحله سراسری مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌ نزاجا

مرحله سراسری بیست و دومین دوره مسابقات قرآن کریم بانوان شاغل و خانواده‌های کارکنان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تا چهارم مردادماه در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ کل و اجزاء ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و اذان(ویژه فرزندان پسر) و مفاهیم در دو سطح یک و دو در سه مقطع همسران، بانوان شاغل، فرزندان دختر و پسر به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با قضاوت چهار گروه داوری در مازندران برگزار شد.

انتهای پیام
captcha