جامعه قرآنی در غم فقدان معلم تربیت‌یافته مکتب قرآن
کد خبر: 4078744
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

جامعه قرآنی در غم فقدان معلم تربیت‌یافته مکتب قرآن

انتشار خبر درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، معلم، مؤلف و پژوهشگر قرآنی، گردهمایی مدیران امور قرآنی استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی در تهران، راه‌اندازی مجدد دیدار هفتگی اعضای جامعه قرآنی در منازل شهدای فعال قرآنی، برگزاری یکی دیگر از جلسات شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها، اجرای آزمون معارفی سازمان اوقاف را می‌توان از مهم‌ترین رویدادهای این هفته‌ برشمرد.

رویدادهای قرآنیبه گزارش ایکنا، چهارمین هفته مردادماه 1401 با خبر درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور آغاز شد، مردی که سال‌ها در عرصه قرآن زحمت کشیده بود و بعد از یک دوره طولانی بیماری به لقاء الله پیوست.

همچنین از دیگر اخبار مهم این هفته می‌توان به اعلام جزئیات جدید طرح آموزش قرآن کریم به مربیان ابتدایی، برپایی آزمون معارفی سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت مجازی، تشکیل جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و برگزاری یکی دیگر از جلسات شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها و ... اشاره کرد.

حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور به لقاءالله پیوست

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، پیشکسوت قرآنی یکشنبه، ۲۳ مردادماه مصادف با ۱۶ محرم‌ ۱۴۴۳ هجری قمری جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

او در سال ۱۳۳۷ در شهر مقدس قم به دنیا آمد و از سال ۱۳۵۲ کار حفظ قرآن را آغاز کرد و طی چهار سال موفق به حفظ کل قرآن شد.

او در مرحله بعد در مدارس حوزه علمیه به تدریس فنون قرائت قرآن پرداخت و در کنار آن در جلسات قرائت قرآن به تدریس قرائت و مفاهیم قرآن به جوانان مشغول شد.

پیام‌های تسلیت نهادها و فعالان قرآنی در پی درگذشت حجت‌الاسلام شهیدی‌پور

مسئولان نهادهای قرآنی و فعالان این عرصه در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، پیشکسوت، پژوهشگر و حافظ کل قرآن کریم، پیام‌های تسلیت جداگانه‌ای صادر کردند.

گزارش ایکنا از مراسم بزرگداشت مرحوم استاد شهیدی‌پور در شورای عالی قرآن

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره استاد فقید و پیشکسوت قرآنی کشور مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، به همت جامعه قرآنی کشور در سومین روز از ارتحال این عالم فقید، عصر چهارشنبه ۲۶ مردادماه، با حضور جمع کثیری از چهره‌ها و فعالان قرآنی کشور، ضمن ادای احترام و ارادت به روح ملکوتی این استاد بزرگ و معلم قرآنی در حسینیه الزهرا(س)، مجتمع امام خمینی(ره)، با اجرای حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشور برگزار شد.

جامعه قرآنی در غم فقدان معلم تربیت‌یافته مکتب قرآن

ابلاغ پیام تسلیت رهبر انقلاب به خانواده استاد مرحوم شهیدی‌پور

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره استاد فقید قرآن، حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور ٢۶ مرداد در تهران، مجتمع امام خمینی‌(ره)، حسینیه الزهراء(س)، به همت جامعه قرآنی کشور برگزار شد. در حاشیه این مراسم، سیدعلی مقدم، معاون ارتباطات مردمی دفتر مقام معظم رهبری و رئیس شورای عالی قرآن، پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام شهیدی‌پور را شفاهاً به خانواده ایشان که در مراسم ترحیم حضور داشتند، ابلاغ کرد.

برگزاری آزمون بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن

مرحله استانی آزمون بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم که اولین مرحله این بخش از مسابقات است از صبح ۲۶ مردادماه آغاز شده و پنجشنبه ۲۷ مردادماه پایان یافت. بخش معارفی از جمله بخش‌های سه‌گانه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن است که در سه رشته معارف صحیفه سجادیه، معارف نهج‌البلاغه و تفسیر عمومی قرآن کریم برگزار شد. این بخش در دو مرحله استانی و کشوری طراحی شده و مرحله کشوری آن نیز دارای دو مرحله مقدماتی و نهایی است.

بررسی وضعیت مبهم ۵ فعالیت قرآنی وزارت ارشاد

منتشر نشدن اخباری از برنامه‌ها و فعالیت‌های سالانه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد این بیم را ایجاد کرده است که شاید این رویدادها و اجرای آن‌ها به دست فراموشی سپرده شده باشد. از جمله این رویدادها می‌توان به آزمون سراسری قرآن و عترت، وضعیت نامعلوم دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج، منظومه آیات، تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن و وضعیت روستاهای قرآنی و پایتخت‌ها اشاره کرد و این امر منجر شد تا خبرگزاری ایکنا گزارشی مکتوب را منتشر کرده و عواقب این فراموشی را یادآور شود. این گزارش در میان فعالان قرآنی محل بحث و بررسی شده بود و در نهایت مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از برنامه‌های خود برای جشنواره آیات سخن گفت.

راه‌اندازی جشنواره «تبیین» در کنار اجرای «آیات»

حامد منیری، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به شروع فرایند اجرایی برخی رشته‌های جشنواره «آیات» گفت: جشنواره «تبیین» نیز در کنار جشنواره آیات از سوی این معاونت راه‌اندازی شده است.

تفاهم‌نامه اتحادیه مؤسسات با دستگاه‌های متولی امور قرآنی اتلاف وقت بود

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت درباره تحقق مفاد تفاهم‌نامه‌ «مشارکت در انجام برخی از برنامه‌ها و فعالیت‌های تحت راهبری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم با اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت» گفت: از تفاهم‌نامه‌ها‌یی است که تقریبا بیش از ۹۵ درصد از مفاد آن همچنان اجرا نشده است.

پس از انتشار این گفت‌وگو در ایکنا، در جلسه اواخر این هفته هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت که با حضور حجت‌الاسلام حریزاوی، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، از اجرایی شدن تفاهم‌نامه، سخن به میان آمده است که مشروح مکالمه‌های این نشست به زودی منتشر خواهد شد.

اجرای پویش ملی «نذر تلاوت» ویژه دهه دوم محرم

مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس حضرت معصومه(س) با هدف گسترش کرسی‌های تلاوت و فرهنگ قرآنی در مساجد، تکایا و هیئات مذهبی و مجالس عزای اباعبدالله الحسین(ع) پویش ملی «نذر تلاوت» را ویژه نوجوانان سراسر کشور از دهه دوم محرم تا اربعین حسینی(ع) برگزار می‌کند.

در این پویش قاریان نوجوان و جوان با حضور در مساجد، تکایا و هیئات مذهبی در طلیعه مراسم عزاداری آیاتی از قرآن کریم را برای حضار تلاوت می‌کنند. آیات تلاوت شده در این کرسی‌ها آیات مرتبط با شأن مقام امام حسین علیه السلام و آیاتی با محوریت فضائل اهل بیت(ع) و عاشوراست.

نقش ممتاز جلسات تفسیر قرآن در اعتلای شبکه جهاد تبیین

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در نشست شورای مرکزی هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی گفت: امروز جهاد تبیین مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب است و برای تحقق کامل آن باید روحیه اندیشه‌ورزی و تبیین‌گری هم در میان قشر مذهبی به‌ویژه بانوان فرهیخته ترویج شود و بسترسازی عملیاتی در این زمینه صورت پذیرد.

وی برگزاری جلسات تفسیر و تدبر در قرآن کریم را جهت شکل‌گیری شبکه تبیین‌گری مهم و انسان‌ساز ارزیابی کرد و گفت: برگزاری این جلسات نقش اساسی در گسترش اندیشه جهاد تبیین دارد و بانوان می‌توانند نقش کلیدی در این زمینه داشته باشند.

جزئیات جدید طرح آموزش قرآن کریم به مربیان ابتدایی

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: طرح ملی اتقان (طرح توانمندسازی و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزگاران دوره ابتدایی و مربیان مراکز پیش‌دبستانی در زمینه آموزش قرآن کریم) قرار است در یک بازه سه تا پنج‌ساله با حضور تمام مدیران، آموزگاران و معاونان ابتدایی برگزار شود.

پیام تسلیت قرآنیان پیرو مکتب سلیمانی در پی درگذشت حامد زرنگار

اعضای قرآنیان پیرو مکتب شهید سلیمانی در پیامی درگذشت حامد زرنگار، برادر احمد و مصطفی زرنگار از فعالان و پیشکسوتان قرآنی کشورمان را تسلیت گفتند.

همراهی یکی از اپراتورهای تلفن همراه با ستاد راهبری حفظ قرآن

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن از همکاری یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور با جریان حفظ قرآن خبر داد و گفت: این اپراتور با بیش از ۱۱۰ میلیون شماره وارد ترویج حفظ قرآن کریم در میان مشترکان خود خواهد شد.

زمینه‌سازی ورود خانواده‌های دانشجویان به عرصه حفظ قرآن

در هفتاد و پنجمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در محل نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به تاریخ ۲۵ مرداد با موضوع «هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسر کشور» مطرح شد که حفظ قرآن آغازی برای رسیدن به عمل است و زمینه‌سازی همراهی خانواده‌ها با دانشجویان در زمینه حفظ قرآن بسیار حائز اهیمت بوده و باید برای همه سنین برنامه داشته باشیم.

حمایت مرکز امور قرآنی اوقاف از مسابقات قرآن دانش‌آموزان استثنایی

مسابقات قرآن دانش‌آموزان استثنایی کشور با حمایت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از 24 مردادماه در مشهد مقدس آغاز شد.

هفدهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کشور(استثنایی) از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و حمایت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، از جمله حمایت‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف برای برگزاری این مسابقات می‌توان به حمایت‌های فنی و حمایت در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی در حین این مسابقات اشاره کرد.

آموزش قرآن به بیش از ۵ هزار آموزگار بوشهری در طرح اتقان

محمد ادیب‌‌نیا، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان بوشهر از اجرای طرح اتقان با همکاری ۱۷ مؤسسه قرآنی استان برای پنج هزار و ۱۰۶ آموزگار مقطع ابتدایی آموزش و پرورش خبر داد.

انتشار اسامی ۶۲ گروه‌ مدیحه‌سرا از ۲۱ استان در مسابقات قرآن اوقاف

اسامی گروه‌های مدیحه‌سرا و هم‌خوانی قرآن حاضر در مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن از سوی مرکز امور قرآنی اوقاف اعلام شد و بر اساس آن در این دوره شاهد رقابت ۶۲ گروه تواشیح از ۲۱ استان خواهیم بود.

بر اساس فهرست منتشر شده از سوی نهاد برگزارکننده مسابقات سراسری قرآن در ایران، در این دوره مجموعاً ۶۲ گروه از ۲۱ استان حضور دارند. با وجود این آمار استان‌هایی همچون ایلام، خراسان‌ جنوبی، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان و مرکزی هیچ نماینده در این رویداد ندارند.

گزارش ایکنا از دیدار فعالان قرآنی با خانواده‌ شهیدپرور مداح

دیدار فعالان قرآنی با خانواده‌ معظم شهدای قاری، حافظ، معلم و فعال قرآنی هشت سال دفاع مقدس و مدافعان وطن و حرم با هدایت سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و همراهی اعضای کمیته شهدای قرآنی استان تهران پس از وقفه‌ای چندساله از سر گرفته شده است و دیدار با خانواده شهیدپرور مداح طی چهارشنبه، ۲۶ مرداد، نخستین دیدار بود.

خانواده مداح با تقدیم سه شهید و افتخار نشان جانبازی بر گردن سه پسر دیگر خانواده، هر آنچه داشته‌اند، نثار اعتلای کلمه الله، وطن و آرمان‌های انقلاب اسلامی کرده‌اند و هنوز در راه ترویج و تبیین ارزش‌های اسلامی ثابت‌قدم هستند و با برپایی حسینیه‌ای در یکی از طبقات منزلشان، نوجوانان و جوانان را با پیام و مفاهیم قرآن و عترت آشنا می‌کنند.

مجموعه‌های قرآنی برای جهاد تبیین تکلیف بیشتری دارند

سی و چهارمین نشست سراسری رؤسای ادارات امور قرآنی کشور ۲۶ مردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و جمعی از مدیران ارشد امور قرآنی استان‌ها همراه با تجلیل از دو چهره قرآنی ابوالفضل بهرام‌پور و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی درچه‌ای، قاری راتب مسجد امام خمینی‌(ره) تهران در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

در ادامه از ۱۰ عنوان کتاب جدید ابوالفضل بهرام‌پور با نام‌های «لغت‌نامه تفسیری قرآن کریم، تفسیر مبین، عرفان برتر، دو رکعت پرواز، پس او را که آفریده، ترجمه نهج‌البلاغه، طراوت عفاف، غدیر خم رسولان، تفسیر عرفانی مناجات تائبین و ترجمه آسان» رونمایی صورت گرفت و لوح تقدیری به ایشان اعطا شد. همچنین کتاب «تبیین و تفسیر صحیفه سجادیه» نیز به زودی چاپ خواهد شد.

لوح تقدیری نیز به حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی درچه‌ای به پاس برگزاری بیش از هزار کرسی تلاوت قرآن و ایجاد ابتکار و خلاقیت در حوزه نشر قرآن کریم تقدیم شد. همچنین از چند نفر از فعالان قرآنی نیز تجلیل صورت گرفت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha