نفوذ بی‌سابقه رسانه‌های اسرائیلی در عربستان سعودی
کد خبر: 4073922
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸

نفوذ بی‌سابقه رسانه‌های اسرائیلی در عربستان سعودی

به رغم اینکه عربستان سعودی مدعی است عادی سازی روابط خود با اسرائیل را به حل قضیه فلسطین منوط کرده است، اما خبرها و گزارش‌های موجود حاکی از نفوذ رسانه‌ای صهیونیست‌ها در این کشور است.

به گزارش ایکنا، وبسایت صحافة 1 در گزارشی درباره نفوذ رسانه‌ای صهیونیست‌ها در عربستان سعودی نوشته است: رسانه‌های اسرائیلی با همدستی صریح محمد بن سلمان، نفوذ بی‌سابقه‌ای در عربستان سعودی پیدا کرده‌اند و علی‌رغم موضع مخالف مردمی، ولیعهد سعودی عادی‌سازی تدریجی روابط با اسرائیل را بر آن‌ها تحمیل می‌کند.

این تحول در پرتو پیشرفت‌های بزرگی است که اسرائیل به لطف بن سلمان در عربستان به دست آورده است، مانند حذف متون ضد یهودی از برنامه‌های آموزشی، انتصاب یک خاخام ارشد در پست حکومتی و سرمایه‌گذاری تجار اسرائیلی در بخش‌های مختلف؛ این تحول در شرایطی است که عربستان اجازه پرواز هواپیماهای اسرائیلی بر فراز حریم هوایی خود را داده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: پس از مطالبی که رسانه‌های اسرائیلی درباره خیانت‌ها و امکاناتی که رژیم بن سلمان به آن‌ها ارائه کرده بود، افشا کردند، در روزهای اخیر شاهد تحولات جدیدی بودیم و آن حضور رسانه‌های اسرائیلی در عربستان و پخش گزارش از داخل این کشور بود. امری که نشان‌دهنده باز شدن فضا به روی ماشین رسانه‌ای مخرب اسرائیل است.

از زمانی که بن سلمان به ولایتعهدی عربستان رسید، پدیده ورود اسرائیلی‌ها به عربستان و افشای علنی هویت آن‌ها آشکار شد و معروف‌ترین آن‌ها بن صهیون (نامزد سابق عضویت در کنست) بود که در سال 2017 به مسجدالنبی هتک حرمت و تصاویر خود را با لباس‌هایی که به زبان عبری روی آن نوشته شده بود منتشر کرد. در آن زمان، مقامات سعودی در این مورد اظهار نظر نکردند و نیروهای امنیتی هم برای بررسی این موضوع اقدامی انجام ندادند.

این گزارش می افزاید: با این حال، در هفته‌های اخیر شاهد حضور پررنگ رسانه‌های اسرائیلی (مانند کانال کان، کانال 12، کانال 13، i24NEWS Arabic، Jerusalem Post  و Times of Israel) در عربستان بوده‌ایم و خبرنگاران این رسانه‌ها گزارش‌های خود را از نقاط مختلف عربستان پخش کرده و ورودشان به این سرزمین را جشن گرفته‌اند.

نکته قابل توجه در این زمینه این است که تعدادی از این افراد، کارشناس مسائل نظامی بودند؛ کانال 13 مفسر نظامی خود یعنی الون بن دیوید و روزنامه تایمز اسرائیل، یوآف لیمور، مفسر امور نظامی خود را به پادشاهی اعزام کردند. موضوعی که نشان می‌دهد بسیاری از وظایف خبرنگاران نظامی خالی از وظایف امنیتی و اطلاعاتی نیست.

تعدادی از خبرنگاران نیز گزارش های خود را از داخل مساجد پخش کردند، از جمله گزارشگر کانال 13 که وارد مکه، خبرنگار نظامی کانال 13 وارد مسجد ملک خالد در ریاض و دو خبرنگار کانال i24NEWS به مسجد المیدانی در ریاض وارد شده بودند و خبرنگار جروزالم پست هم به مسجدالنبی هتک حرمت کرد.

در بخش دیگری از این گزارش درباره اهداف صهیونیست‌ها در این زمینه آمده است: رسانه‌های اسرائیلی عمدا صحنه‌هایی را از داخل مساجد پخش می‌کنند تا پیام‌های دینی را منتقل و احساسات مسلمانان را در داخل و خارج عربستان تحریک کنند.

پیام خطرناک دیگری که رسانه‌های اسرائیل می‌خواهند با حضور خود در عربستان سعودی نشان دهند، انتشار سفرهای روزانه خبرنگاران خود و نشان دادن پذیرش آن‌ها توسط مردم است تا از این طریق تصویر مردم این کشور را مخدوش کنند و سد بزرگ مردمی در مخالفت با هر گونه تلاش برای عادی‌سازی رسمی روابط بین عربستان و اسرائیل را بشکنند.

برای تکمیل این تحریف، کانال‌های عبری میزبان شخصیت‌های سعودی نزدیک به بن سلمان بودند که عادی‌سازی را ترویج می‌کردند، مانند احمد الابراهیم که در کانال عبری «کان» به عنوان تحلیل‌گر سیاسی ظاهر شد تا عادی‌سازی را به اصطلاح تحلیل کند و به دروغ ادعا کرد که مردم عربستان از عادی‌سازی حمایت می‌کنند.

واقعیت این است که مردم عربستان عادی‌سازی را رد می‌کنند؛ این مطلب را خبرنگار تایمز اسرائیل در سفرش به این کشور تأیید کرد و گفت: در جده، اسرائیل هنوز یک تابو است و راه عادی‌سازی هموار نشده است. جامعه هنوز ایده‌های ضد اسرائیلی را در سر می‌پروراند.

ضمن اینکه نظرسنجی اخیر مؤسسه سیاست خاورمیانه واشنگتن نشان داد که مخالفت‌ها در عربستان سعودی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل از 75 درصد فراتر رفته است.

انتهای پیام
captcha