تغییر مفاهیم اسلامی درسی در عربستان همسو با مقاصد آمریکا و اسرائیل
کد خبر: 4096190
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

تغییر مفاهیم اسلامی درسی در عربستان همسو با مقاصد آمریکا و اسرائیل

فهد الغفیلی، پژوهشگر عربستانی نوشت: ولی‌عهد سعودی در راستای هموار کردن زمینه رسیدن به پادشاهی تحت فرمان و نظارت مستقیم آمریکا مفاهیم اسلامی کتب درسی در مدارس را تغییر می‌دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از سعودی لیکس، مجموعه‌ای از واقعیت‌ها نشان می‌دهد که محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی برای تغییر برنامه‌های آموزشی در عربستان سعودی و به ویژه مفاهیم اسلامی و تاریخی ابزار دست آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

ناظران تأکید می‌کنند که تغییری که در حال وقوع است، نشان‌دهنده یک نیاز طبیعی نشئت گرفته از ماهیت جامعه و تحولات آن نمی‌شود، بلکه دست‌هایی پنهان با مقاصد سیاسی ضد اسلام به دنبال ایجاد تغییرات در ارکان تعلیم و تربیت عربستان سعودی هستند.

فهد الغفیلی، پژوهشگر عربستانی می‌گوید آنچه برای برنامه‌های درسی آموزشی در عربستان سعودی اتفاق افتاده، تغییر مفاهیم و جهت‌گیری‌ها و نه فرآیند اصلاح است.

وی افزود: این مفاهیم برای اهداف سیاسی تدوین شده و بن سلمان با دستورات طرف‌های بیگانه به دنبال تحریف اسلام واقعی، گسترش افکار غربی و تغییر دیدگاه خصومت با اسرائیلی‌ها است.

این پژوهشگر تأکید کرد: یقیناً این تغییرات در راستای هوس‌ها و اندیشه‌های بن سلمان و نیز برنامه‌های وی برای تصاحب تاج و تخت پادشاهی است و تغییر مفاهیم بومی و بیگانه ساختن جامعه با ارزش‌های ملی راه را برای پادشاه شدن شاهزاده سرسپرده غرب هموار می‌کند؛ کما اینکه غرب‌زدگی و مماشات با صهیونیست‌ها یکی از ابزارهای بقای بن سلمان در قدرت است.

الغفیلی گفت: ماشین رسانه‌ای رژیم بن سلمان در راستای ایجاد این تغییرات در مفاهیم  و ارزش‌های اسلامی در کشورش کارزارهایی را تحت عنوان مبارزه با اسلام افراطی راه انداخت؛ اما حقیقت این است که روند تغییر برنامه‌های درسی در  عربستان سعودی تحت دستور مستقیم نهادهای آمریکایی و اسرائیلی بود که با نظارت و ارزیابی مستمر همراه بود.

کمیته آزادی دینی بین‌المللی ایالات متحده پیش‌تر برگزیده‌ای از کتاب‌های درسی در عربستان سعودی مربوط به سال تحصیلی 2017-2018 را مطالعه و آنها را با نسخه‌های 2012-2014 مقایسه کرده بود. این ارزیابی به این نتیجه رسید که کتاب‌های کنونی هنوز حاوی تعدادی به تعبیر آمریکایی‌ها «متون تحریک به خشونت» است و باید تغییر کند.

جلسه کمیته روابط خارجی آمریکا در مارس 2018 جلسه‌ای داشت که در آن رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا توضیح داده بود که عربستان سعودی چگونه باید توافق صورت گرفته در جریان سفر ترامپ به ریاض و دیدار با بن سلمان درباره تغییر مفاد آموزشی در مدارس عربستان را اجرا کند.

سعودی لیکس نوشت: این نشست مؤید مداخله مستقیم واشنگتن در تغییر برنامه‌های درسی است که در ظاهر با هدف آموزش اسلام میانه‌رو به دانش‌آموزان عربستانی بوده است؛ اما در واقع آمریکا و اسرائیل به دنبال حذف محتوای خصومت با رژیم اشغالگر صهیونیست و ارائه اسلامی متناسب با موازین آمریکا و صهیونیست‌ها و نه آموزه‌های قرآن است.

یک اندیشکده رژیم صهیونیستی هم چند ماه پیش در گزارش سالانه خود درباره آموزش در عربستان اعلام کرد که تمام آیات قرآنی مربوط به انتقاد از بنی‌اسرائیل از کتب درسی سعودی حذف شده‌ است. 

انتهای پیام
captcha