غفلت از قیامت سبک زندگی را به هم خواهد زد
کد خبر: 4079204
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴

غفلت از قیامت سبک زندگی را به هم خواهد زد

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه غفلت از روز قیامت تمام سبک زندگی ما را به هم خواهد زد گفت: با غفلت از قیامت نمی‌توانیم سبک زندگی اسلامی و تمدن نوین اسلام را محقق کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 28 مردادماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: از نظر اخلاقی و دینی وظیفه‌ای به نام محاسبه داریم؛ محاسبه آن است که هرکس ببیند برای فردای قیامت چه دارد و در میزان اعمالش چه چیزی نهاده شده و چیزی که در نامه عملش است و وزنش به اندازه‌ای است که ما را بهشتی کند یا خیر.

وی با بیان اینکه محاسبه از گام‌های مهم طریق معنویت است و در روایات ما به صورت مکرر ذکر شده است، افزود: آیا کسی هست که به دعوت پیامبران الهی باور داشته باشد و بگوید قیامت نیست. همه پیامبران درباره روز انذار کردند؛ مالک یوم دین یعنی همین یعنی خدا روز قیامت اعمال را جزا می‌دهد.

آیت‌الله دژکام با یادآوری فرمایشات پیامبر مکرم اسلام(ص) که فرمودند قبل از آن حساب پیش بیاید خودتان از خودتان حساب بکشید، گفت: باید بررسی کنیم در طول یک هفته و یک روز چه می‌کنیم و این محاسبه اعمال کار لازمی است و میزان برای خود قرار دهیم اعمال را در میزان وزن کنیم قبل از اینکه روز قیامت عمل را وزن کنند.

امام جمعه شیراز یادآور شد: پیامبر(ص) فرمودند میزان اعمال، علی‌بن ابیطالب(ع) است. اگر در میزان بخواهند نماز ما را با نماز امام علی(ع) بسنجند این نماز چیست که خواندیم؟ مقداری حساب کار خودمان کنیم. معصومین هم می‌گفتند در مقابل امام علی(ع) کم می‌آوریم.

وی بیان کرد: وقتی اقرار کنیم که قاصریم خداوند می‌پذیرد نمی‌خواهیم ناامید باشیم، برای این است که اعمال خود را چیزی حساب نکنیم، اگر نسبت به وجود امام علی(ع) محاسبه کنیم متوجه کوتاهی و ناتوانی خودمان می‌شویمو این اقرار به ناتوانی برای قیامت به درد می‌خورد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه غفلت از روز قیامت تمام سبک زندگی ما را به هم خواهد زد؛ با غفلت از قیامت نمی‌توانیم سبک زندگی اسلامی و تمدن نوین اسلام درست کنیم خیلی عقب می‌افتیم، افزود: محاسبه با استغفار ارتباط دارد. اگر محاسبه کنیم استغفارمان معنی پیدا می‌کند وگرنه ممکن است لقلقه زبان باشد. کسی که متوجه نیست اشتباه کرده استغفارش لقلقه زبان است و عمق پیدا نمی‌کند.

مراقب نوشتارهایمان در فضای مجازی باشیم

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: کسی که بعد از نماز استغفار می‌کند فکر کند که آیا زبان و دست و گوش و چشمم خطا نکرد. امروز انگشتان که در فضای مجازی تایپ می‌کند، بسیار در معرض خطر است؛ چیزی می‌نویسید از روی ندانستن تهمت به یک مومن زده آبروی یک مومن را برده حیثیت نظام اسلامی را زیاد و کم کرده است. روز قیامت از این انگشتان و پست‌ها و حرف‌ها و کارهایی که کردیم حساب می‌شود آیا اینها خداپسندانه بود؟ روز قیامت مشکل و سنگین است آنقدر ترسناک است که بسیاری از چیزها یادمان می‌رود. همین‌جا تا فرصت هست محاسبه و استغفار کنیم.

وی تأکید کرد: در این ایامی که هر کسی یک رسانه است، باید خودمان را کنترل کنیم؛ رسانه خوبی و خیر باشیم یا رسانه شر دروغ و تهمت و هرکدام حساب و جزای خودش را دارد.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود با اشاره به در پیش رو بودن سالروز شهادت امام سجاد(ع)، بر ضرورت برپایی مجالس سینه‌زنی و سوگواری برای آن امام همام تأکید کرد و گفت: این رسم ۳ سال است که در حرم علی‌بن حمزه(ع) شروع شده است و امیدوارم که خواهران و برادران ایمانی به این مسئله اهمیت دهند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین گفت: ۲۳ محرم هم سالروز شهادت حضرت علی‌بن حمزه(ع) است که مراسم باشکوهی هم گرفته می‌شود و در این راستا مجلس سوگواری از ۲۳ تا ۲۵ محرم برگزار می‌شود و خوب است که در جاهای دیگر هم مجالس وجود داشته باشد اما احترام این امامزاده شهید واجب التعظیم را حفظ کنیم.

وی در ادامه با اشاره به در پیش رو بودن هفته صنایع دفاعی تصریح کرد: در شیراز این صنایع از قدیم وجود داشته است و امروز هم مراکز مهمی در صنایع دفاعی وجود دارد که استاندار هم تأکید کرد از نقاط قوت شیراز است و باید تقویت شود.

توسعه صنایع دفاعی اطاعت از فرمان قرآن است

آیت‌الله دژکام بر ضرورت توسعه صنایع دفاعی تأکید کرد و این کار را اطاعت فرمان قرآن دانست که فرموده است قوت و قدرت نظامی افزایش پیدا کند و سپس افزود: تولیدات مجموعه‌های نظامی و دفاعی در اطراف خودمان صادر می‌شود حتی کشورهایی که به نظر می‌آید از ما جلوتر باشند از ما خرید می‌کنند و این مسئله می‌تواند درآمد برای استان باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هفته آینده هفته دولت است، گفت: دولت سیزدهم اعلام کرده است سالانه یک میلیون مسکن احداث شود و اگر این کار انجام شود، بخش عظیمی از اقتصاد ما راه می‌افتد چون در ساخت یک خانه همه صنایع و دستگاه‌های تولیدی درگیر و فعال می‌شود. این مسئله مهم است که چهار میلیون مسکن تحقق پیدا کند.

وی با بیان اینکه وزیر مسکن در این راستا تلاش‌های خوبی کرده که امیدوارم در آینده نزدیک خودشان بیان کنند، افزود: از این یک میلیون مسکن در سال سهم استان ۱۰۰ هزار مسکن می‌شده است که اکنون برای ۶۰ هزار مسکن زمین آماده شده است و ساخت و ساز باید شروع شود و باید عجله کنیم.

آیت‌الله دژکام خواستار تشکیل شورای عالی مسکن در استان شد که کارهای اجرایی و عملیاتی احداث مسکن به مردم گزارش داده شود و سپس ادامه داد: قسمت‌هایی از مسکن ساخته می‌شود که به صورت کمک‌های ویژه  برای کسانی است که هیچ درآمدی ندارند یا بخش‌های دولت که نیاز دارد به صورت استیجاری و مدتی به افراد واگذار شود که در شورای مسکن وقتی تصمیم گرفته شد گزارش خواهند داد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه اگر بخواهیم فعالیت فرهنگی داشته باشیم باید با رونق اقتصادی شروع کنیم و در این راستا نقشه مهندسی فرهنگی استان هم داریم، گفت: در مسکن انبوه‌سازی و برج‌سازی و ساخت خانه‌های ویلایی هم چیز دیگری است مثلاً در روستا برج ساختن با فرهنگ ما سازگار نیست. طراحان و نقشه‌کش‌ها به این مسائل فکر کنند. در روستا زمین کم نیست. توقع این است همه مدیران بخش مسکن حواسشان را جمع کنند که چیزی درست نکنند که با فرهنگ دینی و ایرانی مردم سازگار نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله سلمان رشدی، انسان از خدا بی خبر و مرتد اشاره کرد و افزود: اسمش نشان می‌دهد که از عالم مسلمانان است اما به فتوای امام مرتد بوده است به خاطر رمان توهین‌آمیزی که آن سال‌ها نوشته بود. بعد از آن یک نفر به اسم هادی مطر که او هم اسمش می‌گوید مسلمان است سلمان رشدی را زد. باید این درس برای همه بشریت باشد، البته اگر بشنوند. از اول گفتیم اما گوش شنوایی نیست، استکبار نمی‌خواهد گوش دهد. استکبار امریکایی و اروپایی گوش برای شنیدن ندارد ولی ما باید باز هم یادآور شویم.

توهین به مقدسات دیگران غلط است

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه توهین و جسارت به مقدسات دیگران غلط است، گفت: هر چند سال‌ها بگذرد بالاخره یک جایی واکنش نشان داده می‌شود. این‌ها برای مسلمانان حساب قائل نیستند و میگویند هر چه بکنیم نمی‌توانند واکنش نشان دهند. ما دست از عقاید خود برنخواهیم داشت و دشمنان باید از راه غلط خود دست بردارند در قضیه سلمان رشدی ولو اینکه طول کشید ولی نتیجه‌اش را دیدند. یک جوان ۲۴ ساله آمریکایی سلمان رشدی را زده است، ولی مسلمان است این فرد در آمریکا متولد و بزرگ شده است اما می‌گویند از ایران است، از ایران که نمی‌خورید اما از امت خاتم انبیا محمد (ص) پاسخش را دریافت می‌کنید همانطور که شهید سلیمانی گفت ما از رگ گردن به شما نزدیکتریم. درون آمریکا نیرویی است که از این عقیده دفاع می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: این جهت را آمریکایی‌ها و مستکبرین به گوش باشند و این همه ظلم به ملت ما نکنند چون ملت ما گوشه‌ای از امت بزرگ اسلامی است و این امت انتقام خودش را از ظلم‌های مستبکران در عالم مطمئنا به قاطعیت خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha