محیط زیست، وضعیت آبی و گرانی‌ها؛ مطالبات اصلی ائمه جمعه در خطبه‌های اخیر
کد خبر: 4080154
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مطرح کرد:

محیط زیست، وضعیت آبی و گرانی‌ها؛ مطالبات اصلی ائمه جمعه در خطبه‌های اخیر

حجت‌الاسلام و المسلمین علی نوری در نشست خبری با موضوع ارائه گزارش عملکرد نهاد نماز جمعه، مسئله محیط زیست، وضعیت آبی کشور و گرانی‌ها و فشار اقتصادی را سه مطالبه و دغدغه اصلی ائمه جمعه سراسر کشور در خطبه‌های دو هفته اخیر اعلام کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نوری، سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور

به گزارش ایکنا نشست خبری حجت‌الاسلام و المسلمین علی نوری، سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، درباره عملکرد نهاد نماز جمعه، صبح امروز، سه‌شنبه اول شهریور، به صورت مجازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام نوری ابتدا با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد(ع) به ارائه گزارشی از عملکرد نهاد نماز جمعه پرداخت و گفت: 5 مرداد سالروز تأسیس نهاد نماز جمعه و اقامه اولین نماز جمعه پس از انقلاب بود که به همین مناسبت گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور پس از حدود دو سال در تهران برگزار شد.

وی افزود: این گردهم‌آیی با حضور ائمه جمعه در حرم مطهر امام راحل(ره) و تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) آغاز شد و با دیدار ائمه جمعه با مقام معظم رهبری و سخنرانی ایشان در 5 مرداد به پایان رسید.

مهم‌ترین محورهای فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه

نوری با اشاره به مهمترین محورهای فرمایشات مقام معظم رهبری در این دیدار گفت: بیانات ایشان ماند تمامی دیدارها حائز نکات و محورهای کلیدی و راهگشایی بود که مورد توجه نهاد نماز جمعه قرار می‌گیرد. ایشان در یک بخش از فرمایشات خود به فضیلت نماز جمعه پرداختند و نماز جمعه را فریضه‌ای صد در صد استثنایی و حتی بالاتر از حج بیان فرمودند و در عین حال بر جمع بودن میان حضور مردم و ذکرالله به عنوان دیگر ویژگی مهم نماز جمعه تأکید کردند.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور بیان کرد: محور بعدی فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون روش و منش ائمه جمعه بود که باید مورد توجه ما و همه ائمه جمعه کشور قرار گیرد. همچنین محور دیگر و مهم بیانات مقام معظم رهبری خطبه‌ها بود که ایشان خطبه را گفتمان انقلاب اسلامی معرفی کردند که لازم است از غنای لازم برخوردار باشد. این رهنمودها فهرست بلندی است که بعضا در سال‌های قبل نیز از سوی ایشان بیان شده که دوباره یادآوری شد. البته به جهت اینکه 30 درصد شبکه ائمه تغییر کرده و جدید هستند، برای اولین بار در کسوت امام جمعه شنونده نکات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بودند.

وی با بیان اینکه برخی از محورهای فرمایشات مقام معظم رهبری افق‌گشایی کرد و به نوعی نظام امامت جمعه را ترسیم نمود، گفت: قطعا این محورها مورد استفاده ما در شورا قرار خواهد گرفت و نهاد نماز جمعه خود را متکفل و وظیفه‌مند درباره اجرای این محورها و توصیه‌ها می‌داند.

نوری اظهار کرد: ائمه جمعه نیز پس از این دیدار در نامه‌ای ضمن تقدیر از رهنمودها و نصایح رهبر معظم انقلاب، پاسخ لبیک خود را برای اجرای این فرامین اعلام کردند. امیدواریم با اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب شاهد اعتلای نماز جمعه و رسیدن آن به سطح نماز جمعه تراز انقلاب باشیم.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور ابراز کرد: در مرحله اول برای اجرایی شدن این توصیه‌ها و رهنمودها لازم است مجموعه نهاد نماز جمعه به بحث و گفت‌وگوی درونی در خصوص این رهنمودها به لحظ نظری و مهارتی بپردازد. لذا پس از پایان ماه صفر مقرر شده که در 9 منطقه با محوریت فرمایشات رهبر معظم انقلاب، گردهمایی و دوره‌هایی در راستای توانمندسازی و گفتمان‌سازی از سوی ائمه جمعه برگزار شود تا باعث رشد و ارتقای شبکه امامت جمعه باشیم.

انتصابات جدید در شبکه امامت

وی درباره انتصابات جدید در شبکه امامت گفت: در دو ماه اخیر؛ تیر و مرداد، در 23 پایگاه نماز جمعه انتصاب ائمه جمعه انجام گرفت که 15 مورد انتصاب جدید بود و در 8 مورد جابجایی امام جمعه انجام گرفت.

نوری درباره مهمترین و اصلی‌ترین مطالبات و دغدغه‌های ائمه جمعه در خطبه‌های نماز جمعه طی هفته‌های اخیر گفت: مسئله محیط زیست، وضعیت آبی کشور و کم‌آبی و قطعی آب در برخی نقاط و مسئله گرانی‌ها و فشار اقتصادی جزو سه مطالبه اصلی ائمه جمعه در این دو هفته بود. به ویژه در مسئله گرانی‌ها، ائمه جمعه بحث ضعف نظارت بر بازار و ضرورت کنترل قیمت‌ها را مطرح و از مسئولان در جهت پیگیری و حل این مسئله مطالبه کردند‌.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در پایان به مسئله راهپیمایی اربعین پرداخت و گفت: موج گسترده مشتاقان زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) این روزها در کشور در حال حرکت به سمت کربلا است. ما 3 مرز اصلی مهران، خرمشهر و قصر شیرین را برای خروج از کشور به سمت عراق داریم و لازم است از ائمه جمعه این 3 شهر کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم که از ماه‌های قبل فعالیت خود را در این راستا و میزبانی شایسته از زوار کربلا آغاز کرده‌اند.

نوری در پایان اظهار کرد: هرگونه اختلال که در پایگاه‌ها و شهرهای مرزی اتفاق بیفتد کسی که در طول سال بیش از همه پاسخگو و پیگیر است و در شهر کاملا و همیشه مستقر است امام جمعه است و لذا بابت این مسئله به ویژه در خصوص اربعین به همه این ائمه جمعه خدا قوت عرض می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha