نگارش «سند قرآنی‌‌سازی وزارت ارشاد» در مراحل نهایی است + صوت
کد خبر: 4081150
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
عزیززاده:

نگارش «سند قرآنی‌‌سازی وزارت ارشاد» در مراحل نهایی است + صوت

قائم‌مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مراحل نهایی تنظیم سند قرآنی‌‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این سند به معاونت‌های تخصصی و حوزه‌های مختلف فرهنگ، هنر و رسانه‌ای وزارت چنین پیام می‌دهد که چگونه ایفای نقش کنند و همه محصولات و خدماتشان رنگ قرآنی و معرفتی بگیرد.

برنامه رادیویی «افق»به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده «افق» عصر امروز، پنجم شهریورماه، همزمان با هفته دولت با حضور محمدمهدی عزیززاده، قائم‌مقام معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع رویکرد دولت به فعالیت‌های قرآنی از رادیو قرآن پخش شد.

عزیززاده درباره رویکردهای دوره جدید معاونت و اقداماتی که پیگیری می‌شود، گفت: با وجود مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سطوح مختلف جامعه، بحث فرهنگ برای دولت، یک امر جانبی نیست، بلکه راهبرد کلان است و بالطبع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه و عملیاتی کردن آن، نقش ممتازتری دارد.

قائم مقام معاونت قرآن و عترت افزود: در حوزه فرهنگ، مقوله دین به معنای ترویج و بسط آموزه‌های قرآن کریم، به عنوان موضوع اولویت‌دار نظام، به طور خاص مورد مطالبه بوده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه راهبرد کلانی برای خود ترسیم کرده است و آن «حاکمیت مقوله قرآن حداکثری» است، یعنی قرآن را باید در راهبردهای نظامی، سیاسی، اجتماعی و تعاملات اجتماعی و همچنین بر تمامی حوزه‌های فرهنگ و هنر حاکم دانست.

وی ادامه داد: یک ضلع مأموریت‌ها در وزارت ارشاد و معاونت قرآن و عترت، تبلیغ و ترویج قرآن و جذب دل‌های مردم به زیبایی‌های قرآن برای ورود به مرحله انس با قرآن است؛ در معاونت قرآن و عترت موظفیم که تمام ظرفیت‌های نظام فرهنگی، هنری و رسانه‌ای را درگیر توسعه فرهنگ قرآنی کرده و برای ترویج فرهنگ قرآنی از آن استفاده کنیم.

عزیززاده با تأکید بر اینکه باید تمام فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای درگیر گفتمان قرآنی شوند، اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه قرآن حداکثری، در فضای دولت نیز وظیفه راهبردی دستگاه‌ها را در این زمینه دارد. وزارت فرهنگ نیز بر حسب این وظیفه ذاتی و کلانی باید تمام ظرفیت‌های دولت مردمی را با این موضوع، هم‌جهت کند تا به شکل شایسته‌ای اهداف ترسیم شده محقق شود.

وی در پاسخ به این سؤال که جهت تحقق آن چه فعالیت‌هایی را دنبال می‌‌کنید؟ گفت: به لحاظ تولید ادبیات و اسناد، کارهای جدی در یک دهه گذشته انجام شده است؛ به طوری که در کمترین حوزه در کشور، این حجم دستور‌العمل‌ها و اسناد را شاهد هستیم. در حوزه تولید ادبیات توسعه فرهنگ قرآنی و ایجاد نظام برنامه‌ریزی منسجم، داده‌های خوب و کافی داریم که باید از این ابزار استفاده کنیم.  

عزیززاده ادامه داد: در حال تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دولت در حد کلان و با ریاست رئیس محترم جمهور هستیم. این شورا در ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی و چارچوب اهداف منشور، وظیفه هماهنگ‌سازی ارکان دولت را در حوزه قرآن برعهده دارد تا نهادهای قرآنی داخل دولت هماهنگ شوند و مسئولیت این شورا با معاونت قرآن و عترت خواهد بود.

وی با اشاره به مراحل نهایی تنظیم سند قرآنی‌‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این سند به معاونت‌های تخصصی و حوزه‌های مختلف فرهنگ، هنر و رسانه‌ وزارت ارشاد این پیام را می‌دهد که چگونه ایفای نقش کنند و همه محصولات رنگ قرآنی و معرفتی داشته باشند. همچنین برای اجرای این سند، تشکیل شورایی در وزارت ارشاد مد نظر است تا تقسیم کار کند و مأموریت‌ها را پیگیری کند.

عزیززاده با اشاره به اینکه البته برای دیدن نتیجه اولیه مجموعه‌ای از اقدامات نیازمند سپری شدن زمان چندماهه هستیم، درباره اعتبارات این معاونت، گفت: یکی از مسائلی که همواره با آن مواجه بودیم، نبود اعتبار کافی متناسب با فضای کاری تعریف‌شده است؛ از سال 91 تا پایان بهمن‌ماه 1400 تقریبا افزایش نرخ رشد اعتبارات برنامه‌ای معاونت حدود 35 تا 40 درصد بوده است. همین نرخ رشد برای سایر معاونت‌های تخصصی وزارت ارشاد در کمترین عدد، حدود 270 درصد تا 350 درصد به دلیل فضای تورم و ... بوده است، اما اعتبارات تخصیصی برنامه‌های معاونت در پایان سال 1400، 15 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است.

قائم مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نسبت اعتبارات اختصاص یافته یکی از مسائلی است که موجب می‌شود تا میزان حمایت و دامنه فعالیت را بسته به اعتبارات محدود ‌کند، بیان کرد: با توجه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستور ویژه ‌ایشان، شاهد افزایش 320 درصدی در سال 1401 بودیم به طوری که اعتبارات را از 15 میلیارد تومان به نزدیک حدود 50 میلیارد تومان رساندیم. معتقدم اگر همین ضریب رشد در یکی دو سال اخیر رخ دهد، موجب می‌شود تا حوزه قرآن فاصله خود را با سایر حوزه‌ها کم کند و حمایت‌های جدی‌تری از فعالیت‌های قرآنی انجام شود و بالطبع، از طیف بیشتر فعالان قرآنی حمایت شود.

کد

وی با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بدنه معاونت قرآن، هیچ ساختاری در حوزه عترت نیست، ادامه داد: هیچ پستی برای اجرایی‌‌سازی این حوزه نداریم. اتفاق ویژه‌ای که در این حوزه افتاده، این است که بنیاد بین‌المللی فرهنگی، هنری یاسین تأسیس می‌شود. این بنیاد به مانند سایر بنیادهای تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اساسنامه و پیشنهاد مباحث حقوقی آن انجام شده و در نوبت طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا از این طریق ساختار معظمی در زمینه عترت ایجاد کنیم.

عزیززاده درباره ساختار معاونت قرآن و عترت، اظهار کرد: این معاونت در زمان تأسیس دارای پنج اداره‌کل و 124 پست سازمانی بود، اما در زمان بهمن 1400، دارای 75 پست سازمانی و چهار اداره کل بود. برای احیای پست‌ها اقداماتی شده است به طوری که در گام نخست خلأ حوزه عترت را با تأسیس و راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی یاسین برطرف می‌کنیم. برخی از پست‌ها، مورد نیاز معاونت است؛ 12 پست اساسی هستند که امید است تا پایان سال 1401 احیا شود.

وی به برنامه ویژه در حوزه ترجمه قرآن اشاره کرد و گفت: در نظر داریم تا برای این حوزه، مرکز ملی ترجمه قرآن ایجاد کنیم. مأموریت ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت بر ترجمه‌ها و توسعه ترجمه‌ها است. در گذشته، ساختار حداقلی بوده است که اگر فردی ترجمه چاپ می‌کرد، در شورایی ملاحظه می‌شد، اگر اصلاحاتی نیاز بود از طریق آن ساختار حداقلی گفته و پس از انجام اصلاحات، مجوز داده می‌شد، اما در حال حاضر به دنبال کار توسعه‌ای هستیم.

عزیززاده با اشاره به اینکه مرکز ملی ترجمه قرآن بر اساس مأموریت خود باید به صورت فعال‌تر و جدی‌تر ترجمه قرآن را به زبان‌ها و گویش‌های مختلف گسترش دهد، افزود: در کنار انجمن خادمان قرآن، راه‌اندازی و تأسیس انجمن صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه را نیز به منظور شناسایی فعالان این عرصه و تعامل و هم‌افزایی فعالان این سه منشور ارزشمند با یکدیگر در دستور کار داریم.

برنامه رادیویی «افق»

وی در پاسخ به این سؤال که سهم معاونت قرآن و عترت در زمینه این اقدامات تصدی‌گری است، بیان کرد: تمام اینها در بخش مردمی انجام خواهد شد، اما بحث حمایتی چون اختصاص فضا و دادن اعتبار و ... با معاونت است. چنانکه در سایر حوزه‌های فرهنگی نیز بیشتر بحث حمایت و اعطای یارانه انجام می‌‌شود و در نظر داریم این امر را در  حوزه فعالان دینی نیز تسری دهیم.

قائم مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مصوبه مجلس که دستگاه‌های اجرایی مجازند تا دو درصد از بودجه هزینه‌ای خود را برای ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی هزینه کنند، اظهار کرد: قرار شد تا تصدی‌گری این بخش با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، آیین‌نامه آن تنظیم شده است که در آن سهم خوبی برای حوزه قرآن و عترت به ویژه مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده از کرونا دیده شده است، اما برای دستور دولت رفته و هنوز ابلاغ نشده است؛ اگر این آیین‌نامه ابلاغ شود، کارگروهی با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌ها تشکیل می‌شود.

برنامه افق، كاری از گروه اطلاع‌‌رسانی شبکه رادیویی قرآن است که با محوریت بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی كشور، ارائه گزارش از برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح كشور و گفت‌وگو با مسئولان قرآنی با حضور جواد نصیری، به عنوان كارشناس مجری، روزهای شنبه حوالی ساعت 14:20 از این شبكه رادیویی بر روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام
captcha