قیام امام حسین(ع) الگوی مبارزات مردم فلسطین است + فیلم
کد خبر: 4081241
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
نماینده جهاد اسلامی در تهران:

قیام امام حسین(ع) الگوی مبارزات مردم فلسطین است + فیلم

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با ایکنا، امام حسین(ع) و قیام عاشورا را سرلوحه انقلاب‌ها علیه ظالمان در طول تاریخ خواند و گفت: مبارزات رزمندگان فلسطینی هم با اقتدا به نام و راه ایشان انجام می‌شود.

ناصر ابوشریف، نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با ایکنا حول محور نقش مقاومت و عقاید دینی در دفاع از مسجدالاقصی و رابطه ایران با فلسطین سخن گفت.

ناصر ابوشریف در سال ۱۳۴۴ در شهر طولکرم در کرانه باختری به دنیا آمد، در سال ۱۹۸۵ میلادی به دلیل اجرای عملیات ضد صهیونیستی به ۱۳ سال زندان محکوم شد، پس از گذراندن دوره محکومیت در زندان‌های رژیم صهیونیستی به مدت سه سال به اردن تبعید شد، سپس به عراق رفت و تا سال ۲۰۰۶ در این کشور بود.

ابوشریف پس از آن یک سال در سوریه در دفتر سیاسی جنبش مشغول فعالیت بود و سپس در سال ۱۳۸۷ به عنوان نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران تعیین شد که تاکنون این مسئولیت را عهده‌دار است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه ملت فلسطین در صف اول دفاع از قبله نخست مسلمانان قرار دارد، تأکید کرد که مقابله با همه توطئه‌های صهیونیست‌ها نسبت به یکی از مهم‌ترین مقدسات اسلامی نیاز به بسیج امت اسلامی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از عشق و ارادت ملت فلسطین به امام حسین(ع) گفت و بیان کرد که قیام امام حسین(ع) سرمشق انقلاب‌های اسلامی در همه دوران‌ها بوده است.

ناصر ابوشریف در خبرگزاری قرآن ایکنا

او تأکید کرد که فرهنگ امام حسین(ع) و قیام ایشان در شهادت و شهادت‌طلبی و به‌خصوص در رویارویی طرف مستضعف در برابر استکبار در طول تاریخ همواره الگو بوده است.

ابوشریف همچنین با اشاره به تأثیر پیروزی انقلاب اسلامی در تشکیل و تقویت جنبش‌های اسلامی در سرزمین‌های فلسطینی، امام خامنه‌ای را شخصیتی شایسته رهبری امت اسلامی توصیف کرد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی محاصره غزه را هم محاصره‌ای عربی و بین‌المللی خواند و البته از تأثیر تحریم‌ فلسطینیان بر تقویت بنیه نظامی مقاومت برابر رژیم صهیونیستی گفت.

وی همچنین گفت که ملت فلسطین به ایران و ملت ایران به دیدی متفاوت از بقیه می‌نگرند و این کشور را الگویی برای همه منطقه می‌بینند.

ابوشریف درباره نقش مساجد در فلسطین نیز تأکید کرد: مسجد مؤسسه بزرگ و جامع برای ملت فلسطین است و پایگاه دعوت به فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی، تبلیغات دینی و امور خیریه محسوب می‌شود.

ایکنا: گروه‌های مقاومت همواره تأکید دارند که مسجدالاقصی خط قرمز است و هر گونه تعرض به آن با رویارویی و مقاومتی دلیرانه روبرو خواهد شد. در حال حاضر نقش گروه‌های مقاومت فلسطین و نقش امت عربی و اسلامی در دفاع از قبله نخست مسلمانان چیست؟

ابوشریف: ملت فلسطین در خط مقدم رویارویی با دشمن صهیونیستی برای دفاع از مقدسات اسلامی است؛ اما توان ملت فلسطین در برابر این تروریسم دشمن صهیونیستی کافی نیست؛ در برابر این رژیمی که مورد حمایت قدرت‌های بزرگ و نهادهای بزرگ بین‌المللی است، کمک‌های مالی بزرگی نیز برای پیشبرد طرح صهیونیستی در قدس هزینه می‌شود.

با وجود همه این توطئه‌ها بیش از یکصد سال است که هنوز ملت فلسطین صبور است. هنوز ملت فلسطین مبارزه می‌کند. دائما فلسطینیان و از جمله زنان در مسجدالاقصی تحصن می‌کنند تا از مسجدالاقصی دفاع کنند اما توان ملت فلسطین کفایت نمی‌کند. دو میلیارد مسلمان به نوار غزه متکی هستند. یک منطقه‌ای کوچک که زندانی باز و در عین حال در محاصره است و امت اسلامی به آن برای دفاع از قدس تکیه دارد. این یک ننگ بزرگ برای امت عربی و اسلامی است.

ناصر ابوشریف، مبارز فلسطینی مهمان استدو مبین ایکنا

مسجدالاقصی یک مکان اسلامی است که به مسلمانان همه دنیا از اندونزی، مالزی، هندی‌های مسلمان گرفته تا پاکستان، ایران، ترکیه و کشورهای عربی و همه مسلمانان جهان تعلق دارد. دفاع از مقدسات اسلامی تکلیف همه مسلمانان است. دانشگاه اسلامی برای همین هدف تأسیس شد؛ اما متأسفانه آن دانشگاه اسلامی کجاست؟ کمیته قدس برای دفاع از مسجدالاقصی چه کار می‌کند. رئیس کمیته قدس، کشور مراکش است، کشوری که متأسفانه بیش‌تر از همه اهل سازش با رژیم صهیونیستی است و با آن رابطه برقرار کرده است.

یهودیان مغرب که تقریبا جمعیت زیادی را در رژیم صهیونیستی تشکیل می‌دهند، رابطه قوی با نظام حاکم بر مراکش دارند، با وجود اینکه باب‌المغاربه یکی از درهای اصلی مسجدالاقصی است که در دیوار البراق واقع شده و بخشی از مسجدالاقصی است که رژیم صهیونیستی برای تخریب آن و ساخت کنیسه در آنجا توطئه کرده است، مراکش روابط خود را با رژیم صهیونیستی بیشتر و عادی‌سازی روابط خود را با این رژیم قوی‌تر می‌کند و  از سوی دیگر حمایت خود را از مسجدالاقصی کم‌تر می‌کند.

ما از همه امت اسلامی می‌خواهیم اقدامی انجام دهند تا از مقاومت ملت فلسطین در قدس حمایت کنند. این ممکن نیست که از یک سو برای تقویت روابط با رژیم صهیونیستی اقدام کرد و از سوی دیگر مسجدالاقصی در معرض همه انواع تجاوزها و تعرض دینی وغیر آن قرار داشته باشد.

در حال حاضر برای نابودی مسجدالاقصی توطئه شده است و روند اجرای آن پیش می‌رود. تونل‌هایی در زیر مسجدالاقصی حفر شده است هر تلاشی برای ضربه زدن به مسجدالاقصی انجام می‌شود. قبله نخست مسلمانان روزانه در معرض تعرضات و هتک حرمت‌هاست.. راهپیمایی‌هایی موسوم به راهپیمایی پرچم در قدس به راه می‌اندازند. همه تندروهای صهیونیست را در قدس جمع می‌کنند تا به مقابله با ملت فلسطین بروند. پول‌هایی را به شکلی غیرعادی هزینه می‌کنند تا تعداد ساکنان مسلمان و عرب قدس را کم کنند و عرب‌های فلسطینی را به هر دلیلی از خاک خود بیرون می‌کنند. همه این ها به منظور تسلط بر شهر قدس انجام می‌شود و ملت فلسطین با امکانات حداقلی خود در برابر دشمن سینه سپر کرده و از مسجدالاقصی دفاع می‌کند، اما متأسفانه دو میلیارد مسلمان امت اسلامی به تکلیف خود در قبال مسجدالاقصی عمل نمی‌کنند.

ایکنا: مهم‌ترین فعالیت‌های جنبش جهاد اسلامی در زمینه‌های غیر نظامی یعنی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی چیست؟

ابوشریف: ما یک جنبش جهادی و نه یک نظام حکومتی هستیم. ما یک جنبش مقاومت هستیم برای مقاومت برابر اشغالگری تأسیس شده‌ایم. این حیطه اصلی کار ماست؛ با این حال در حاشیه این کار مبارزاتی، ما هم نهادهایی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داریم؛ اما نهادهایی کوچک هستند و بالعکس سازمان آزادی‌بخش فلسطین که مسئول همه امور فلسطین چه در داخل و چه در خارج است و نهاد تشکیلات خودگردان به مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌پردازد. البته حماس که قدرت را در نوار غزه در اختیار دارد، اقداماتی در این زمینه‌ها انجام می‌دهد؛ اما بخش اعظم تلاش‌های رو جنبش جهاد اسلامی در مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی است و دخالتی در امور قدرت در کرانه باختری یا نوار غزه ندارد و با این وجود، نهادهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خاص خود را دارد.

ایکنا: نقش مساجد در گسترش فرهنگ مقاومت و شهادت طلبی در سرزمین‌های فلسطینی در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی و بخصوص در جذب جوانان و نسل جدید چیست؟

ابوشریف: همان طور که می‌دانید در کشور ما مساجد زیادی وجود دارد که از عوامل مهم حفظ جامعه و تدین آن محسوب می‌شود و از بزرگ‌ترین عرصه‌های فراخوان و دعوت به پیوستن به صفوف مجاهدین در مبارزه با اشغالگران است. در هر جای فلسطین به هر چهار طرف خود که نظر اندازی، مساجد را می‌بینی. این مساجد در همه کل سال فعالیت‌های متنوع دارند. در بلاد شام به وفور مساجد معروف است. شما اگر به دمشق، حلب، فلسطین و غزه سفر کنی هم نظیر فلسطین مساجد زیادی را می‌بینید.

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش فلسطینی جهاد اسلامی در ایران

مسجد مؤسسه بزرگ و جامع ملت فلسطین است و پایگاه دعوت به فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی، تبلیغات دینی و امور خیریه هم محسوب می‌شود. کانون همه این فعالیت‌ها مساجد هستند.

ایکنا: از نظر شما جنبش مقاومت فلسطین تا چه اندازه از قیام امام حسین(ع) الهام گرفته است؟

ابوشریف: امام حسین(ع)، سیدالشهداء امت اسلامی اعم از شیعه و سنی است. شهادت او با هدف اصلاح بود. همه مجاهدان، مقاومان و اصلاح‌طلبان از این راه پیروی کردند. نزد اهل تسنن بزرگ‌ترین اسوه قیام و انقلاب بر دیکتاتورها و ظالمان و همه کسانی است که شایسته رهبری امت اسلامی نیستند و از او الهام گرفته‌اند. امام حسین(ع) نماد قدرت، دلاورمردی، رویارویی و سینه سپر کردن در برابر دشمن است؛ همان طور که می‌گوییم خون بر شمشیر پیروز است. این‌ها فرهنگ امام حسین(ع) است.

رزمندگان ما در جنبش جهاد اسلامی، همه عملیات‌های استشهادی را با اقتدا به نام امام حسین(ع) انجام می‌دهند. در جنین اولین افرادی که به عملیات‌های شهادت‌طلبانه روی آورند، نامشان عاشقان شهادت بود و امام حسین مقتدی و الگوی آن‌ها بوده است. حتی فرماندهان آن‌ها نظیر نعمان طحاینه،(از فرماندهان گروهان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی که در سال 1383 شمسی به شهادت رسید) لقب حسین را داشت. صالح طحاینه خود را ابوکربلا می‌خواند و این درباره خیلی دیگر از رزمندگان فلسطینی صدق می‌کند.

فرهنگ امام حسین(ع) و قیام ایشان در شهادت و شهادت‌طلبی و به‌خصوص در رویارویی طرف مستضعف در برابر استکبار در طول تاریخ همواره الگو بوده است. در انقلاب‌های مردمی با هدف ایجاد تغییر وقتی مردم به مقابله با رژیم های دیکتاتوری می‌روند، همواره امام حسین(ع) نماد راه عدالت، استقامت و اصلاح در بین امت اسلامی است.

ایکنا: همان طور که مقاومت مردمی لبنان در مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی متأثر از اندیشه‌های امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی است، اندیشه‌های این دو امام تا چه اندازه بر تحکیم مقاومت ملت فلسطین هم تأثیرگذار بوده است؟

ابوشریف: انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) زلزله‌ای بزرگ و بهتر بگویم یک سونامی به پا کرد و به اعتقاد من بیشترین جایی که از انقلاب اسلامی تأثیرپذیرفت، همین فلسطین بود. از سال 1950 تا 1980 جنبش‌های چپ‌گرا و قومی در جهان اسلام گسترش یافت؛ اما جنبش‌های اسلام‌گرا ضعیف بودند. مهم‌ترین بیداری اسلامی در فلسطین بود که در همه مناطق فلسطین، از جمله در سرزمین‌های اشغالی 1948 که ملت فلسطین با حجم بزرگی از تجاوز صهیونیست‌ها و تغییر فرهنگی بزرگ به منظور یهودی‌سازی آن مناطق روبرو بود، گسترش یافت.

اما انقلاب اسلامی به عنوان یک ناجی عمل کرد. در ام الفحم، رائد صلاح که از سال 1996 تاکنون رئیس شاخه شمالی جنبش اسلامی در فلسطین است، در سال 1989 با کسب 85 درصد آرا پیروز شد و دو بار دیگر هم تا سال 2001 به صورت متوالی عهده‌دار این منصب بود. در همه روستاها و شهرهای فلسطینی‌نشین اراضی اشغالی 48 جنبش‌های اسلامی با جهش و پیشرفت همراه بودند. در کرانه باختری هم همین طور بود. فراکسیون‌های اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی بر همه مناطق سیطره داشتند در حالی که پیش از آن جنبش‌های کمونیسم بر بسیاری از مؤسسات فلسطین تسلط داشت. این مربوط به تأثیر انقلاب اسلامی بر مسائل اجتماعی در فلسطین است. جنبش‌های مبارزاتی و انقلابی هم که تا حد زیادی متأثر از انقلاب اسلامی بوده‌اند و این یعنی، ملت فلسطین بیش از همه از پیروزی انقلاب اسلامی خوشحال بودند.

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جنبش‌های اسلامی در فلسطین شکل گرفت. جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس تشکیل شد. انقلاب اسلامی نقش بزرگی در همه این تحولات بزرگ در سطح فلسطین داشت و آنچه که الان از تسلط جنبش‌های اسلامی در فلسطین شاهد هستیم در امتداد انقلاب اسلامی ایران است.امام خامنه‌ای بزرگ‌ترین شخصیت شایسته رهبری آرمان امت اسلامی است و اینکه رهبری دینی، سیاسی، تمدنی و اقتصادی را برعهده گیرد و البته که امروز شاهد گسترش انقلاب اسلامی ایران و دستاوردها و آرمان‌های آن در منطقه هستیم.

ایکنا: راه‌های تقویت روابط میان دو ملت فلسطین و ایران نیست؟

من در تمام این سال‌هایی که در ایران هستم، شاهدم که ملت ایران در شرایط اضطراری انسانی بلند می‌شود و قیام می‌کند و در خصوص ملت فلسطین، حامی و درک‌کننده ملت فلسطین است. در شرایط عادی مردم همه کشورها درگیر مسائل خودشان هستند؛ در این دوره هر انسانی مشکلات بزرگ خود را دارد. ملت ایران هم با مشکلات اقتصادی، اجتماعی  و غیره روبرو است؛ اما وقتی پای مسائل مربوط به امور انسان‌دوستانه و اخلاقیات می‌شود، ملت ایران آماده اعلام حمایت است. بالعکس آن هم صحیح است. ملت فلسطین به ایران و ملت ایران، به دیدی متفاوت از بقیه می‌نگرند و آن را الگویی برای همه منطقه می‌بینند.

ایکنا: اوضاع در نوار غزه در سایه رژیم صهیونیستی چگونه است؛ در شرایطی که رژیم اشغالگر بهبود اوضاع در این منطقه را به تسویه پرونده مبادله اسرا برای آزادی اسرای خود در نزد مقاومت مرتبط کرده است؟

ابوشریف: نوار غزه از سال 2007 در محاصره رژیم صهیونیستی است و متأسفانه این محاصره صرفاً صهیونیستی است، بلکه عربی و بین‌المللی است؛ زیرا اگر تشویق جامعه بین‌المللی و ارتجاع کشورهای عربی نبود، محاصره این منطقه را که بیش از دو میلیون نفر در آنجا ساکن هستند، شاهد نبودیم. کسانی که در یک منطقه جغرافیایی کوچک و با حداقل امکانات زندگی می‌کنند و هیچ راه ارتباطی با بیرون ندارند.

نوار غزه از همه طرف بسته است حتی منابع اقتصادی غزه را نابود کرده‌اند. گذرگاه‌های تجاری غزه هم با قوانین سخت‌گیرانه رژیم صهیونیستی به شکل محدود به روی فلسطینی‌های غزه باز است. بیشترین بخشی که مردم غزه می‌توانند در آن فعال باشند و منبع درآمدی برای آن‌ها باشد، بخش عمران و ساخت و ساز است؛ اما سیمان و آهن و مصالح قطره چکانی وارد نوار غزه می‌شود. از همین رو اکثر مردم غزه بیکار هستند، بیش از 50 درصد اهالی غزه زیر سن 16 سال هستند، در این جامعه جوان فلسطینی بیش از 60 درصد جوانان بیکار هستند و از همین رو وضعیت اجتماعی خاصی حاکم است.

وضعیت اجتماعی امروز حاکم بر غزه، وضعیت مقاومتی است. این محاصره غزه از یک سو نعمت و از یک سو مصیبت است. در حال حاضر توانمندی جوانان غزه به سمت مقابله با رژیم صهیونیستی بسیج شده است، رژیمی که مسئول محاصره غزه است.؛ اما ابداعات مقاومت کار همین جوانان است. امروز نوار غزه با موشک‌های پیشرفته، پهپادهای پیشرفته و سلاح‌های مجهز برخوردار است. این‌ها همگی نتیجه و دستاورد مقاومت در برابر محاصره است.

موضوع مبادله اسرا به رژیم صهیونیستی مرتبط است که در خصوص شروط خود برای تبادل افراطی عمل می‌کند. از زمان بعد از مبادله شالیت آن‌ها دیگر نمی‌خواهند مبادله اینچنینی داشته باشند. از همین رو ما معتقدیم که مبادله اسرا بیشتر با شروط سیاسی اسرائیل و نه اوضاع غزه مرتبط است.

ایکنا: در حال حاضر مهم‌ترین معادلات جدید و دستاوردهای تازه نبرد وحده الساحات به رهبری جهاد اسلامی در دفاع برابر تجاوز رژیم صهیونیستی چیست؟

ابوشریف: ما جنبش مقاومت جهاد مقابل رژیم صهیونیستی هستیم؛ فقط در نوار غزه نیستیم بلکه در کرانه باختری به خصوص از زمان نبرد سیف القدس ما در حال ارتقای دائمی هستیم؛ اما در کرانه باختری موانع بزرگی وجود دارد. سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی به شکل بزرگی فعالیت دارد. ارتش اسرائیل فعالیت گسترده‌ای دارد. متأسفانه تشکیلات خودگردان یکی از موانع ایجاد وحدت ملی فلسطین چه در انتفاضه و چه در صحنه سیاست است؛ از همین رو ما از زمان انتفاضه دوم برای مانایی انتفاضه در کرانه باختری تلاش می‌کنیم و در نوار غزه هم همین طور است.

در نوار غزه، مقاومت ظرفیت‌های بزرگی را بسیج کرده تا جایی که به موشک‌ها و پهپادهای پیشرفته و تجهیزات نظامی بزرگ دست پیدا کرده است و به قدرت بزرگ بازدارندگی در مقابله با رژیم صهیونیستی دست یافته است. اما در کرانه باختری از زمان نبرد سیف‌القدس، شاهد رشد مقاومت هستیم. گردان جنین با پشتیبانی جهاد اسلامی به نابلس، طولکرم، رام الله، الخلیل و غیره رسیده است. یعنی وضعیت نظامی مقاومت خوب است با وجود اینکه رژیم صهیونیستی با سرویس اطلاعات و ارتش خود و حتی تشکیلات خودگردان در سرکوب این قیام و انتفاضه جدید شریک است. از همین رو ما در مقاومت محدود به نوار غزه نیستیم، بلکه مقاومت در کرانه باختری در حال گسترش روزافزون است.

ما تلاش می‌کنیم که میدان‌ها را در فلسطین به هم مرتبط کنیم، این امکان وجود ندارد که کرانه باختری یا نوار غزه را به حال خود رها کرد، بلکه باید فعالیت ما مشترک باشد. جنبش جهاد اسلامی از زمان نبرد سیف‌القدس تا حال حاضر برای تقویت رابطه میادین فلسطین تلاش می‌کند.

از همین رو وقتی که یکی از فرماندهان جهاد اسلامی در کرانه باختری به شکلی تحریک‌آمیز کشته می‌شود، نوار غزه به پا می‌خیزد و حرکتی از خود نشان می‌دهد. این معنای وحدت میدان‌هاست. وقتی هم که یکی از فرماندهان جهاد اسلامی در غزه هدف گرفته می‌شود، به رژیم صهیونیستی از سمت کرانه باختری هم پاسخ داده می‌شود.

در جریان نبرد وحدة الساعات در 54 ساعت تقریبا نیمی از اراضی اشغالی فلسطین، تعطیل شده و بیش از چهار میلیون صهیونیست به پناهگاه‌ها رفتند و همه جوانب زندگی صهیونیست‌ها متوقف شده بود. آن‌ها هر خسارتی را متحمل شدند. خسارات آن‌ها در این جنگ سنگین بود، اگر چه که آن را آشکار نکردند.

به صدها خانه و خودرو متعلق به صهیونیست‌ها در این نبرد اخیر خسارت وارد شد. این نشان می‌دهد که قدرت موشکی مقاومت، روزافزون و قدرت سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی محدود است. ما در جنبش مقاومت آماده‌ایم تا آزادسازی همه سرزمین فلسطین در همه میدان‌ها به رویارویی نظامی ادامه دهیم. این یک اصل در نزد جنبش جهاد اسلامی است، نه اینکه بخواهیم به رژیم صهیونیستی آتش‌بس بدهیم. آزادسازی فلسطین هیچ خبری از آتش‌بس با رژیم صهیونیستی نیست. این نظریه جهاد اسلامی است.

ایکنا: نظر شما درباره نامه امام خامنه‌ای در پاسخ به نامه زیاد النخاله، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی چیست؟ به خصوص جایی که فرمودند هر بخشی از مقاومت به تنهایی قادر است بینی رژیم صهیونیستی را به خاک بمالد؟

ابوشریف: اولا این حمایت جمهوری اسلامی ایران نشانه موضع اسلامی درست است. در جهان هیچ عالم و رهبر اسلامی چنین موضع اصولی و اسلامی در قبال آرمان فلسطین نداشته است، به نحوی که با هیچ کدام از ملاحظات منفعت‌طلبانه در ارتباط نیست. امام خامنه‌ای همواره فرمودند که مسئله فلسطین، مسئله جهان اسلام است. این موضع می‌بایست از سوی علمای مسجدالحرام در عربستان سعودی هم الگوبرداری شود تا چنین موضعی را اتخاذ کنند. موضع الازهر هم می‌بایست مثل موضع امام خامنه‌ای باشد. علمای دین اسلام باید چنین موضعی داشته باشند، زیرا چنین موضعی موضع درست اسلامی است. حمایت از جنبش‌های مقاومت باید بدون هیچ محاسبه‌ای باشد، بلکه باید به طور مستقیم باشد. همه علمای مسلمانان باید چنین موضعی داشته باشند.

موضع امام خامنه‌ای موضع صحیح اسلامی در قبال یک مسئله مقدس نظیر مسئله فلسطین است. وقتی جامعه اسلامی از یکصد سال پیش در معرض همه انواع تروریسم و رفتارهای غیرانسانی قرار می‌گیرد، باید در کنار آن‌ها ایستاد و نه اینکه در کنار مردم اوکراین باشیم؛ اما ملت فلسطین را به فراموشی سپاریم. ما حامی همه مستضعفان در هر کجا هستیم و ملت فلسطین، بخشی از این جامعه بشری است و از همین رو باید از آن حمایت کرد. وقتی یک ملت از حق تعیین سرنوشت خود محروم می‌ماند، اخلاق ایجاب می‌کند که از آن حمایت کند اما این اخلاقیات در حال حاضر کجاست؟

وقتی از عدالت و ارزش‌های انسانی و اسلامی سخن می‌گوییم همه مجموعه از اصطلاحات قابل درک است که در عالم واقعیت معنا ندارد، وقتی سازمان ملل از ارزش‌های انسانی سخن می‌گوید، کسی به آن گوش نمی‌کند. وقتی از عدالت سخن می‌گوید، کسی گوش نمی‌کند.

ما می‌دانیم که عدالت اصطلاحی آمریکایی به نفع اسرائیل و قدرت‌های بزرگ است و معنایش عدالت واقعی و برابری بین همگان نیست. از همین رو امام خامنه‌ای در حمایت از ملت فلسطین نماد ارزش‌های اسلامی و اخلاقی صحیح است و این آرمان ملت جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد انسانی، اخلاقی و اسلامی در نهایت پیروز می‌شود.

جهان در حال تغییر است، اگر آمریکا امروز قوی است تا ابد اینگونه نخواهد بود. یک سال، دو سال، 10 سال، 100 سال دیگر این قدرت تمام می‌شود. این پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و انسانی است که کشورها را قادر به پیروزی می‌سازد. جمهوری اسلامی با حرکت در این مسیر، سکان پیشبرد طرح تمدن اسلامی را در منطقه در دست گرفته است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه خود بر حمایت دائمی مقاومت تأکید کرد و می‌فرماید که ما با شما بوده‌ایم و تا آخر با شما خواهیم ماند.

مسئله دیگر اینکه در حال حاضر رژیم صهیونیستی ضعیف نیست، زیرا با کشورهای عربی و رهبران آن‌ها ارتباط دارد. اسرائیل، جنبش جهاد اسلامی را یک جنبش کوچک و ضعیف و تروریستی می‌داند اما همین جنبش کوچک توانست زندگی صهیونیست‌ها را از هفت روز قبل از نبرد وحدةالساحات متوقف کند. از همین روست که می‌گوییم جنبشی به این کوچکی می‌تواند چه کارهای بزرگی انجام دهد.

آن وقت اگر همه امت اسلامی در برابر اسرائیل بسیج شوند، می‌توانند دستاوردهایی بزرگ داشته باشند. در برابر آمریکا بایستند و پیروز شوند این‌ها به شرط متحد بودن است. وقتی که یک جنبش کوچک می‌تواند به اسرائیل خسارات بزرگ بزند، این امر، قدرت بازدارندگی فلسطینی‌ها را نشان می‌دهد.

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران مهمان ایکنا

از همین روست که اسرائیل در کمتر از 24 ساعت از آغاز نبرد، به دنبال توقف جنگ بود و این قدرت بازدازندگی جهاد اسلامی را نشان می‌دهد که ما تصور می‌کنیم قوی‌ترین قدرت خاورمیانه است. این رژیم شاید با ائتلاف‌های خود بزرگ‌ترین قدرت خاورمیانه باشد، اما جنبش جهاد اسلامی با کمک مردم فلسطین و همه آزادگان جهان در برابر اسرائیل ایستاده است و دیگر چه برسد به اینکه امت اسلامی با وحدت خود برابر این رژیم بایستد. این از سوی همه امت اسلامی تقبیح می‌شود که با یکدیگر وحدت نداریم. همین پیروزی یک تنه جهاد اسلامی در برابر اسرائیل محکومیت رژیم‌های مرتجعی را نشان می‌دهد که با رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی کرده‌اند به جای اینکه به جبهه مقاومت بپیوندند.

ایکنا: توطئه رژیم صهیونیستی ایجاد تفرقه بین صفوف گروه‌های فلسطینی و ملت فلسطین است؟ راه ناکام گذاشتن این توطئه چیست؟

ابوشریف: در قرآن کریم آمده است: خداوند در مورد یهودیان در قرآن کریم، آیه 64 سوره مائده آورده است: كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ؛ هر بار كه آتشى براى پيكار برافروختند خدا آن را خاموش ساخت و در زمين براى فساد مى‌كوشند و خدا مفسدان را دوست نمى‌دارد.

این کار دائم آن‌هاست که در روی زمین فساد ایجاد کنند؛ اما این فتنه همیشه دفع شده است و ما امت اسلامی باید متحد شویم، همان طور که دشمنان هم در مقابله با ما متحد هستند. این اختلافات بین ملت‌های اسلامی باید رفع شود از همین رو جنبش‌ها و کشورها باید متحد شوند تا همه توطئه‌ها برای ایجاد فتنه و فساد را ناکام گذارند.

من در پایان از مردم ایران تشکر می‌کنم و از رهبری ایران در حمایت از ملت فلسطین قدردانی می‌کنم. این حمایت اصیل و خالصانه مؤید ایستادگی ملت بزرگ ایران در کنار ملت فلسطین و دفاع از ارزش‌های اسلامی و انسانی است و ملت ایران لایق شراکت در ایجاد تمدن اسلامی و انسانی به دور از ارزش‌های آمریکایی و صهیونیستی که بر  ما تحمیل شده است. از این ملت بزرگ برای ثبات در مسیر خود متشکریم.

 

 

انتهای پیام
captcha