هنر و رسانه ابزار گفتمان‌سازی قرآن است
کد خبر: 4083024
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
علیرضا معاف:

هنر و رسانه ابزار گفتمان‌سازی قرآن است

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین جلسه از سلسله جلسات ایده‌پردازی‌های خلاقانه و بدیع در حوزه قرآن و عترت گفت: حقیقت مقدس قرآن را باید در شناخت و ذهنیت افراد معرفی و مقدمات انس را فراهم کنیم و سپس آحاد جامعه، عامل به آن باشند تا پس از آن گفتمان‌سازی قرآنی را به وجود آوریم.

هنر و رسانه ابزار گفتمان‌سازی قرآن

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دومین جلسه ایده‌پردازی‌های قرآنی روز گذشته 12 شهریورماه به میزبانی علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور محمدمهدی عزیزاده، قائم مقام معاون قرآنی وزیر ارشاد، محمدحسین فریدونی، حجت‌الاسلام علی جعفری، شبیر فیروزیان، حجت‌الاسلام حسین سلیمانی و جمعی از مدیران معاونت قرآن و عترت برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرانی به ارائه و تشریح مدل زنجیره ارزش فرهنگ پرداخت و آن را مجموعه‌ای از علل و عواملی دانست که با فعالیت‌های مستمر و منسجم فرهنگی منجر به خلق یک ارزش فرهنگی خواهد شد و بر اساس آن مدل کارکردی نظام توسعه فرهنگ قرآنی را تبیین کرد.

این فعال قرآنی بیان کرد: این مدل به سه عنصر کارکردهای پشتیبانی، کارکردهای اصلی و کارکردهای اساسی وابسته است که با تولید مضامین و محصولات به فرهنگ‌سازی و نظام‌سازی قرآنی و در نهایت به توسعه فرهنگ قرآنی که همان تعمیم و تعمیق ایمان، محبت و شناخت قرآن و عترت، ارتباط و انس با قرآن و تحقق آموزه‌های قرآن و عترت در رفتار فردی و اجتماعی است، خواهد رسید.

در ادامه این جلسه علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در سخنانی ضمن معرفی انسان به عنوان مخاطب قرآن و با اشاره به فرازی از دعای کمیل، گفت: «قَوِّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارحی» در اجتماع ناظر به مغز، ایدئولوژی ناظر به قلب و فرهنگ ناظر به جوارح، قانون داریم و در اسلام ناظر به مغز لایه آموزش عقاید، ناظر به قلب اخلاق و ناظر به اعضا و جوارح احکام را داریم. بر این اساس قرآن باید در شناخت مغز، بینش و نگرش افراد و بعد از آن در قلب، کشش و گرایش و نهایتاً در عمل افراد جامعه وارد شود.

وی افزود: در کار فرهنگی و قرآنی در وهله نخست باید ارزش‌ها، معارف و حقایق قرآن در فکر، نگرش، بینش و شناخت آحاد جامعه القا شود تا پس از آن افراد وارد ارتباط و انس با قرآن شده و بعد از آن قرآن در لایه عمل، سلوک فردی، رفتاری و اجتماعی دخیل شود.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد تصریح کرد: حقیقت مقدس قرآن را باید در شناخت و ذهنیت افراد معرفی و مقدمات انس را فراهم کنیم و سپس آحاد جامعه عامل به آن باشند تا پس از آن گفتمان‌سازی قرآن را به وجود آوریم که ابزار آن فرهنگ، هنر، رسانه و ارتباطات است.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تعیین اولویت‌های فرهنگی و قرآنی اظهار کرد: باید تبیین شود که تمرکز، برنامه‌ریزی و اجرا باید به چه نحوی باشد؛ مثلاً در حوزه رسانه و فضای مجازی تولید و یا توزیع محتوا با چه رویکرد و برنامه‌ای انجام شود.

در بخش دیگری از این جلسه، محمدمهدی عزیززاده، قائم مقام معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد حصول نتیجه در طرح‌های قرآنی را منوط به تحقق مولفه‌های مختلف در جامعه دانست و تصریح کرد: قرآنی شدن جامعه زنجیره‌وار به عوامل و سیاست‌های کلان و کنش‌های آن بستگی دارد و در این زمینه باید به سنجش و پایش دقیقی دست یابیم. فرآیند و شکل اجرای این کار بسیار مهم و در این زمینه سرمایه انسانی متخصص نقشی بسزایی دارد.

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست هر کدام از حاضران به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در مورد ایده‌پردازی قرآنی پرداختند.

یادآور می‌شود سلسله جلسات ایده‌پردازی قرآنی به صورت جلسات مستمر و با حضور اساتید، فعالان و صاحب نظران حوزه قرآن و عترت به صورت هفتگی و به منظور ارائه، تجمیع و عملیاتی نمودن ایده‌های بدیع و خلاقانه این حوزه در معاونت قرآن و عترت برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha