4 کارکرد مهم حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل + صوت
کد خبر: 4086459
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
بهشتی‌پور بیان کرد:

4 کارکرد مهم حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل + صوت

تحلیلگر مسائل بین‌المللی با اشاره به 4 وجه و کارکرد مهم سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، مسئله برجام و لغو تحریم‌ها را مهمترین دستورکار رئیس‌جمهور در این سفر ارزیابی کرد.

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌المللی

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، صبح امروز، دوشنبه 28 شهریور، برای حضور در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: دستاوردهای این سفرها بستگی به برنامه‌ریزی ما دارد. سفر به مجمع عمومی سازمان ملل چهار وجه و کارکرد اساسی دارد؛ اول اینکه رئیس‌جمهور می‌تواند با مقامات سایر کشورها مذاکرات دوجانبه و حتی چندجانبه داشته باشد، در حالی که در سایر سفرها پروتکل‌ها و برنامه‌ریزی‌‌های ویژه‌ای لازم است اما در سازمان ملل مقامات عالی همه کشورها جمع شده‌اند و با کمترین هزینه و تشریفات ملاقات‌ها در سطح سران انجام می‌شود که اگر درست مدیریت شود قطعا به نفع کشور است.

تبیین سیاست‌های ایران

وی افزود:‌ کارکرد دوم مربوط به موقعیت نیویورک به منزله مرکز خبری دنیاست به ویژه در زمانی که مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود. در این زمان امکان تشکیل نشست‌های خبری متعدد و گفت‌وگو با نخبگان ایرانی و غیر ایرانی برای رئیس‌جمهور فراهم می‌شود و این اتفاق از منظر دیپلماسی عمومی بسیار مهم است اما این به شرطی است که برنامه خوبی برای اقناع افکار عمومی و ارائه پاسخ‌های صحیح وجود داشته باشد.

بهشتی‌پور وجه سوم اهمیت این سفر را سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل خواند و اظهار کرد: رئیس‌جمهور در این سخنرانی مهم می‌تواند به تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل مهمی مانند برجام، بحران‌ها و جنگ‌ها در سطح منطقه، حقوق بشر، خلع سلاح و ... بپردازد و افکار عمومی جهانی را با رویکردها و سیاست‌های ایران آشنا کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز کرد: کارکرد چهارم این سفر گفت‌وگوهای اختصاصی است که رادیو و تلویزیون‌ها و خبرگزاری‌های مشهور جهان برگزار می‌کنند که لازم است رئیس‌جمهور این گفت‌وگوها را به خوبی اداره کند و پاسخ‌های مناسبی به سؤالات اغلب چالشی این رسانه‌ها بدهد.

اصلی‌ترین دستورکار

وی بیان کرد: مجموعه این مسائل فرصت‌هایی است که در سایر سفرها دیده نمی‌شود و لذا حضور در مجمع عمومی سازمان ملل از این منظر فرصت‌های بسیار خوبی برای ما فراهم کند که البته اگر از آن به خوبی استفاده نشود فقط هزینه گزافی به مردم تحمیل می‌شود. بنابراین اگر روی این چهار وجه به خوبی کار شده و برنامه‌ریزی دقیقی انجام بگیرد ارزش این هزینه کردن را دارد.

بهشتی‌پور درباره مهمترین مسئله و اولویت موضوعی رئیس‌جمهور در این سفر گفت:‌ به اعتقاد من امروز برای کشور هیچ مسئله‌ای مهمتر از به سرانجام رساندن مذاکرات برجام یا مذاکرات برای لغو تحریم‌ها وجود ندارد و هر اسمی روی این مذاکرات بگذاریم تفاوتی ندارد و این مسئله مهمترین مسئله روز کشور است که اگر موفق به نتیجه رساندن مذاکرات شویم کمک بزرگی به اقتصاد کشور می‌شود.

نگاه همسایگان به نتیجه مذاکرات

وی تصریح کرد: درست است که اقتصاد کشور معطل این توافق نیست اما واقعیت این است که اگر این توافق حاصل شود خیلی از دریچه‌ها برای انجام کارهای مختلف در ایران باز شده و کسب و کارها رونق پیدا می‌کند و لذا به باور من مهمترین دستور کار این سفر باید مسئله برجام و مذاکرات برای لغو تحریم‌ها باشد.

کد

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه نگاه همسایگان و کشورهای منطقه نیز به این توافقات و چگونگی پیشبرد همکاری‌ها با ایران است، گفت: صادرات و واردات کشور بسیار تحت تأثیر تحریم‌هاست و حل این مسئله نیازمند اقدامات اساسی است تا همسایگان نیز با رفع تحریم‌های بانکی و مالی ایران با اطمینان بیشتر تعاملات و ارتباطات اقتصادی و تجاری خود را با ما انجام دهند و امکان توسعه و تعمیق روابط فراهم شده و به صورت پایدارتری درآید.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha