اخلاق قرآنی؛ پیش‌نیازی مهم برای ثمربخشی جهاد تبیین + صوت
کد خبر: 4086595
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۳
«نقش مؤسسات قرآنی در جهاد تبیین» (۶) / مصطفی نیک‌ورز بیان کرد:

اخلاق قرآنی؛ پیش‌نیازی مهم برای ثمربخشی جهاد تبیین + صوت

مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کرمان با بیان اینکه اخلاق قرآنی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای جهاد تبیین است، گفت: باید از هرگونه بداخلاقی و هیاهو دوری کنیم تا اثر سخن حق بیشتر شود.

مصطفی نیک‌ورز«جهاد تبیین» کلیدواژه‌ای است که در ماه‌های اخیر در بیانات مقام معظم رهبری مورد تأکید و اشاره قرار گرفته و ایشان ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌ و فرموده‌اند: «جهاد تبیین یک فریضه است. جهاد تبیین یک فریضه‌ قطعی و یک فریضه‌ فوری است و هر کسی که می‌تواند باید اقدام کند».

سخنان ایشان خطابی عمومی است و همه افراد جامعه را دربرمی‌گیرد و شاید بتوان مؤسسات فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت را به سبب ارتباط با مخاطبان بی‌شمار در این زمینه اثرگذار دانست. از این رو در قالب سوژه «نقش مؤسسات قرآنی در جهاد تبیین» در گفت‌وگو با مصطفی نیک‌ورز، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان کرمان، به بررسی این موضوع پرداختیم.

ایکنا - از جهاد تبیین چه تعریفی می‌توان ارائه داد؟ و چه استنادهای قرآنی را می‌توان برای این کلیدواژه مطرح کرد؟

تعاریف مختلفی ارائه شده، اما واضح است که تبیین به معنای روشنگری و بیان حقیقت است. می‌توانیم بگوییم که در تبیین زدودن غبار بدفهمی یا کج‌فهمی از مفاهیم و معارف انقلاب و نیز فهمیدن تحلیل نادرست یا مغرضانه‌ مد نظر است.

پیامبران برای تبیین آمده‌اند و قرآن فرموده است: «هَذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ؛ اين (قرآن) براى همه‌ مردم بيانى روشنگر است»(آل عمران/ 138). پیامبر گرامی اسلام(ص) به عنوان تبیین‌کننده قرآن برای مردم مبعوث شدند و «بَيَان» یکی از نام‌های قرآن است و تبیین ریشه قرآنی دارد.

چرا از کلمه جهاد در کنار تبیین استفاده شده است؟ جهاد به معنای کوشش است و چون برخی عرصه‌ها نیاز به تبیین دارند باید تلاش قابل توجهی کرد. به همین دلیل می‌توانیم تبیین را به جهاد تبدیل کنیم که وظیفه سنگین‌تری را برعهده اساتید، نخبگان، رسانه‌ها، مؤسسات و فعالان قرآنی قرار می‌دهد که باید تردید را با گفتن واقعیت برطرف کنند.

البته سخن حق گفتن در جامعه جهاد محسوب می‌شود، چون جهاد از خود گذشتن است و از منیت‌ها و پستی‌ها می‌گذریم، به همین علت در کنار تبیین از جهاد استفاده شده است.

ایکنا - برای موفقیت در جهاد تبیین، چه پیش‌نیازهایی ضروری است؟

باید به نیازهای روز، نوآوری در ادبیات و روش‌ها توجه شود، به گونه‌ای که تبیین بر جان و دل مخاطب بنشیند و این‌ها از شرایط جهاد تبیین است. برای مثال می‌توان از ظرفیت هنر، مداحی، شعر، صدای خوش، تلاوت قرآن و... برای جهاد تبیین استفاده کرد؛ اما پیش‌نیاز آن اخلاق قرآنی یا آگاهی و عقلانیت قرآنی است. باید از هر گونه بداخلاقی و هیاهو دوری کنیم، چراکه باعث می‌شود اثرگذاری سخن حق بیشتر شود و جهاد تبیین به نحو احسن اتفاق بیفتد.

ایکنا - مؤسسات قرآنی چگونه می‌توانند در زمینه جهاد تبیین مؤثر باشند؟

قسمتی از جامعه تأثیرگذار ما مراکز، آموزشگاه‌ها، مؤسسات قرآنی، مربیان قرآنی، حافظان و قاریان هستند که در کلاس، کارگاه و محافل انس با قرآن و... در تعامل با دیگران هستند. بسیاری از فعالان قرآنی ما از دستاوردهای قرآنی انقلاب اطلاع ندارند و همین امر باعث می‌شود که حرف‌های مغرضان در آنها تأثیر بگذارد و این وظایف مؤسسات قرآنی را دوچندان می‌کند.

ایکنا - آیا باید برای مؤسسات پروژه‌های جدیدی تعریف شود یا فعالیت‌های روزمره مؤسسات را می‌توان به نحوی جهاد تبیین دانست؟

بله، جهاد تبیین راه همواری نیست و فکر نمی‌کنم با فعالیت‌های روزمره مؤسسات‌ دست‌یافتنی باشد. باید علم مربیان را در این زمینه بالا ببریم، محتواهای آموزشی متناسب را برای آن‌ها تهیه کنیم. جلسات تبیینی و بصیرت قرآنی برای مخاطبانمان و شرکت‌کنندگان در کلاس‌های آموزشی داشته باشیم و همچنین در این زمینه شاید برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع جهاد تبیین و انتشار محتواهای قرآنی متناسب با اخبار روز در فضای مجازی از سوی مؤسسات و فعالان قرآنی خالی از لطف نباشد.

ایکنا - در جهاد تبیین باید محتوا از طرف چه کسی یا کسانی تهیه شود؟ آیا یکدست نبودن محتواها می‌تواند در دستیابی به اهداف جهاد تبیین خللی را وارد کند؟

یک گروه نخبگانی خوش‌فکر و خوش‌ذوق و آگاه به مسائل سیاسی روز به خوبی این محتوا را آماده می‌کند و به‌صورت لایه‌ای و تشکیلاتی در اختیار مؤسسات قرار می‌دهد. مؤسسات هم آن را در اختیار مربیان و قرآن‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها قرار دهند. هر مؤسسه‌ای می‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد و هیچ خللی در اهداف ایجاد نشود. اگر به موضوعی به صورت واقعی از زوایای مختلف نگاه شود، اثرگذاری بهتری خواهد داشت و همه افراد می‌توانند به یک موضوع با یک محتوای خاص و رویکرد مشخص بپردازند.

ایکنا - سخن پایانی.

به عنوان عضو کوچکی از جامعه قرآنی استان کرمان که دیار سردار مقاومت، حاج قاسم سلیمانی، است به جرئت می‌توانم بگویم که ایشان مرد عمل بودند و در راستای جهاد تبیین گام برمی‌داشتند. از همه قاریان، حافظان، مفسران و فعالان قرآنی که در زمینه جهاد تبیین کار می‌کنند تقاضا می‌کنم که ضمن درک صحیح از جهاد تبیین، که بارها مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند، این امر را در دستور کار قرار دهند؛ چراکه دشمن به منظور تخریب عمل می‌کند و اگر در جهاد تبیین خوب عمل نکنیم، نمی‌توانیم دستاوردهای انقلاب را آن‌چنان که شایسته و بایسته است به منصه ظهور برسانیم. باید جهاد تبیین در راستای ظهور امام زمان(عج) باشد و از محافل قرآنی، کرسی‌های تلاوت و کارگاه‌های قرآنی بهره کافی ببریم.

کد
انتهای پیام
captcha