مؤسسات قرآنی هر یک به تبیین یک واژه قرآنی بپردازند + صوت
کد خبر: 4078442
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
«نقش مؤسسات قرآنی در جهاد تبیین» / 3

مؤسسات قرآنی هر یک به تبیین یک واژه قرآنی بپردازند + صوت

مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی پیشنهاد داد تا مجموعه‌های شامل مؤسسات و تشکل‌های فعال قرآنی با جدیت به جهاد تبیین بپردازند و هر یک تبیین یک واژه مانند عفاف و حجاب، رزق حلال و ... را با توجه به آیات و حدیث در اشکال و قالب‌های مختلف در سطح جامعه تبیین کنند.

حجت مجیدی«جهاد تبیین» نخستین‌بار در سخنرانی مقام معظم رهبری در ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ مطرح شد و می‌توان آن را تبیین مفاهیم عالی اسلامی و شاخص تعیین روایت دروغ و حقیقت دانست. از این رو قرآن بهترین محور برای جهاد تبیین است و مؤسسات قرآنی نیز، که وظیفه نشر معارف قرآنی را در میان آحاد جامعه برعهده دارند، بهترین فضا برای انجام این وظیفه هستند.

به همین بهانه تصمیم گرفتیم که در گفت‌وگو با مدیران مؤسسات به بررسی موضوع «نقش مؤسسات قرآنی در جهاد تبیین» بپردازیم. از این رو با حجت‌الاسلام والمسلمین حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان خراسان‌ رضوی و مدیر مؤسسه قرآن و عترت نوید رضوان نور، هم‌سخن شدیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

ایکنا ـ چه تعریفی می‌توان از جهاد تبیین ارائه داد و مؤسسات قرآنی چگونه می‌توانند در این باره مؤثر واقع شوند؟

تعبیری که مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین داشتند، بسیار دقیق، درست و اصولی بود. ایشان فرمودند که مردم در همه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی نیاز به آگاهی و بصیرت دارند، بصیرتی که باعث می‌شود در فتنه‌ها، مشکلات و گرفتاری‌ها تشخیص حق از باطل بسیار راحت‌تر انجام شود؛ لذا تعریف ایشان نیاز جامعه امروزی است. 

معارف الهی و وحیانی یکی از رسالت‌های مؤسسات قرآنی است. به نظر می‌آید بار جهاد تبیین بر دوش مؤسسات قرآنی است؛ چراکه زیباترین و بهترین تعابیر و راهکارها در قرآن کریم هست و مؤسسات قرآنی با دستورات اهل بیت(ع) سروکار دارند.

پیشنهادم برای مؤسسات قرآنی کشور این است که هر کدام در یکی از زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، قرآنی، معرفتی و... موضوعی را انتخاب کند و به مدت یک سال بحث تبیین آن موضوع را انجام دهد. به طور مثال رزق حلال، عفاف و حجاب، امامت و ولایت و سوگواری برای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) موضوعاتی هستند که نیاز به تبیین دارند. هم‌اکنون که در ایام محرم قرار داریم فرصت بسیار خوبی است که مؤسسات قرآنی به عوامل رشد و سقوط افراد در واقعه کربلا توجه و آن‌ها را تبیین کنند. اینها زمینه‌های مختلفی در حوزه تبیین است و می‌توان مسائل فرهنگی و اجتماعی نظیر معیشت، فرزندآوری و سلامت روانی را، که امروزه گریبان‌گیر جامعه است، به آن‌ها افزود.

ایکنا ـ استنادهای قرآنی جهاد تبیین چیست؟

قرآن مسائلی را مانند داستان حضرت یوسف(ع) یا بحث خانواده را بسیار زیبا تبیین می‌فرماید و روابط اجتماعی در سوره‌های مختلف مثل حجرات به زیبایی بیان شده است. پس با دقت می‌توان مسائل تبیین را از آن‌ها استخراج و طبق آنها برنامه‌ریزی کرد.

ایکنا ـ در مؤسسه خودتان چه فعالیتی را در این حوزه انجام داده‌اید؟

در حوزه جهاد تبیین دو فعالیت را انجام داده‌ایم، یک، کلیپ‌ها و نماهنگ‌هایی را در حوزه کودک و نوجوان با موضوعات عترت نظیر امام زمان(عج)، امام حسین(ع)، حضرت علی اصغر(ع) و اتفاقات واقعه عاشورا آماده کرده‌ایم. دو، مسابقات قهرمانی قرآنی را از سوی اتحادیه قرآنی استان برگزار کردیم و هدفمان شناسایی استعدادها در بخش اذان بود. از بین افرادی که ثبت‌نام کرده بودند چهل نفر به مرحله نخست راه پیدا کردند و در نهایت سه نفر انتخاب شدند که اذانشان ضبط شد و در شبکه پویا از آنها استفاده خواهد شد.

هم‌اکنون در حال آماده‌سازی برنامه‌ای برای دهه سوم محرم و دهه اول صفر در حاشیه شهر مشهد با موضوع برگزاری نمایش‌های آئینی هستیم. قرار است این نمایش‌ها تا 31 مردادماه به مدت شش روز در مشهد اجرا شود و از همه خانواده‌ها و مدیران دعوت کرده‌ایم که در آن شرکت کنند. هدفمان از این کار جهاد تبیین و به تصویر کشیدن مظلومیت و وضعیت اهل بیت در ایام اسارت است تا الگویی برای جوانان و نوجوانان امروزی باشد و اطمینان داریم که نوجوانان و جوانان مشهد از این برنامه استقبال خواهند کرد. از مؤسسات قرآنی تقاضا می‌کنم که هر کار هنری قابل اجرا را که می‌تواند به عنوان الگو برای جوانان مطرح شود در اختیارمان قرار دهند تا از آن‌ها استفاده کنیم.

ایکنا ـ سخن پایانی.

انتظارمان از مدیران، مؤسسات قرآنی، اتحادیه کشوری و شورای عالی قرآن این است که با جدیت به جهاد تبیین بپردازند. البته فعالیت‌هایی داشته‌اند، اما رسانه‌ای کردن آن‌ها باعث می‌شود که اعتماد مردم به قرآن و عترت بیشتر شود و همچنین به سهم خودمان در این باره کم‌کاری نکرده باشیم.

یکی از مظلومیت‌های مقام معظم رهبری شهید شدن برخی از کدها و نکته‌هایی است که خطاب به سربازان فرهنگی‌ می‌فرمایند. طبیعتاً این امر اثرات منفی خواهد داشت. پس جامعه قرآنی باید بیش از پیش همت کند تا این حرف درست اجرا شود.

کد
انتهای پیام
captcha