سختی کار را به پشتوانه قرآن آسان می‌کنیم
کد خبر: 4090882
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
در گفت‌وگو با یک قاری قرآن فراجا بیان شد

سختی کار را به پشتوانه قرآن آسان می‌کنیم

سیاست جذب نخبگان قرآنی در فراجا به منظور اثرگذاری در فضای اداره، خانواده و جامعه است و سختی کار را در لباس پلیس با شنیدن صوت قرآن و تدبر در مفاهیم این کتاب الهی آسان می‌کنیم.

تاریخ بشر به خوبی نشان داده که گناه و عدم رعایت هنجار‌ها و ارزش‌ها در سطح جامعه، باعث بروز مشکلات متعددی شده و به همین جهت بشر در اندیشه صیانت از فرد و پیشگیری از وقوع جرم بوده است. در این میان کارکنان نیروی انتظامی، که مسئول برقراری نظم و امنیت عمومی هستند، در مواجهه با آلودگی‌های اجتماعی قرار دارند به‌ همین علت، مسئولان و مدیران ارشد این مجموعه‌ها را بر آن داشته تا زندگی کارکنان و سربازان وظیفه خود را هر چه بیشتر با مبانی قرآنی که منشور زندگی سعادتمندانه انسانی است، آشنا کنند. مفاهیمی که گره خوردن با آن در تحقق پلیس تراز اسلامی اثرگذار خواهد بود.

ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای راه امنیت کشور، خبرنگار ایکنا با محمد شریفی، یکی از مردان سبزپوش نیروی انتظامی، که ضمن تأمین نظم و امنیت جامعه برای ترویج فرهنگ قرآنی نیز تلاش دارد، گفت‌وگویی داشته است که متن آن را در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا_ لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از چگونگی فعالیت‌های قرآنی و نهایتاً جذب در فراجا بگویید.

محمد شریفی متولد سال ۱۳۶۰ هستم. حدودا پنج‌ ساله بودم که به لطف حضرت حق و تربیت مادرم به تلاوت قرآن علاقه‌مند شدم. آن زمان از قاریان نوجوان و نونهال همچون جواد فروغی برای حضور در تلویزیون دعوت می‌شد و مردم شور، شوق و اشتیاق خاصی برای شنیدن تلاوت‌های جوانان و نوجوانان کشورمان داشتند؛ این اتفاق مبارک که از قاریان جوان در جلسات و صدا و سیما دعوت و استفاده می‌کردند به همت مقام معظم رهبری روی داده بود.

انعکاس‌ تلاوت‌ قاریان خوش الحان و جوان قرآنی در صدا وسیما باعث شده بود شور و اشتیاق عجیبی بین مردم ایجاد شود و پدر و مادر‌ها علاقه‌مند شوند تا بچه‌هایشان را به‌عنوان یک قاری قرآن تربیت کنند. مادر من هم با توجه به استعدادی که در تلاوت قرآن از من دیده بود و علاقه‌ زیادی که خود ایشان برای داشتن فرزندی قرآنی داشت من را تشویق به این عرصه کرد. به خاطر دارم که برای من قرآن کوچک و زیبایی را خرید و بعد از آن در ازای تلاوتی که می‌کردم، جوایزی کوچک می‌گرفتم؛ این درحالی بود که آن موقع آنطور که باید توانایی خواندن هم نداشتم.

بعد از مدتی و با شروع دوران تحصیل، تلاش کردم از صدای عبدالباسط و صدای آقای جواد فروغی تقلید کنم و همین موضوع باعث شد این انگیزه در من ایجاد شود؛ به همین جهت در دوران دبستان در کلاس، قرآن می‌خواندم و در دوران راهنمایی در صف مدرسه تلاوت می‌کردم و در دبیرستان هم به صورت رسمی در گروه‌های تواشیح و مدیحه‌سرایی و مسابقات اذان شرکت می‌کردم. در مساجد و مصلای بیت المقدس شهر اراک هم اجرای زنده تلاوت قرآن داشتم.


بیشتر بخوانید:

جذب نخبگان قرآنی مایه برکت فراجا است


در همان سال‌های دبیرستان بود که به واسطه همسایگی با یکی از اساتید قرآن، تجوید را به صورت مقدماتی و با کمک ایشان آموزش دیدم و این امر باعث شد که رسما تلاوت قرآن را با علم تجوید، صوت و لحن یاد گرفتم تا زمانی که علاقه‌مند به جذب در نیروی‌های مسلح شدم.

ایکنا_ قبل از اینکه وارد فراجا شوید در چه رویداد قرآنی حضور داشتید؟

تمرکز اصلی من برای شرکت در مسابقات اذان بود به همین جهت در مسابقات اذان سازمان تبلیغات اسلامی در سطح استان رتبه اول را کسب کردم؛ در سطح مدارس هم رتبه اول را به دست آوردم؛ آن زمان به صورت تخصصی اذان کار می‌کردم. تلاوت قرآنم به تقلید از استاد متولی عبدالعال بود، اما به صورت تخصصی قرائت تحقیق کار نمی‌کردم تا زمانی که در سال ۱۳۸۱ وارد فراجا شدم. 

ایکنا_ با این اوصاف حضور در فراجا و فعالیت در آن نقطه عطفی برای فعالیت‌های گسترده‌تر قرآنی شما شد.

سال ۱۳۸۱ مقارن با جذب متخصص‌ترین جوانان در نیرو‌های نظامی در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بود و یک به‌روزرسانی در همه زمینه‌های نیروی انتظامی انجام شد. آن موقع فراجا اقدام به جذب متخصصان بسیاری کرد و من مطلع شدم که تعداد زیادی از دوستانم در رشته‌های فنی، مهندسی، علوم انسانی و مباحث قرآنی جذب فراجا شده‌اند.

حضور چهره‌های قرآنی در فراجا این انگیزه را در من به وجود آورد که به صورت حرفه‌ای کار تلاوت قرآن را دنبال کنم

زمانی که وارد فراجا شدم با اساتیدی ازجمله مجید جیریایی، احمد فرخی، مجید بیات و حمید احمدی آشنا شدم. این عزیزان آن زمان، به تازگی یا همزمان با من جذب فراجا شده بودند. افرادی که همان زمان هم جز قاریان خوب استانی و کشوری بودند. حضور من هم به فراجا با علاقه بسیار زیاد بود تا جایی که معافیت کفالت هم داشتم، اما به دلیل اینکه این شغل را دوست داشتم وارد شدم و به‌عنوان یک نیروی فنی، کار تجهیزات مخابراتی آنجا را انجام می‌دادم.

در کنار کار فنی که انجام می‌دادم به تلاوت قرآن هم می‌پرداختم، اما حضور چهره‌های قرآنی در فراجا این انگیزه را در من به وجود آورد که به صورت حرفه‌ای کار تلاوت قرآن را دنبال کنم. یعنی از  تقلید محض سعی کردم خودم را به سطح تلاوت‌های تخصصی ترتیل و حفظ قرآن سوق دهم. از همان زمان شروع به حفظ قرآن کردم و از ترتیل اساتید مشهور ایرانی و غیر ایرانی جهان استفاده و با ترکیب آنها، شروع به حفظ تخصصی قرآن کردم.

بعد از بالا بردن سطح قرائت و حفظ قرآن، اولین مسابقه‌ قرآنی که من را برای حضور در آن دعوت کردند، مسابقات انتخابی نیروی مسلح کشور‌های اسلامی در کشور عربستان سعودی بود که در مرحله انتخابی با ۸ نمره اختلاف از سایر همکاران عزیزم در نیروی مسلح اول شدم. اما اجازه ورود به آن کشور از طریق مقامات سعودی به من داده نشد.

بعد از آن در مسابقات بسیاری شرکت کردم و رتبه اول کشوری مسابقات فراجا را به دست آوردم. در رشته حفظ ۵ و ۱۰ جزء و در رشته ترتیل و تواشیح مسابقات نیروهای مسلح و در رشته اذان چندین رتبه کشوری را کسب کردم و همچنین در رشته حفظ در سطح بین‌المللی نیرو‌های مسلح کشورهای اسلامی حائز رتبه شدم. در این مسابقات در مرحله کشوری با توجه به داوری‌های استانداردی که داشتیم رتبه اول را به دست آوردم و در عمان با توجه به فضای داوری آن‌ها دو بار رتبه سوم را کسب کردم.

سیاست جذب نخبگان قرآنی در فراجا / سختی کار را با صوت قرآن آسان می‌کنیم

همچنین در مسابقات کارکنان دولت که به میزبانی وزارت اقتصاد و دارایی برگزار می‌شود، چندین بار رتبه اول حفظ و رتبه‌های برتر در رشته ترتیل را کسب کردم. در مسابقات دانشجویی نیز چند بار رتبه اول کشوری دانشگاه پیام‌نور را در رشته حفظ ۵ و ۱۰ کسب کردم و در جشنواره ملی دانشجویان نیز ۲ بار رتبه اول را کسب کردم. همچنین در مسابقات مدهامتان و در زمانی که ۳۰ ساله بودم رتبه دوم را در سطح کشور در رشته حفظ کسب کردم. از همه اینها مهمتر مسابقات قرآن اوقاف در سطح کشور بود که به لطف خداوند متعال سه مرتبه رتبه دوم و رتبه ممتاز کشور و در یک مرحله رتبه عالی کشوری را در رشته حفظ کسب کردم. همچنین یک مرحله هم در بخش اذان چهارم کشوری شدم و در رشته ابتهال استانی مسابقات اوقاف نیز رتبه اول را دارم و هم‌اکنون هم رتبه اول رشته ترتیل استانی مسابقات اوقاف در سال جاری را کسب کرده‌ام و برای حضور در مسابقات کشوری آماده می‌شوم.

ایکنا_ میزان توجه فراجا به فعالیت‌های قرآنی را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما جذب نخبگان قرآنی در فراجا چقدر می‌تواند در تحقق پلیس تراز اسلامی اثرگذار باشد؟

هدف ما در تمامی کارهایی که می‌کنیم قرب الهی هست. بسیاری از همکاران ما به‌دنبال پول نیستند. وقتی شما لباس نظامی را می‌پوشید و علائم و درجه‌های نظام مقدس کشورتان را نصب می‌کنید و با پرچم سه رنگ و زیبای خود وارد یک کشور خارجی برای رقابتی قرآنی می‌شوید، اگر آنجا رتبه به دست بیاورید این فضا، هم برای خود فرد و هم برای همکاران و خانواده او لذت‌بخش است. ما به خودمان می‌بالیم که پرچم قرآن را بالا نگاه داشته‌ایم. همه ما از طریق قرآن به خدا می‌رسیم.

ما قرآن را برای قرآن نمی‌خوانیم بلکه ما قرآن را برای رسیدن به خدا می‌خوانیم. کسانی که قرآن می‌خوانند آرامش دارند و به معنای واقعی کلمه حافظ جان، مال و ناموس مردم هستند. ما به دنبال این هستیم که اگر قرآن می‌خوانیم آن در بطن کار و زندگی شخصی ما وارد شود، به طوری‌که هر اتفاقی در زندگی ما می‌افتد آیه قرآن مقابل چشم‌مان باشد.

یکی از منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است. ما به دنبال یک حافظ قرآن صرف نیستیم، بلکه به‌دنبال عامل بودن هستیم. دیگر همکاران ما زمانی این حقیقت را درک می‌کنند که از ما رفتار قرآنی ببینند. اینکه ما به مسابقات مختلف برویم، رتبه بگیریم، اما به مسائل دیگر کار نداشته باشیم از عمل و رفتار قرآنی دور خواهیم بود.

چهره‌های نخبه قرآنی در هر کاری که وارد می‌شوند مسلط و دقیق هستند؛ به عنوان مثلا فردی که حسابدار است، اما در کنار آن یک چهره قرآنی هم هست، این اثر در رفتار قرآنی، دقت در کار و رضایت مجموعه نیز مشهود است. همچنین در کار ما نیز در سلسله مراتب اداری و فرماندهی باعث می‌شود که ارزش قرآن در اذهان همکاران ما و خانواده‌هایشان بالا برود.

امروز اگر یک قاری و نخبه قرآن از دل فراجا، وقتی در اماکن عمومی حاضر شود و به قرائت قرآن بپردازد و یا از طریق امواج صدا و سیما به ترتیل و تلاوت قرآن مشغول شود و رفتار قرآنی از خود بروز دهد به عنوان یک الگو در بین خانواده فراجا و کارکنان شناخته می‌شود.

سیاست جذب نخبگان قرآنی در همین راستا است. مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان و کارکنان فراجا به این موضوع تاکید داشتند و فرمودند ما حافظان قرآن را فرمانده می‌کنیم و به این‌ها ارشدیت می‌دهیم. لذا اگر یک نیروی مسلح قرآنی داشته باشیم و نظام و قدرت و اقتدار کشورمان قرآنی باشد اثر آن در جهان خودش را نشان می‌دهد.

ایکنا _ وضعیت فعلی جذب نخبه‌های قرآنی در استان مرکزی را چطور ارزیابی می‌کنید و به عنوان مسئول دارالقرآن سازمان عقیدتی-سیاسی نیروی انتظامی این استان چه برنامه‌هایی برای پرورش نخبه‌های قرآنی در فراجا دارید؟

کار من به شکلی است که با نسل جوان در ارتباط هستم به همین جهت تلاش می‌کنم تا علاقه‌مندان را جذب کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم به بچه‌های قرآنی که از سایر استان‌ها جذب شدند، آموزش دهیم و در این مدت هم چهر‌های قرآنی خوبی را در بین این بچه‌ها پیدا می‌کنیم و در مشاغل قرآنی به کار می‌گیریم و مثلا در عقیدتی ـ سیاسی یا حفاظت اطلاعات این عزیزان جذب می‌شوند تا بتوانند به عنوان یک ابزار مکتبی و امنیتی آن کاری که باید و شاید و آن اثربخشی که انتظار داریم، انجام دهند.

ایکنا_ پیوند قرآن با کار نظامی چگونه است و چقدر به شغلتان علاقه دارید؟

کارم را به حدی دوست دارم که هیچ وقت به دنبال حاشیه‌های آن نرفته‌ام. حتی زمانی که حقوق‌ها را واریز می‌کنند فیش حقوقی را برای کم یا زیاد بودن آن چک نمی‌کنم. من عاشق لباسم هستم و اگر هر روز این لباس را نپوشم یا اگر یک روز مرخصی باشم دلم برای لباسم تنگ می‌شود. در حال حاضر نزدیک به ۲۰ سال از خدمتم در فراجا می‌گذرد و افتخار می‌کنم که یک پلیس قرآنی هستم.

زمانی که در مجامع نیرو‌های مسلح و در میان عموم به عنوان قاری با لباس نظامی دعوت می‌شود، با اشتیاق می‌پذیریم و این حضور باعث خواهد شد که عامه مردم متوجه شوند که در بدنه نیرو‌های مسلح فضای قرآنی به شدت وجود دارد. در دارالقرآن عقیدتی_سیاسی به دلیلی اینکه صیانت از قرآن بالاتر از ادارات دیگر است، بچه‌ها در یک توفیق اجباری قرار گرفته‌اند و از تلاوت‌ قرآن به خوبی استقبال می‌کنند.

در فراجا همکاران ما سختی کار را با شنیدن تلاوت‌های مجلسی دوستان و نخبگان قرآنی به آسانی طی می‌کنند.

گفت‌وگو از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید طاهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۹/۰۷ - ۲۲:۰۶
0
0
انشاالله رفیق خوبم سلام تو پایدار باشی
captcha