کد خبر: 4091033
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
علمای مسلمان در هفتمین وبینار کنفرانس وحدت:

وحدت اسلامی، ضرورتی است که در سنت پیامبر(ص) ریشه دارد

علما و اندیشمندان خارجی حاضر در هفتمین وبینار سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تاکید کردند که تقریب مذاهب و وحدت اسلامی، ضرورتی است که در سنت پیامبر (ص) و اسلام ناب ریشه دارد و از ضروریات دین مقدس اسلام است.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مجمع تقریب مذاهب، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان صبح امروز، 19 مهر اظهار داشت: مبلغان دین باید مسئله ارزشمند تقریب که خاستگاه مذهبی دارد را تبلیغ کنند، از همین رو ترویج گفتمان وحدت در بدنه حوزه، از مهمترین اقدامات مربوطه در این باره است.

پرهیز از تفرقه و تنازع از ضروریات دین مقدس اسلام است

آیت الله محمد هاشم صالحی مدرس، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان در وبینار هفتم سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی، ضمن تبریک ایام هفته وحدت گفت: صلح، صفا، سازش و صمیمت و اتحاد اسلامی و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام از ضروریات دین مقدس اسلام است. آنقدر آیات و روایات درباره وحدت وارد شده که شاید بر هیچ واجبی آنقدر تأکید نشده است.

وی ادامه داد: پیامبر مکرم (ص) در جامعه اسلامی، الگوی جاودانه رفتار، کردار، گفتار، گذشت، تحمل، بردباری و عفو است و سنت جاودانه‌ای را برای بشر به ارمغان آورده است؛ در قرآن مجید، از پیامبر مکرم اسلام (ص) به عنوان اسوه حسنه یاد شده است.

وحدت اسلامی
رئیس شورای علمای شیعه افغانستان ادامه داد: در طول قرون گذشته در زمینه وحدت و انسجام مسلمین، کوشش‌های زیادی صورت گرفته و تلاش‌های علمای شیعه تا حدی در این زمینه به ثمر نشسته است. حضرت امام خمینی (ره) برای وحدت قدم‌های استواری برداشت و اگر حوزه‌های علمیه با نگرش تمدنی امام راحل همراه نشوند، مسئله تقریب و وحدت پیش نخواهد رفت.

وی ادامه داد: مبلغان دین باید مسئله ارزشمند تقریب که خاستگاه مذهبی دارد را تبلیغ کنند، از همین رو ترویج گفتمان وحدت در بدنه حوزه از مهمترین اقدامات مربوط در این باره است. در راستای وحدت همچنین باید کارهایی نظیر تولید مجلات و نشریات که طبعا سیره تقریبی داشته باشد، استفتاء از مراجع عظام و نشر استفتائات مرتبط با مسئله تقریب و وحدت، تشکیل چند درس تخصصی درباره فقه الوحده و نظریه التعایش و سیره اهل بیت (ع) در مواجهه با مخالفان، حضور مبلغان وحدت در مساجد و مدارس اهل سنت جهت همدلی و ایجاد وحدت و ... صورت گیرد.
آیت الله صالحی مدرس تأکید کرد: برگزاری کنفرانس وحدت فرصتی است تا روی تقریب مذاهب و ایجاد همدلی اسلامی و نفی افراط گرایی و همچنین تقویت جریان علمی فقه مقارن، بیشتر کار شود. 
وی همچنین تأکید کرد: باید بر روی روایات ائمه پیرامون وحدت بیشتر کار شود و  فقه مقارن در دروس حوزوی گسترش پیدا کند.
 حجت‌الاسلام و المسلمین بلاسم عزیز شبیب الزاملی، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه کربلا در این وبینار با اشاره به موضوع کنفرانس گفت: سؤال اصلی و اساسی این است: «ما چه راهکارهایی را باید در پیش بگیریم تا بر اساس آن، وحدت اسلامی و پرهیز از تفرقه و تنازع تضمین شود»؟  این اصطلاحات در کتاب خدا و سنت رسول الله(ص) وجود دارند. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «وإِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وٰاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ».
 
وحدت اسلامی
وی ادامه داد: امت اسلامی بر اساس اصول و شعارهای خود یک امت واحده است؛ حتی اگر اختلافات جزئی میان مذاهب مختلف اسلامی، وجود داشته باشد، اگر مسلمانان از تفرقه و تنازع با یکدیگر بپرهیزند، امت اسلامی به صورت امت واحده باقی خواهد ماند. اسلام همواره مسلمانان را به وحدت و عدم تفرقه، دعوت کرده و بر اساس آیات قرآن کریم، چنگ زدن جمعی به ریسمان خداوند متعال یک اقدام ضروری است که همه باید به آن عمل کنیم. افزون بر این، خداوند متعال ما را از ورود به تفرقه نهی کرده است.

الزاملی خاطرنشان کرد: اگر ما با یکدیگر منازعه کنیم و تفرقه داشته باشیم، آن‌گاه به لقمه‌ای آسان برای دشمنان تبدیل خواهیم شد. در چنین شرایطی، اگر دشمن به ما حمله کند، سیطره بر ما برایش آسان خواهد بود و اینجاست که شکست رقم می‌خورد. یک امّت شکست‌خورده که شکاف در صفوف آن رخنه کرده است، از هیچ چیز برخوردار نخواهد بود؛ نه صنعت خواهد داشت و نه کشاورزی. چنین امتی نخواهد توانست از ثروت‌های طبیعی نظیر ثروت‌های نفتی و معدنی و ظرفیت انسانی خود بهره‌برداری کند. 
وی افزود: شاید در یک سرزمین اسلامی ثروتی باشد و در سرزمین دیگر، ثروتی متفاوت. اما اگر مسلمانان با یکدیگر متحد باشند، می‌توانند از تمامی این ثروت‌ها و نه جزئی از آنها، استفاده کنند. اینجاست که پیشرفت رقم می‌خورد و دشمن دیگر قادر به سرقت ثروت‌های‌مان نخواهد بود. اگر ما با یکدیگر منازعه کنیم، دشمن در صفوف‌مان وارد می‌شود. قطعا دشمن برای ما خیر نمی‌خواهد و تنها به منافع و مصالح خود اهتمام دارد و نمی‌توان انتظار داشت دشمن به وحدت و منفعت و یا به پیشرفت ما، اهمیت بدهد.
 
الزاملی گفت: متأسفانه برخی کشورهای اسلامی دست دوستی به دشمن دادند و امروز وضعیت آنها کاملا واضح است. در این کشورها نه کارخانه‌ای وجود دارد و نه کارگاهی و نه چیزی به نام تولید. دشمن، این کشورها را تحت سیطره خود درآورده است. با این حال، دشمن بر کشورهایی که از هیمنه استعماری دور شدند، هیچ سیطره‌ای ندارد. بنابراین لازم است، همه ما با یکدیگر متحد شویم و به اطاعت و پیروی از خداوند متعال بپردازیم و از تفرقه دوری کنیم.
 
رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه کربلا تصریح کرد: به خوبی می‌بینیم اتفاقاتی که برای برخی مسلمانان در بعضی از کشورها رخ می‌دهد، عمدتا ریشه در مسائل اقتصادی و عدم حمایت مالی از آنها دارد. به عنوان مثال، مسلمانان میانمار همواره تحت شدیدترین ظلم و ستم قرار می‌گیرند. در شرق آسیا نیز وضعیت به همین صورت است. این مسلمانان از ظلم و کشتار رنج می‌برند. علت چیست؟ عامل اول، دشمنی دشمنان با اسلام، عامل دیگر، ضعف اقتصادی و کم بودن تعداد مسلمانان و عامل آخر، عدم اتحاد دیگر مسلمانان برای حمایت از آنها است.

وی اضافه کرد: اگر همه مسلمانان از این افراد [مسلمانان تحت ظلم و ستم] با پول، سلاح و اندیشه حمایت می‌کردند، امروز اوضاع‌شان به این صورت نبود. از سوی دیگر، ممکن است تأثیر تنازع و تفرقه در صفوف امت اسلامی، در حوزه‌های اقتصادی و اندیشه‌ای این امت تأثیرگذار باشد؛ درست مانند آنچه که در عراق، یمن و حتی فلسطین مشاهده می‌کنیم.

الزاملی گفت: سؤالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که چرا اروپا بر ما پیروز شد؟ در پاسخ باید گفت که در اروپا ساختارهای مختلف، قومیت‌ها، فرقه‌ها و طرفداران گرایش‌های مختلف در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و همه آنها در ذیل نام «شهروندی» با یکدیگر متحدند. طبق قوانین اروپایی، اگر این شهروندان به منافع و مصالح کشور خود آسیب برسانند، باید محاکمه و مجازات شوند. با این حال، این فرایند در کشورهای اسلامی برعکس است.اگر کسی به دنبال تفرقه‌افکنی برود، مردم با او همراهی می‌کنند. طبیعی است که شکست در اینجا رقم می‌خورد. 

وی در پایان اظهار کرد: توصیه می‌کنم کنفرانس وحدت اسلامی کارگروه‌هایی را به منظور جست‌و‌جوی راهکارها و سازوکارهای تحقق وحدت اسلامی مشخص کند. از این طریق می‌توانیم به وحدت برسیم و از تفرقه و تنازع که ما را به سمت ناکامی و شکست سوق می‌دهد، در امان باشیم. بنابراین اساس وحدت، وضع ساز و کارهای درست برای اجتناب از تفرقه و تنازع است. 

دستیابی به وحدت، ریشه در سنت و اسلام ناب دارد

در ادامه این وبینار، رئیس اتحادیه علمای شیعه ترکیه در سخنانی تأکید کرد: اسلام باید با مفهوم حقیقی محمدی به دنیا شناسانده شود. این امر هم تنها با تبلیغ اسلام نبوی ممکن است.
 
غدیر آکاراس، رئیس اتحادیه علمای شیعه ترکیه، شناخت اسلام حقیقی را مقدمه‌ای برای تحقق آرمان‌های مطلوب اسلامی دانست و اظهار کرد: شناخت سنت صحیح رسول‌الله و اسلام حقیقی محمدی ضرورت دستیابی به وحدت را بیش از پیش نشان می‌دهد؛ زیرا دشمنان اسلام در حال رقابت با همه بشریت، کشورها و ملت‌ها و تمامی تمدن‌ها هستند. این جدال و رقابت در همه ابعاد تکنولوژیک، اقتصادی، اعتقادات و  فرهنگی جریان دارد. مسلمانان نباید از این رقابت عقب بمانند.  تئوری اسلام‌هراسی امروزه در دنیای غرب در حال اجراست. به عبارت دیگر دشمنان سعی دارند به مسلمانان و غیرمسلمانان چنین القا کنند که اسلام، دینی خشن است که تروریست‌ها آن را ایجاد کرده‌اند و بدین شکل انسان غربی را از اسلام و مسلمانان بهراسانند. 
وحدت اسلامی

رئیس اتحادیه علمای شیعه ترکیه با بیان اینکه عقیم گذاشتن این تئوری و بی‌نتیجه ماندن آن ضرورت دارد، افزود: اسلام باید با مفهوم حقیقی محمدی به دنیا شناسانده شود. این امر هم تنها با تبلیغ اسلام نبوی ممکن است. شرق، به عنوان منطقه جنگی تعریف شده است. صهیونیسم بین‌المللی و امپریالیسم، خاورمیانه و شمال آفریقا و جغرافیای اسلام را منطقه جنگی اعلام کرده است. بر اساس این تصور مسلمانان باید با هم بجنگند و سنی با سنی، سنی با شیعه و شیعه با شیعه رو در رو شود تا این منطقه همواره بی‌ثبات باشد تا موجودیت منحوس موسوم به اسرائیل بتواند با امنیت در آنجا ادامه حیات دهد.
 
او ادامه داد:  باید اسلام را به همان شکل واقعی یعنی شکل وحیانی و رحمانی و مبتنی بر عدالت معرفی کنیم که مخالف ظلم و ستم و در عین حال دینی است که سعادت دنیا و آخرت بشریت را فراهم می‌کند. برای محقق کردن تمامی این امور هم باید اسلام ناب محمدی را تبلیغ و در عین حال وحدت بین مسلمانان و مذاهب را برقرار نماییم. وحدت موضوعی است که امت اسلامی امروزه بیشترین نیاز را به آن دارد. وحدت همان فهم متقابل مسلمانان و درک فرهنگ همزیستی‌شان با یکدیگر است. انسان ها می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند اما همه باید به منابع مشترک رجوع کنند. 
 
آکاراس با اشاره به اینکه امروزه خاورمیانه به صحنه جنگ تبدیل شده است، اظهار داشت: متأسفانه اثر جهالت و دورشدن از اسلام ناب محمدی را می توان در این منطقه مشاهده کرد. به همین دلیل لازم است که فرهنگ همزیستی را از اسلام ناب محمدی اخذ نمود و آن را به دنیا معرفی کرد. در همین راستا باید امت اسلامی را به عنوان یک واحد و یکپارچه و یک تمدن جدید  به جهان معرفی کرد.

رییس اتحادیه علمای شیعه ترکیه در نهایت تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) روزهای بین دوازدهم تا هفدهم ربیع‌الاول را به عنوان هفته وحدت معرفی نموده اند تا در این ایام با پرداختن به موضوع وحدت یاد شهدای اسلام از فلسطین تا یمن، از یمن تا افغانستان، آذربایجان، ایران و تمام شهدایی که جهت حفظ امت اسلام و حفاظت از وطن و اسلام ناب محمدی در کل جهان اسلام، جان خود را فدا کرده‌اند، گرامی داشته شود. برای ایجاد این تمدن جدید و جاافتادن فرهنگ همزیستی متقابل در بین مسلمانان و عقب نماندن در رقابت با جهان، باید سخنان و توصیه‌ها و رهنمودهای رهبر عزیزمان هم درباره وحدت و هم در خصوص آفرینش تمدن جدید را دریافته و در زندگی خود اعمال کنیم. در همین راستا مجمع تقریب مذاهب اسلامی، مسئولیت بزرگی را بر عهده گرفته است.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha