رعایت ادب اختلاف در امت اسلامی از ضروریات است
کد خبر: 4090571
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
آیت‌الله مبلغی:

رعایت ادب اختلاف در امت اسلامی از ضروریات است

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امروز بحث مدیریت اختلاف به حدی اهمیت دارد که اگر صورت نگیرد، اختلافات فکری و اسباب تفرقه ایجاد می‌شود و اگر مدیریت شود نه تنها اسباب تفرقه برچیده می‌شود بلکه اسباب وحدت و همگرایی هم فراهم می‌شود.

آیت‌الله مبلغی

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری در وبینار سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن تبریک هفته وحدت اظهار کرد: بحث ادب اختلاف بحثی است که از گذشته تا به امروز همواره مورد توجه بوده و امروزه می توان نام جدیدی برای آن تحت عنوان نظریه مدیریت اختلاف اجتماعی، در جامعه ای که دو یا چند مذهب وجود دارند، استفاده کرد.

وی افزود: در جامعه بزرگ اسلامی که از مذاهب مختلف تشکیل شده است، اگر علما و اندیشمندان ادب و اختلاف را شناسایی نکنند و نظریه چگونگی مواجهه با اختلاف و مدیریت اختلاف و تعامل را نداشته باشند، دیدگاه‌ها و اندیشه‌هایشان به جامعه راه پیدا می‌کند و اختلاف اجتماعی ایجاد می‌گردد.

آیت‌الله مبلغی در همین خصوص ادامه داد: باید کاری کرد تا این اختلاف اندیشه، در حوزه اندیشه باقی بماند و ضربه‌ای به وحدت اجتماعی مسلمان‌ها نزند و حتی یک پشتوانه اساسی و مهم و محکمی برای وحدت اجتماعی و باز تولید وحدت اجتماعی داشته باشد.

وی اضافه کرد: یعنی باید یک کار سلبی و یک کار ایجابی تدارک ببینیم، کار سلبی این است که با نظریه اختلاف بتوانیم آثار سوء تفاوت‌ها و اختلافات فکری را از حیث تأثیرگذاری بر جامعه حذف و کنترل کنیم، کار ایجابی هم یعنی باید اختلاف ما نه تنها منشا اختلاف اجتماعی نشود بلکه مبنای باز تولید وحدت و تعامل نیز بگردد.

آیت‌الله مبلغی با بیان اینکه آیات زیادی وجود دارد که می‌تواند مبنای تأسیس این نظریه باشد، همانند آیه «فبشر عباد الذین یستمعون القول و فیتبعون احسنه» اظهار کرد: هر آن چه لازم است در این آیه با قدرت و جاذبه فراوان و با پشتوانه فکری دقیق بیان شده است.

وی ادامه داد: این آیه با بشارت آغاز می‌شود، می‌دانیم که بشارت را نسبت به یک امر عادی ارائه نمی‌کنند و آن را نسبت به یک اتفاق مهمی که تحولی را در بر دارد، ارائه می‌کنند، در واقع بشارت در این آیه در ارتباط با یک امر و اندیشه‌های اختلافی مطرح شده و این نشان می‌دهد که آیه در مقام ارائه چگونگی مدیریت اختلاف است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کلمه «عباد» در آیه‌ای که ذکر شد، کاملا بر وحدت و اتحاد تاکید دارد، گفت: منظور از این کلمه، جامعه‌ای است که می خواهد در مسیر خدا حرکت کند.

وی تصریح کرد: «یستمعون القول» در این آیه به این مفهوم است که برای مدیریت اختلاف باید سخن‌ها را شنید و همه مذاهب هرآنچه که باید را به زبان بیاوردند و حرف‌هایشان را بزنند. طبیعتاً وقتی «استماع القول» مطرح می‌شود، نباید در این زمینه تعصب به خرج داد و بی‌احترامی کرد. «یستمعون القول» در واقع به معنی سخنی است که ارزش شنیدن داشته باشد.

آیت‌الله مبلغی بیان کرد: «احسنه» را اگر «افضل تفصیل» تفسیر کنیم به معنای این است که نقل قول دیگری را هم حسن بشماریم، در واقع اگر ما بخواهیم استماع القول داشته باشیم، اول باید وحدت اجتماعی داشته باشیم و آن نباید به سمت ضربه زدن به وحدت اجتماعی پیش برود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: ما باید بگذاریم که این استماع القول رخ بدهد اگر اینطور باشد ما اندیشه را در فضای اندیشه نگهداشته‌ایم و جامعه را از حیث وحدت و اختلاف به دست اختلاف اندیشگی نسپرده‌ایم.

وی تصریح کرد: امروز بحث مدیریت اختلاف به حدی اهمیت دارد که اگر صورت نگیرد، اختلافات فکری و اسباب تفرقه ایجاد می‌شود و اگر مدیریت شود، نه تنها اسباب تفرقه برچیده می‌شود بلکه اسباب وحدت و همگرایی هم فراهم می‌گردد.

آیت‌الله مبلغی در پایان گفت: در مواجهه با مسائل تعاملات جهانی و قضایایی که مباحث اختلافی در آن وجود دارد و مربوط به کلام و یا اعتقادات است باید با احترام و ادب، نکات خود را بیان کرد. اگر این مهم رعایت شود، جوامع اسلامی متوجه می‌شوند که چگونه با یکدیگر تعامل کنند و اندیشه‌های یکدیگر را بپذیرند و مواجهه درست و زیبایی با آن داشته باشند.

همچنین ماموستا فائق رستمی، امام جمعه سنندج و نماینده مجلس خبرگان رهبری، در وبینار سی وششمین کنفرانس وحدت اسلامی با تبریک هفته وحدت، این ایام را یکی از ایام الله خدا برشمرد و گفت: خداوند 114 سوره قرآن کریم را با بسم الله الرحمن الرحیم شروع کرده که دلالت بر اهمیت رحمت و مودت در دین مبارک اسلام است. اسلام دین ارزش دادن به انسانیت و اعتدال است، نه افراط و تفریط .

وی با اشاره به آیه «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا» اظهار کرد: طایفه‌ای بودن انسان‌ها در هر گوشه دنیا به خاطر شناخت آنها از یکدیگر است. ما باید یکدیگر را بشناسیم، برای یکدیگر احترام قائل بوده و در خدمت پیامبر رحمت(ص) باشیم که هر نوع نژادپرستی، تعصب‌گرایی و حزب‌گرایی را محکوم کرده و جامعه را به سوی وحدت و اتحاد دعوت می‌کند. پیامبر(ص) همچنین می‌فرمایند «مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ وَتَعَاطُفِهِمْ، كَمَثَلِ الْجَسَدِ الواحد» مثل مؤمنان در پیوند، دوستی، محبت و رحمت به هم، مثل یک پیکر زنده است.

ماموستا رستمی تأکید کرد: دین اسلام، دین احترام و مواسات است، نه قتل و ترور و تخریب و تعصب و تبعیض. شاخه‌های مذاهب دنیای امروز هم برگرفته از قرآن کریم و احادیث نبوی هستند؛ حال آنکه ما همگی پیرو یک دین هستیم اگر چه مذاهب متعدد داریم، اما بسیار مهم است که یک اسلام واحد و یک مکتب واحد داریم.

وی ادامه داد: امروز نیازمند آن هستیم که به روند جدایی و اختلافات میان مذاهب پایان دهیم و آنها را بیشتر به هم نزدیک کنیم. به ویژه این که در آستانه گفت‌و‌گوی تمدن‌ها هستیم. تمدن اسلامی، تمدنی است که واقعا برای همه بشریت احترام قائل می‌شود. بعضی‌ها ادعا دارند که تمدن‌های مهمتر و بهتر از تمدن ما وجود دارد، ولی ما اعتقاد داریم دین مبارک اسلام مؤلفه اساسی تمدن‌های مذکور است.

امام جمعه سنندج تأکید کرد: ما امروز نیاز به وحدت عملی داریم نه لسانی؛ در دنیای امروز شش چیز زمینه وحدت بین مسلمانان را فراهم می آورد که اگر به این شش موضوع مهم چنگ بزنیم، جامعه در سعادت و به دور از تفرقه و جدایی و اختلاف می‌باشد که حقیقتا دشمنان دین از این مسائل بیم دارند و می‌ترسند که مسلمانان جهان هر آن به اتحاد و وحدت اسلامی روی آورند که آنها عبارتند از:
1) قرآن کریم که همه بشریت را به سوی اتحاد و وحدت دعوت می‌کند
2) مسئله قبله که مرکز وحی و رسالت، محل تولد رسول اکرم(ص) و مرکز تجمع مسلمانان در کنگره حج است و سیاه و سفید، ضعیف و ثروتمند و ... همه را در یک ردیف و در یک لباس قرار می‌دهد و این معنای وحدت جامعه بشریت و انسانیت است.
3) محبت رسول اکرم(ص)
4) محبت اصحاب رسول اکرم(ص)
5) اخلاق‌مداری
6) ارزش دادن به انسانیت

وی در پایان افزود: امیدوارم خداوند توفیق دهد که در این عصر و زمان، همه مسلمانان دست به دست هم دهند و با اتحاد و وحدت و عطوفت و مهربانی با هم زندگی کنند.

 

انتهای پیام
captcha