آشنایی با نخستین ابرتعاونی ایران؛ «کاسب» چه ویژگی‌هایی دارد؟
کد خبر: 4092576
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳

آشنایی با نخستین ابرتعاونی ایران؛ «کاسب» چه ویژگی‌هایی دارد؟

نخستین تعاونی پلتفرم ایران با عنوان «کاسب» اخیرا راه‌اندازی شده که از ویژگی‌ها و مزایایی نسبت به تعاونی‌های سنتی برخوردار است.

علیرضا امیرحسینی

اخیراً نخستین تعاونی پلتفرم ایران با عنوان «کاسب» راه‌اندازی شده و به همین منظور خبرنگار ایکنا با علیرضا امیرحسینی، مدیرعامل این تعاونی پلتفرم درباره کارکرد و وجه تمایز این تعاونی با تعاونی‌های دیگر گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

 علیرضا امیرحسینی با بیان اینکه این تعاونی نخستین تعاونی پلتفرم و نوع جدیدی است که در ایران راه‌اندازی شده است، گفت: زمان زیادی از تأسیس تعاونی پلتفرم‌ها در جهان نمی‌گذرد و کمتر از یک دهه است که پا به عرصه گذاشته و ما هم این نوع تعاونی را خلاقانه با ساختارهای موجود در کشور از نظر عملیاتی و فقهی بومی کرده‌ایم.

وی افزود: بدون‌شک تعاون یکی از اصول اخلاقی مهم است و در بینش خداپسندانه، همه افراد بندگان خدا هستند و باهم برابر و می‌بایست برای رفع نیازهای خود به یکدیگر یاری رسانند و به نظر ما برای عمل به این امر مهم تعاون و یاری به هم‌نوعان ضرورت اصلی این فرهنگ متعالی است، زیرا که اگر در میان افراد یک جامعه روحیه تعاون حکومت کند، زمینه براى پیشرفت مادى و معنوى فراهم می‌شود و تعاون و هم‌کارى بستر مناسبى براى ترقى و تعالى و شکوفایى همه جانبه آن جامعه می‌شود و در ادیان مختلف فعالیت‌های دسته‌جمعى بر کارهاى فردى ترجیح داده شده، چون این نوع فعالیت‌ها از استحکام بیشترى برخوردار هستند و از جمع شدن نیروهاى افراد، نیروى عظیمى فراهم می‌‌شود که هر کار مشکلى را آسان می‌سازد که یکی از ویژگی‌های این تعاونی به جهت محقق شدن این تفکر صحیح و جلب رضایت کاربران برای رسیدن به مقصود، عملکرد کاملاً شفاف مالی است که با کمترین تراکنش کاربران در لحظه برای همه در سراسر کشور منافع ایجاد می‌کند و کاربران را به سود می‌رساند و مهمترین مزیت تعاونی پلتفرم کاسب این است که پولی برای ثبت‌نام و بهره‌مندی از منافع آن پرداخت نمی‌شود، درصورتی‌که در سایر تعاونی‌های سنتی افراد باید وجهی را پرداخت کنند تا بتوانند از مزایای تعاونی استفاده کنند.

تعاونی پلتفرم کاسب

این فعال تعاون‌گر ادامه داد: از 70 سال گذشته قانونگذار در حوزه رشد و توسعه تعاونی قوانینی را تصویب کرده تا فعالیت‌های گروهی در حوزه تعاونی رشد و توسعه پیدا کند، اما بنا به دلایلی هیچ‌گاه این هدف به صورت کامل عملیاتی نشده یا بسیار محدود بوده است.

از بین رفتن عامل فساد در تعاونی کاسب

امیرحسینی با بیان اینکه در برخی تعاونی‌های مسکن فساد و مشکلات عدیده‌ای رخ داده و مردم را ناراضی کرده است، گفت: در اولین تعاونی پلتفرم ایران چنین اتفاقاتی به وقوع نمی‌پیوندد و همه فرآیندهای مالی آن شفاف، در لحظه و قابل مشاهده برای عموم مردم است و چون اشخاص ثبت‌نام‌کننده پولی پرداخت نمی‌کنند، عامل فساد از بین رفته است.

به گفته وی، این تعاونی پلتفرم در هفته تعاون از  سوی معاونان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعدادی از نمایندگان مجلس رونمایی شده است.

اولین ابرتعاونی ایران

فعال حوزه تعاونی با اشاره به اینکه برای صاحبان کسب و کار و فروشندگان فعال در این پلتفرم امتیازاتی در نظر گرفته شده است، گفت: حذف واسطه یکی از امتیازاتی است که برای فروشندگان و صاحبان کسب و کار در نظر گرفته شده و به طور کلی این تعاونی پلتفرم یک اَبَرتعاونی‌ محسوب می‌شود که 12 حوزه مختلف پلتفرمی را در خود جای داده است. درواقع فعالان بخش کسب و کار دارای پروانه فعالیت صنفی، بخش کشاورزی، بخش سلامت، بخش وکلا، بخش کودکان کار، بخش گردشگری و غیره اسپیناف‌های این تعاونی پلتفرم به شمار می‌روند.

امیرحسینی تأکید کرد: این تعاونی پلتفرم همانند هلدینگ عمل می‌کند اما با این تفاوت که یک شخصیت حقوقی واحد دارد و 12 اسپیناف با عملکردهای متفاوت به شکل تعاون فعال می‌شوند و از نظر منافع مالی به یکدیگر خدمت و سود می‌رسانند. در حقیقت این تعاونی پلتفرم از ظرفیت بازار به نفع بازار استفاده کرده و تجارتی منصفانه را به جامعه ارائه می‌کند، یعنی از آن ثروتی که خلق می‌‌شود همه را در لحظه بهره‌مند می‌سازد و این درآمد میان هم تقسیم می‌شود.

از بین رفتن تمایز

وی گفت: تمایز میان فعالان در این تعاونی پلتفرم وجود ندارد و همه برابر دیده شده‌اند و حتی در این پلتفرم خریدار هم به سود خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت تعاونی فرااستانی(ملی) بازار هوشمند کسب وکار «کاسب» با بیان اینکه تمام مجوزهای لازم را دریافت کرده‌ایم و جزء شرکت‌های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم و کاملاً به صورت قانونی فعالیت می‌کنیم، تأکید کرد: البته برای گرفتن هریک از مجوزهای لازم خیلی اذیت شدیم، چون پروژه را نمی‌شناختند و نمی‌توانستند عملکرد آن را درک کنند.

تعاونی پلتفرم کاسب

امیرحسینی با تأکید بر هوشمند شدن تعاونی پلتفرم مذکور گفت: این تعاونی بر حسب رضایت‌مندی کاربران تصمیم‌گیری می‌کند و آن بخش از اصحاب کسب و کار که فعالیت یا سود کمتری داشته را با استفاده از مشوق‌ها، تشویق به فعالیت بیشتر و ارتقای بهره‌وری می‌کند یا حتی برای بهبود شرایطش از ابزار تبلیغ استفاده می‌شود اما اگر نتواند رضایت مردم را جلب کند و عملکرد مثبتی نداشته باشد از تبلیغات ایشان کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه در آینده بسیاری از تصمیمات تعاونی از طریق رأی‌گیری‌های آنلاین انجام می‌شود، تأکید کرد: این تعاونی نیاز مبرم به حمایت دولت محترم خواهد داشت، زیرا تمام درآمد ایجادشده را بین مردم تقسیم و تسهیم می‌کند، لذا جهت پیشبرد اهداف متعالی تعاون نیاز به همت همگانی ارکان حکومت خواهیم داشت.

این فعال تعاون‌گر در پایان گفت: در بخشی از این پلتفرم جهت حمایت واقعی از اصحاب کسب و کار آمایش منطقه‌ای مدنظر است، یعنی یک کاسب در سطح شهرستان ساوه باید به ساکنان شهر ساوه کالا یا خدمت عرضه کند و این امکان را ندارد که به ساکنان دیگر شهرها کالا یا خدمتی بفروشد و این با هدف رشد و حمایت کاسبان سنتی در سطح شهرستان‌ها برنامه‌‌ریزی شده است. در حال حاضر افراد فقط در نقش خریدار می‌توانند ثبت‌نام کنند و با اطلاع‌رسانی‌های بعدی در سراسر کشور از اصحاب کسب و کار دعوت به ثبت‌نام خواهیم کرد و تصمیم داریم به صورت آزمایشی ابتدا در استان مرکزی شروع به کار کنیم و بعد از تأیید نهایی به صورت رسمی در سراسر کشور فعالیت اولین تعاونی پلتفرم ملی ایران اعلام و افتتاح  شود.

 
گفت‌وگو از سعید امینی
انتهای پیام
captcha