قرآن راهنمای انسان در جنگ شناختی است
کد خبر: 4096035
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱

قرآن راهنمای انسان در جنگ شناختی است

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه قرآن راهنمای انسان در جنگ شناختی است، گفت: امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز دارد.

تویسرکانی نمایندگی ولی فقیه در بسیج

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدرضا تویسرکانی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در همایش تحلیل راهبردی و کاربردی اغتشاشات اخیر و یادبود شهدای واقعه خونین حرم شاهچراغ(ع) که شامگاه دوشنبه، ۹ آبان در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) فرمودند: «مَن لم يَعرِف الحَقَّ مِن القرآنِ لم يَتَنَكَّبِ الفِتَنَ؛ كسى كه حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از [گزند] فتنه‌ها بر كنار نماند»، این روایت به ما توصیه می‌کند که در جنگ شناختی سراغ قرآن کریم برویم لذا کسی که حق را از قرآن کریم نگیرد دچار آسیب‌های فتنه می‎شود.

وی اضافه کرد: حضرت علی نیز(ع) فرمودند: «مَن لَم يَعرِف زَمانَهُ حُرِبَ؛ کسى كه زمانش را نشناسد، به تاراج مى‌رود»؛ حضرت در این روایت بر زمان‌شناسی تأکید دارند. بر اساس آیات قرآن کریم فتنه برای مؤمن تهدید نیست بلکه فرصت است لذا نباید نگران باشیم و نگرانی معنا و مفهوم ندارد.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین افزود: عالم خلقت و دنیا بدون فتنه سپری نمی‌شود لذا ترس در جریان انقلابی و ایمانی یک ترس مذموم است و مورد سرزنش قرار می‌گیرد، بر اساس آیات الهی فتنه‌ها به نفع جریان حق تمام می‌شود؛ فتنه باعث می‌شود جریان حق قوی و جریان باطل ضعیف شده تا به ظهور حضرت مهدی(عج) ختم شود.

وی بیان کرد: خداوند متعال در آیات پایانی سوره حجر خطاب به پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ؛ پس تو آشکارا آنچه مأموری (به خلق) برسان و از مشرکان روی بگردان» «إِنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ؛ همانا ما تو را از شر استهزاکنندگان محفوظ نمودیم» «الَّذِينَ يَجْعَلُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ ۚ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ؛ آنان که با خدای یکتا خدایی دیگر قرار دهند، پس به زودی خواهند دانست» «وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ؛ و ما محققا می‌دانیم که تو از آنچه امت (در طعنه و تکذیب تو) می‌گویند سخت دلتنگ می‌شوی». هر آیه علاوه بر شأن نزول، فضای نزول دارد و فضای نزول این آیات جالب است چون در اوج غربت پیامبر گرامی اسلام(ص) بر ایشان نازل شده است.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: جبهه ایمان و کفر و فتنه باید وجود داشته باشد و در این میان آن چیزی که خداوند متعال اراده کرده است اتفاق خواهد افتاد چراکه در فتنه جدا شدن طیب از خبیث مطرح است برای همین کسی نباید از فتنه بترسد. در فتنه، چهره دشمنان عیان می‎شود، شعار زن، زندگی و آزادی که طی این مدت سردادند به کجا رسید؟! این شعار چهره پشت نقاب‌ها را آشکار کرد. در فتنه اخیر هتاکی و جسارت پلیدی دشمن عیان شد؛ چهره جریان مخالف انقلاب اسلامی اینگونه است و در حقیقت این فتنه حجاب را از چهره دشمنان انقلاب برداشت.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین یادآور شد: امام خمینی(ره) فرمودند «ما را بکشید ملت ما بیدارتر می‌شود» امروزه با جسارت دشمنان انقلاب اسلامی زشتی آنان نمایان شده است و حتی کارشان به جایی رسیده است که جرئت پذیرش اعمال خود را ندارند. انقلاب اسلامی با محوریت ولایت آمده است تا جبهه پاکان و انسان‌های آزاده را تشکیل دهد لذا ترس بی‌معناست.

فعالیت ۳۵۰ شبکه ماهواره‌ای علیه ایران

وی افزود: ۴۰ روز است که جنگ رسانه‌ای دشمن علیه ایران آغاز شده است و در این جنگ ۳۵۰ شبکه تبلیغات داشتند؛ در چند روز گذشته با توجه به سخنان سردار سلامی ۳۵۰ شبکه ماهواره‌ای فراخوان دادند که به خیابان‌ها بیایید اما شاهد عدم حضور مردم هستیم و این نشان از پیروزی در این فتنه است. در فتنه اخیر حدود ۳۰ شهید تقدیم انقلاب کردیم که اغلب این شهدا بسیجی بودند.

تویسرکانی یادآور شد: برخی از سفارت‌خانه‌ها به دانشجویان وعده بورسیه دادند؛ ۳ میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که پس از فراخوان دشمنان در اوج اغتشاش و آشوب تنها ۱۰ هزار دانشجو به میدان آمدند برای همین صف جوانان از آشوبگران جداست.

این مسئول با بیان اینکه فضای حقیقی کشور در دست دشمن نیست، ادامه داد: تلاش برای زنده نگه داشتن جریان دانشجویی، فعال‌سازی معلمان معترض و دانش‌آموزان، برپایی اعتراضات کارگری، ناامن‌سازی فضای جریان انقلابی، پیاده کردن جریانی شبیه به برلین در ۱۰ نقطه دیگر دنیا و ترور چهره‌های بین‌المللی ایرانی ازجمله برنامه‌های جریان ضدانقلاب بوده است.

وی تأکید کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی بهتر از همه می‌دانند وارد مرز فروپاشی و براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌شوند چون انقلاب اسلامی ایران به درختی تنومند تبدیل شده است. جریان منافقین در دهه ۶۰ بیش از ۱۷ هزار ایرانی را ترور کردند و ما از آن فتنه‌ها عبور کردیم و فتنه جدید در مقایسه با فتنه‌های پشت سر گذاشته شده دشوار نیست.

تویسرکانی تشریح کرد: باید بپذیریم که در حال حاضر فضای مجازی در اختیار دشمن است اما بر اساس آیات قرآن باید چه کنیم؟ خداوند متعال در آیه ۱۳۹ سوره آل عمران آورده است «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ شما هرگز سستی نکنید و (از فوت متاع دنیا) اندوهناک نشوید، زیرا شما فیروزمندترین و بلندترین ملل دنیایید اگر در ایمان ثابت قدم باشید». در آیه ۱۰۵ سوره نسا نیز چنین عنوان شده است «إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ ۚ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا؛ (ای پیغمبر) ما قرآن را به حق به سوی تو فرستادیم تا به آنچه خدا (به وحی خود) بر تو پدید آورده میان مردم حکم کنی، و نباید به نفع خیانتکاران (با مؤمنان) به خصومت برخیزی».

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۱۴۶ سوره آل‌عمران بیان کرده است: «وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ؛ چه بسیار رخ داده که پیغمبری جمعیت بسیار (از پیروانش) همراه او جنگیدند و با این حال، اهل ایمان با سختی‌هایی که در راه خدا به آن‌ها رسید هرگز بیمناک و زبون نشدند و سر زیر بار دشمن فرو نیاوردند و (صبر و ثبات پیش گرفتند، که) خدا صابران را دوست می‌دارد». همچنین در آیه ۶۹ سوره عنکبوت نیز آورده است «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ؛ و کسانی که برای [به دست آوردن خشنودی] ما [با جان و مال] کوشیدند، بی‌تردید آنان را به راه‌های خود [راه رشد، سعادت، کمال، کرامت، بهشت و مقام قرب] راهنمایی می‌کنیم؛ و یقیناً خدا با نیکوکاران است». در شرایط کنونی وظیفه ما این است که ترس موهوم را بگیریم و آرامش و امید را در جامعه تزریق کنیم، امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز دارد که قرآن کریم موجب آرامش می‎شود؛ سردار سلیمانی در اوج سختی‌های جنگ سوریه در میدان نبرد قرآن تلاوت می‌کردند.

در فتنه‌ها مؤمن از منافق مشخص می‌شود

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین اشاره کرد: پيامبر(ص) فرمودند «اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآنِ ... و لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَظاهِرُهُ حُكْمٌ وَ باطِنُهُ عِلْمٌ ... فيهِ مَصابيحُ الْهُدى وَ مَنارُ الْحِكْمَةِ وَ دَليلٌ عَلَى الْمَعْرِفَةِ لِمَنْ عَرَفَ الصِّفَةَ؛ هنگامى كه فتنه‌ها چون پاره‌هاى شب تار بر شما مشتبه شود، به قرآن روى بياوريد... براى قرآن ظاهرى و باطنى است. ظاهر آن حكمت و باطن آن دانش است ... در قرآن چراغ‌هاى هدايت و نشانه‌هاى حكمت و راهنماى معرفت هست، براى كسى كه ويژگى‌اش را شناخت». امام زين العابدين(ع) نیز فرمودند «لو ماتَ مَن بَينَ المَشرِقِ و المَغرِبِ لَما استَوحَشتُ بعدَ أن يكونَ القرآنُ مَعي؛ اگر همه مردم از شرق تا غرب عالم بميرند، با وجود قرآن در كنار من، هرگز احساس وحشت و تنهايى نكنم». در فتنه‌ها و کلاس درس جنگ مومن از منافق و طیب از خبیث مشخص و کافر محو و نابود می‌شود.

وی تشریح کرد: به دستور قرآن کریم در ابتدا باید خود را بسازیم بر اساس آیه ۱۰۵ سوره مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ ای اهل ایمان، شما (ایمان) خود را محکم نگاه دارید، که اگر همه عالم گمراه شوند و شما به راه هدایت باشید زیانی از آن‌ها به شما نرسد. بازگشت همه شما به سوی خداست و همه شما را به آنچه کردید آگاه می‌سازد» بنابراین در فتنه نترسیم و آرامش دهیم برای همین باید وارد جمع مردم شده و با آنان ارتباط بگیریم. دشمن در تلاش است دوقطبی بی‌حجابی و باحجابی را ایجاد کند برای همین حضور در جمع مردم و حفظ وحدت، دشمن را ناامید می‌کند.

تویسرکانی گفت: باید بدی را با خوبی دفع کنیم برای همین باید با معترضان با زبان محبت سخن بگوییم، به امام حسن(ع) و امام سجاد(ع) ناسزا می‌گفتند اما این بزرگواران جواب آنان را با خوبی می‌دادند.

وی بیان کرد: در آیات ۲۴ تا ۲۸ سوره طه آمده است «اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى؛ به سوى فرعون برو كه او به سركشى برخاسته است» «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي؛ گفت پروردگارا سينه‌ام را گشاده گردان»«وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي؛ و كارم را براى من آسان ساز» «وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي؛ و از زبانم گره بگشاى» «يَفْقَهُوا قَوْلِي؛ [تا] سخنم را بفهمند». بر اساس این آیات باید کاری کنیم تا فهم سخن در جوانان ایجاد شود.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین توضیح داد: در آیات ۶۰ تا ۶۲ سوره احزاب چنین آمده است «لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا؛ اگر منافقان و آنان که در دلهایشان بیماری [ضعف ایمان] است و آنانکه در مدینه شایعه‌های دروغ و دلهره آور پخش می‌کنند [از رفتار زشتشان] باز نایستند، تو را بر ضد آنان بر می‌انگیزیم [که یا تبعیدشان کنی یا با آنان بجنگی]، آن گاه در این شهر جز اندکی [که خالص و پاک هستند] در کنار تو نخواهند ماند»«مَلْعُونِينَ ۖ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِيلًا؛ [این چند گروه به علت اعمال ناهنجارشان] طردشدگان [از رحمت خدای] اند، هرجا که یافت شوند باید دستگیر شوند و به سختی به قتل برسند» «سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا؛ خدا شیوه و روش خود را درباره کسانی [مانند این خائنان] که پیش‌تر درگذشتند، این‌گونه قرار داده است و برای شیوه و روش خدا هرگز تغییر و دگرگونی نخواهی یافت» عده‌ بسیاری از مردم فریب خورده‌اند اما عده‌ای کمی سران فتنه هستند لذا بر اساس آیات قرآن کریم از نیروهای قضائی و امنیتی می‌خواهیم تا با عاملان ناامنی برخورد کنند. علاوه بر آیات قرآن کریم در هر کشوری اگر عده‌ای امنیت را مخدوش کنند با بدترین رفتارها مواجه می‌شوند.

وی اظهار کرد: ما به وضع موجود کشور راضی نیستیم و نخستین منتقدان به اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور هستیم. از مسئولان نیز می‌خواهیم برای حل مشکلات مردم گام بردارند.

تویسرکانی در پایان متذکر شد: در اسلام زن عزت، عظمت و جلال است و انقلاب اسلامی هویت و جایگاه زنان ایرانی را به آنان بازگرداند؛ در مقوله فتنه ایجاد شده نیز در دو بخش اقدامات «فرهنگی و قرآنی» و «امنیتی» باید کار کنیم و هیچ یک را فدای دیگری نکنیم، اکثر آنانی که در خیابان‌ها معترض هستند فریب خورده‌اند که با کار فرهنگی به دامن انقلاب بازخواهند گشت.

انتهای پیام
captcha