گعده‌های قرآنی تک‌بُعدی نباشند + صوت
کد خبر: 4096413
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
حجت‌الاسلام نجفی:

گعده‌های قرآنی تک‌بُعدی نباشند + صوت

مدیر مؤسسه همیار قرآن قم با تأکید بر اینکه باید گعده‌های قرآنی از حالت تک‌بُعدی بودن خارج شوند، بیان کرد: هنگامی که در مؤسسات صرفاً قرآنیان رفت‌ و آمد کنند، آن‌ هنگام ما حرف می‌زنیم با تمجید آنها روبرو می‌شویم و این مزیتی ندارد. هر فردی که می‌تواند در دایره قرآن قرار گیرد باید به این سمت بیاید.

حجت‌الاسلام علیرضا نجفی، مدیر مؤسسه همیار قرآن کریم قمحوادث و وقایع ماه‌های اخیر جامعه، که لرزه‌های آن هر از گاهی از گوشه و کنار کشور سر بر می‌آورد، علاوه بر اینکه نشان‌دهنده مشکلات مردم است، قطعا حکایت از دوری جامعه از محتوا و آموزه‌های مصحف شریف و توسل و تمسک به راهبردهای قرآن کریم دارد؛ موضوعی که گویای کمبود اقدامات فرهنگی برای شناساندن اهداف انقلاب اسلامی به نسل جوان و نوجوان و نیز گواه نبود آگاهی کافی در جامعه از پیشرفت‌ و ترقی‌ میهن عزیز در عرصه‌های مختلف علمی است.

ما مفتخریم که بانوان پیر و جوان در صحنه‌های‏‎ ‎مختلف علمی، ‏فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی حاضرند و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه‏‎ ‎‏تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت می‌کنند. بنابر این نباید مرعوب گفته‌ها، برنامه‌ها، بزرگنمایی‌ غربی‌ها و تبلیغات سوء برای ترویج خودکم‌بینی مسلمانان شد.

همان‌طور که در وصیتنامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره) آمده است: «تبلیغات سوء دشمنان مبنی بر کهنه و افیون بودن تعلیمات قرآن، چنان آن را از صحنه خارج کرد که گویی قرآن نقشی برای هدایت ندارد و کار به جایی رسید که مع‌الاسف به دست دشمنان توطئه‌گر و دوستان جاهل قرآن، این کتاب سرنوشت‌ساز نقشی جز در گورستان‌ها و مجالس مردگان نداشته و ندارد»(جلد ۲۱، ص ۳۹۵).

در شرایط کنونی در کنار ضرورت فعالیت سایر دستگاه‌ها، نباید از نقش بخش مردمی غافل شد. بنابر این به منظور شفاف‌سازی نقش تبیینی و روشنگری اهداف انقلاب و در راستای دفاع از حریم قرآن و عترت و ولایت با حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، مدیر مؤسسه همیار قرآن کریم قم، گفت‌وگو کردیم.

کمبود نیروی توانمند

وی درباره جایگاه و نقش مؤسسات به عنوان مطالبه‌گرهای قرآنی در حمایت از دین گفت: یکی از مشکلات جامعه کمبود نیروی توانمند است و این مشکل در تمامی زمینه‌ها خودش را نشان داده است و از همین نقطه آسیب‌پذیری انقلاب اسلامی شروع می‌شود. باید در مؤسسات علاوه بر ارائه دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی، کارگاه‌ها و جلساتی را متناسب با نیاز روز برگزار کنیم. در غیر این صورت متضرر خواهیم شد و به اهداف واقعی مؤسسات در زمینه روشنگری نخواهیم رسید.


بیشتر بخوانید:


نجفی با اشاره به برنامه جدید مؤسسه همیار قرآن در زمینه تربیت نیروی متخصص چندبُعدی اضافه کرد: با راه‌اندازی گروهی با عنوان «ذَلِكَ كَيْلٌ يَسِيرٌ» (برگرفته از آیه 65 سوره مبارکه یوسف) می‌خواهیم یادآوری کنیم که دانسته‌های ما کم است و باید مربیان توانمند در تمامی زمینه‌ها داشته باشیم. هدف این گروه شکل‌گیری نیروی برجسته برای گفتمان‌سازی است. شاید یکی از موارد نقص در آموزش ما این است که معلمان اطلاع کامل و کافی از مسائل روز ندارند و نمی‌توانند دانش‌آموزان و قرآن‌آموزان را اقناع کنند.

حافظ و قاری تک‌بُعدی به کار نمی‌آید

نجفی با تأکید بر اینکه وظایف مؤسسات فقط تربیت قاری، حافظ و مرتل نیست، بیان کرد: بهتر است که ما قرآن‌آموزان را با پیوست‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تربیت کنیم. حافظ و قاری تک‌بُعدی به کار نمی‌آید، بلکه باید همه ما نیروی انقلاب باشیم و حرف‌ برای گفتن داشته باشیم.

کد

وی ادامه داد: از دیگر دوره‌های لازم، سواد رسانه‌ای است؛ یعنی باید نیروهایی را تربیت کنیم که با بهره‌وری از تکنیک‌های مؤثر بتوانند درک درستی از رسانه‌ها و انواع تولیدات آنها داشته باشند. این یک مهارت است که انواع تولیدات رسانه‌ای را بشناسیم و هم خودمان بفهمیم و هم دیگران را بفهمانیم و موضوعات روز را بررسی کنیم و نحوه اقناع مخاطب و شیوه‌های اثرگذاری مثبت در ذهن مخاطب را فراگیریم. از دیگر فعالیت‌های گروه «ذَلِكَ كَيْلٌ يَسِيرٌ» تحلیل موضوعات روز و بررسی ابعاد گوناگون آنهاست.

این مدرس قرآن درباره اتفاقات اخیر اظهار کرد: شاید پررنگ‌ترین علت آن عوام‌فریبی رسانه‌های بیگانه باشد. رسانه‌های معاند با انتخاب صحنه‌های هیجانی و انتشار اکاذیب، عواطف مردم را تحریک و سپس مخاطب خود را درباره نتیجه‌ مد نظرشان متقاعد می‌کنند.

برگزاری دوره‌هایی با پیوست‌ آموزشی و تربیتی

وی ادامه داد: بنابراین مؤسسات باید دوره‌هایی را برگزار کنند که پیوست آموزشی و تربیتی داشته باشد و در این باره نقش‌آفرینی کنند تا شاهد تربیت نیروی آگاه قرآنی باشیم.

مدیر مؤسسه همیار قرآن قم درباره راهکارهای مؤثر و کاربردی برای رفع مشکلات کنونی گفت: یکی از عمده‌ترین مشکلات این است که مؤسسات و مساجد، تنها افرادی معدود و نمازگزاران وارد آنها می‌شوند، در حالی که در گذشته مساجد حلقه تفکر داشتند و همین‌ امر باعث می‌شد که مردم به مساجد بیایند و از آنها به عنوان مکانی برای مشورت استفاده کنند، اما فضای کنونی به سخنرانی‌، مولودی‌خوانی‌، عزاداری‌، مداحی‌ و انداختن سفره‌ اطعام خلاصه می‌شود.

کد

نجفی با تأکید بر اینکه باید گعده‌های قرآنی از حالت تک‌بُعدی بودن خارج شوند، بیان کرد: هنگامی که در مؤسسات صرفاً قرآنیان رفت‌ و آمد کنند، آن‌ هنگام ما حرف می‌زنیم با تمجید آنها روبرو می‌شویم، چه مزیتی دارد؟ خوب است که افراد مختلف را جذب قرآن کنیم. هر فردی که می‌تواند در دایره قرآن قرار گیرد، باید به این سمت بیاید. بسیاری از افراد مخالف و معاند دین نیستند، بلکه به سبب مسائل اخیر کمی زاویه پیدا کرده‌اند که به دلیل نوع رفتار ماست.

وی اظهار کرد: باید هر وقت پیش افراد گوناگون بودیم گفتمان‌سازی کنیم و تک‌بُعدی دفاع نکنیم و در کنار گفته‌هایمان، اشکالات را بپذیریم و مسائل را تبیین و تحلیل کنیم. بدین ترتیب می‌توان افراد مختلف را با سلایق گوناگون جذب کرد و این کار در سیره بزرگان مشاهده می‌شود.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha