حضرت معصومه(س) الگوی آزاده‌ زيستن و کنشگری اجتماعی است
کد خبر: 4097043
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۱

حضرت معصومه(س) الگوی آزاده‌ زيستن و کنشگری اجتماعی است

مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت معصومه(س) بانویی با کنشگری اجتماعی بود که علاوه بر پاسخگویی به سؤالات و شبهات زمان خود، وقایع محیطی را نیز به‌خوبی رصد می‌کرد، گفت: ایشان بانویی امام‌شناس و کنشگر بود و تحت‌تأثیر فشارها نترسید و شجاعت داشت، این صفات برای دختران آزاده‌ای که می‌خواهند آزاده زیستن را تمرین کنند، می‌تواند الگو باشد.

معصومه ظهیری، استاد حوزه و دانشگاهمعصومه ظهیری، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از قم اظهار کرد: خداوند برخی از شخصیت‌ها را به‌گونه‌ای مطرح کرده است که اختصاص به زمان و مکان خاصی نداشته باشد بلکه همیشه به‌عنوان الگو و اسوه برای تمام عصرها و نسل‌ها مطرح می‌شوند که یکی از این چهره‌‌های شاخص، کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) است.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) در خصوص حضرت معصومه(س) می‌فرماید که فرزندی از فرزندان موسی به دنیا می‌آید ‌که مدخل ایشان قم است و هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود که از این روایت می‌توان دریافت الگوها نیاز به جنس ندارند بلکه همیشه به‌عنوان الگو مطرح می‌شوند و شیعیان، غیر شیعیان، مردان و زنان می‌توانند به آن‌ها رجوع کنند.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه چهار امام معصوم از این بانوی بزرگوار سخن گفته‌اند، افزود: امام صادق(ع)، امام موسی بن جعفر(ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) از حضرت معصومه(س) سخن گفته‌اند. یکی از ویژگی‌هایی که موجب شد این بانوی بزرگوار شاخص شود، امام‌شناسی ایشان بود زیرا حضرت معصومه(س) راوی احادیثی از جمله حدیث سفینه است که مربوط به امامت است.

ظهیری ویژگی دیگر حضرت معصومه(س) را آگاه به زمان بودن دانست و افزود: ایشان در شرایط سختی زندگی می‌کردند و پدرشان زندانی و برادرشان دور از ایشان بود، اما در زندگی دچار تزلزل نشد و بانویی با کنشگری اجتماعی بود که علاوه بر پاسخگویی به سؤالات و شبهات زمان خود، وقایع محیطی را نیز به‌خوبی رصد می‌کرد.

وی بیان کرد: امام رضا(ع) نامه‌های خود را برای حضرت معصومه(س) می‌فرستاد و سفر ایشان، سفری مأموریتی بود و دختری جوان در شرایط سخت اجتماعی که پدرش شهید شده و برادرش در هجرت اجباری بود، سفر خود را آغاز کرد. یکی از دلایل ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) این بود که حکومت می‌خواست از طریق دختران موسی بن جعفر(ع) به خاندان ایشان نفوذ کند.

مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: حضرت معصومه(س) در چنین شرایطی آگاه به زمان بودند و به دعوت امام زمان خود پاسخ مثبت داده و کاروانی به سمت ایران به راه می‌اندازند، ایشان با رابطان امام رضا(ع) و شیعیان ارتباط گرفته بودند و اموالی که در دست شیعیان مانده بود، تحویل کاروان می‌دهند تا به دست امام رضا(ع) برسانند، بنابراین اقداماتی که مأمون از آن‌ها می‌ترسید، در حال وقوع بود.

ظهیری ادامه داد: این کاروان یک اثربخشی اجتماعی داشت که مورد حساسیت حکومت قرار گرفت و چندین نفر از همراهان حضرت معصومه(س) به شهادت رسیدند و این بانوی بزرگوار نیز بر اثر شدت التهابات وارده بیمار شدند.

وی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) به شرایط زمان از قبل آگاه بوده و بانویی عالمه، محدثه، آگاه به زمان و اجتماعی بودند، گفت: ایشان مبلغه بوده و جریان امامت را تبلیغ می‌کردند؛ براساس آنچه در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) آمده ایشان نزد خدا شأن ویژه‌ای دارد و زیارت حضرت معصومه(س) از سوی امام وارد شده است و اهل بیت(ع) نیز در بیان واقعیت‌ها اغراق نمی‌کنند.

ظهیری بیان کرد: این بانوی بزرگوار در جمع‌هایی که شهر به شهر می‌آمدند، خود را معرفی می‌کردند و افرادی که همراه کاروان بودند، ایشان را به‌عنوان دختر موسی بن جعفر(ع) نام می‌بردند، بنابراین حضرت معصومه(س) دختر اجتماعی بود که در عین حال عفت، پاکدامنی و حجاب خود را حفظ کرد. ارتباط ایشان با مردان نامحرم به‌گونه‌ای محدود بود و زمانی که وارد قم شد، اشعریون، زنان خود را برای استقبال از حضرت معصومه(س) فرستادند که این امر نشانه‌ای از عفت و پاکدامنی است و در عین حال فردی عزلت‌نشین و گوشه‌گیر نبود، به همین دلیل در ساوه، کاروان این بانو مورد هجمه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تأکید ائمه(ع) بر معرفی حضرت بوده است، افزود: ایشان جایگاه امامت را تبلیغ می‌کند و برای یاری امام زمان خود به قم می‌آید و قمی‌ها حضرت معصومه(س) را می‌پذیرند و زمانی که در محراب عبادت است نیز با مردم ارتباط می‌گیرد و خود و خانواده‌اش را معرفی می‌کند.

مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: حضور این بانو در قم برکات بسیاری برای این شهر فراهم آورد و بسیاری از نهضت‌ها شکل گرفت و حوزه علمیه تشکیل شد و امروز بیش از ۱۰۰ کشور برای کسب علوم پیامبر اکرم(ص) و نشر آن به این شهر عزیمت می‌کنند.

وی گفت: الگوها اختصاص به زمان و مکان ندارد و آنچه از الگوها به ما می‌رسد، مشی و شیوه و زندگی ائمه(ع) و بزرگان است، صفات انسانی که به جسم تعلق نمی‌گیرد و مربوط به روح و جان انسان است اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد. بنابراین، زمانی که گفته می‌شود، حضرت معصومه(س) بانویی امام‌شناس و کنشگر بود و تحت‌تأثیر فشارها نترسید و شجاعت داشت و خُلق حضرت زینب(س) در ایشان جلوه یافت، این صفات برای دختران آزاده‌ای که می‌خواهند آزاده زیستن را تمرین کنند، می‌تواند الگو باشد.

وی يادآور شد: لقب معصومه را امام رضا(ع) برای ایشان گذاشت که این لقب نشان می‌دهد که ایشان اهل حسن خلق، مراقبت و پاکی و اهل طهارت بودند که این صفات اختصاص به زمان‌های گذشته ندارد بلکه در همه سال‌ها می‌تواند الگو باشد.

انتهای پیام
captcha