جامعه امروز به انس با قرآن نیاز دارد
کد خبر: 4098779
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
ستاره‌های قرآنی قزوین/ ۳

جامعه امروز به انس با قرآن نیاز دارد

یک استاد حفظ قرآن گفت: کسانی‌که که اهل قرآن هستند، خداوند عظمت، عزت، بزرگواری، خوش‌رویی و اثرگذاری به آن‌ها عطا کرده است و جامعه امروز ما به این روحیات نیازمند است. افرادی که با قرآن انس گرفته‌اند خود را در شئون مختلف جامعه مسئول می‌دانند و در معرکه‌ها با رفتار منفعلانه بر گره‌ها نمی‌دمند.

قرآن خوانی

قدم گذاشتن در هر مسیری نیازمند یک هادی و راهنماست. ورود در مسیر سراسر نور قرآن هم نیازمند راهنماست که در ابتدای امر پیامبر نور و رحمت(ص) و ائمه معصومین(ع) راهنمای این مسیرند و در ادامه اساتیدی که سراسر زندگی خود را وقف تعلیم و تربیت قرآنی جامعه کرده‌اند سردمدار این حرکت هستند.

ایکنای قزوین، هر هفته به سراغ یک چهره شاخص قرآنی استان که با قرآن انس گرفته است می‌رود. امروز با حسین رهبر هم‌صحبت می‌شویم، او که مدیر و مدرس مؤسسه قرآنی مجمع‌الحافظین قزوین است قرآن‌آموزان بسیاری را در مسیر هدایت قرآن راهنمایی کرده و پرورش داده است. او که خود حافظ قرآن است از سال ۱۳۷۹ در کنار شغلی که دارد در مؤسسات مختلف شروع به آموزش قرآن برای گروه‌های سنی مختلف کرده و از سال ۱۳۸۶ با تأسیس مؤسسه قرآنی مجمع‌الحافظین کار رسمی آموزش را شروع کرده است.

حسین رهبر، مدیر و مدرس مؤسسه قرآنی مجمع‌الحافظین قزوین در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه تعداد بی‌شماری  افراد مبتدی وارد مؤسسه قرآنی مجمع‌الحافظین شده و حافظ قرآن از آن خارج شده‌اند، اظهار کرد: نسل نو و جوان نیازمند تبیین و روشنگری برای ورود به وادی قرآن است و ما مکلفیم این جذابیت را برای آنان ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: پیامبر نور و رحمت فرمودند إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً و إنّهما لَنْ یَفْتَرِقا حَتی یَرِدا عَلَیَّ الحَوْضَ همانا من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی می‌گذارم، کتاب خدا و اهل بیتم را، تا زمانی که به این دو چیز گرانبها تمسک کنید گمراه نخواهید شد، این دو از یکدیگر جدا نخواهند شد تا اینکه روز قیامت در کنار حوض کوثر نزد من برگردند و ما باید این ۲ راه روشن را برای نسل جدید یادآوری و ترسیم کنیم چرا که در حوادث متعدد این روزگار بهترین چراغ راه برای عبور از خطرهاست.

این معلم قرآن معتقد است که ما باید فرزندان خود را به این دانش الهی مجهز کنیم، امام علی (ع) می‌فرمایند فرزندان خود را برای زمانهٔ خودشان تربیت کنید و قرآن کتابی است که برای همه دوران‌ها نازل شده و راه برون رفت از مشکلات را به ما آموخته است. انس نسل جدید با قرآن و بهره‌گیری از مضامین آن حافظ آنان در برابر پرتگاه‌های شیاطین خواهد بود.

حفظ قرآن و تقویت حافظه

وی بیان کرد: از جذابیت‌هایی که در آموزش قرآن و حفظ آن وجود دارد تقویت حافظه است، لذا مهارت در حفظ قرآن، حافظه اطلاعات غیر قرآنی را نیز افزایش می‌دهد. حافظ قرآن در پناه خداست و در مقایسه با دیگران از بسیاری وسوسه‌ها و گمراهی و گناه‌ها خود را مصون نگه‌ می‌دارد.

این مدرس قرآن اظهار کرد: خداوند درباره قرآن این چنین وعده داده است اِنّا نحن نَزلنا الذکر واِنا له لحافظون؛ همانا ما این قرآن را نازل کردیم و حتماً ما آن را حفظ می‌کنیم. اگر خدا حافظ قرآن است پس ظرفی را هم که قرآن در اوست آن ظرف را نیز حفظ می‌کند، وجود انسان حافظ، ظرف حفظ قرآن است که در امان خواهد بود.

وی تأکید کرد: اِنّ اللّه لا یخلف المیعاد؛ وعده خدا این است که قرآن را حفظ کند. اگر گوشه‌ای از قرآن در شخصی ظهور پیدا کرد و آن شخص هم امین وحی خدا و در محضر قرآن کریم بود، مشمول همین وعده خواهد شد؛ ما تحت الحفظ بودن اهل قرآن را در طی کردن مسیر زندگی، با سلامت و پیشرفت معنا می‌کنیم چرا که بسیاری از حافظان ما در رشته‌های تحصیلی خود هم پیشرفت چشمگیری دارند.

حافظان قرآن در جامعه موفق هستند

رهبر در بیان برکات حفظ قرآن گفت: پزشکان و مهندسان بسیاری از این مؤسسه قرآنی تحویل جامعه شده‌اند که هر یک در شغل خود شاخص و سرآمدند. شاگردانی که هم اهل علم‌اند و هم اهل تقوا و تحصیل، شاگردانی که با قرآن زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: نه تنها پیش‌بینی می‌کنیم بلکه تجربه ثابت کرده که این افراد مأنوس با قرآن در هر تخصص و مهارت شغلی که باشند به جهت سبقه قرآنی، در خدمت به مردم و جامعه تلاش می‌کنند و کار آن‌ها رنگ عبادت به خود گرفته و در نوع خود بهترین خواهد بود و هدف زندگی‌شان خدمت به خدا و خلق خداست.

او معتقد است برای رسیدن به آرمان‌های نظام اسلامی هر کسی باید در وظیفه‌ای که بر عهده گرفته به بهترین نحو عمل کند؛ من به‌عنوان یک معلم قرآن در تربیت و پرورش نیروی قرآنی مؤثر و خلاق تلاش کنم و هر یک از دستگاه‌ها و نهادهایی که به‌نوعی متولی امر قرآن هستند در این زمینه حامی ما و قرآن آموزان باشند، افراد برتر و ویژه را ببینند، تشویق کنند تا دیگران هم برای قدم گذاشتن در این مسیر ترغیب شوند.

کوتاهی مسئولان و دور شدن جامعه از قرآن

این معلم قرآن تصریح کرد: هرگونه کوتاهی که در انجام این وظائف ایجاد شود اهتمام و استقبال از برنامه‌های قرآنی را با چالش روبه‌رو خواهد کرد. در هجمه برنامه‌های شیطانی دشمن، نسل جدید برای قدم گذاشتن در مسیر قرآن و انس با این کتاب نورانی به جذابیت، راهنمایی، تشویق و ترغیب نیاز دارد که اگر کوتاهی از جانب متولیان صورت گیرد خیانت به جامعه اسلامی و تربیت نسل جوان ماست.

وی ادامه داد: کسانی‌که که اهل قرآن هستند، خداوند عظمت، عزت، بزرگواری، خوش‌رویی و اثرگذاری به آن‌ها عطا کرده است و جامعه امروز ما به این روحیات نیازمند است. افرادی که با قرآن انس گرفته‌اند خود را در شئون مختلف جامعه مسئول می‌دانند و در معرکه‌ها با رفتار منفعلانه بر گره‌ها نمی‌دمند.

گام اول ورود به مسیر قرآن، روخوانی است

رهبر اشاره کرد: باید آحاد جامعه را به سمت قرآن راهنمایی کنیم، هر کسی در فطرت خود انس با قرآن دارد، گام اول مطالعه و روخوانی قرآن است، تلاوت‌های زیبا در این مسیر مؤثر است و جذابیت ایجاد می‌کند و طبق تجربه، هر کسی که پای در این راه می‌گذارد مشتاق است که موارد مختلف آن را بیاموزد.

وی یادآور شد: در مؤسسه مجمع‌الحافظین برای برادران و خواهران دوره‌های مختلفی همچون روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن و حفظ و پژوهش‌های قرآنی برگزار می‌شود و این در حالیست که رویکرد آموزشی مؤسسه متمرکز بر حفظ است به عنوان مثال سعید علی‌اکبری حافظ بین‌المللی قرآن کریم یکی از چهره‌های شاخص این مؤسسه محسوب می‌شود.

این معلم قرآن در پایان به نقش خانواده در قرآنی کردن فرزندان اشاره کرد و گفت: علاوه بر تشویق‌هایی که انتظار می‌رود از سوی متولیان قرآنی جامعه صورت گیرد خانواده اولین نهادی است که می‌تواند شوق قرآن‌آموزی را در بین کودکان ایجاد کند و این کار سختی نیست؛ همان‌طور که کودکان و اطفال قادر هستند به‌آرامی و به صورت تدریجی سخن گفتن را یاد بگیرند به همین شکل نیز قادر خواهند بود قرآن را بخوانند و حفظ کنند.

گفت‌وگو از سحر محمدعلیخانی

انتهای پیام
captcha