آموزش و پرورش و غفلت از تربیت نسل قرآنی
کد خبر: 4140501
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
ستاره‌های قرآنی قزوین/ ۱۱

آموزش و پرورش و غفلت از تربیت نسل قرآنی

جواد رفعتی، چهره قرآنی ممتاز استان قزوین با بیان اینکه آموزش و پرورش تاکنون عملکرد قابل قبولی در عرصه قرآنی نداشته است، گفت: مسئولین آموزش و پرورش می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و با بهره‌گیری از نخبگان قرآنی مشتاق، برنامه‌های اثربخشی برای دانش‌آموزان را پیگیری کرده و دانش‌آموزان مستعد قرآنی را پرورش دهند.

جواد رفعتی

ایکنای قزوین، هر هفته به سراغ یک چهره شاخص قرآنی استان می‌رود که با قرآن انس گرفته است. امروز با «جواد رفعتی» هم‌صحبت می‌شویم قاری ممتازی که علاوه بر تربیت نسل قرآنی در استان قزوین، پرورش قرآن‌آموزان در خارج از مرزهای کشور را هم در پرونده‌کاری خود به ثبت رسانده است.

ایکنا ـ لطفا خودتان را معرفی کنید و از آغاز فعالیت قرآنی بگویید.

جواد رفعتی هستم متولد سال ۱۳۶۲ و ۴۰ سال دارم، مدرک تحصیلی بنده کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی است و از لحاظ شرایط خانوادگی متأهل هستم و خداوند ۳ فرزند به عمر و زندگی من عطا کرده است.

از سنین کودکی و همزمان با ورود به مدرسه در سن هفت‌ سالگی آموزش قرآن و سایر فعالیت‌های قرآنی را آغاز کردم و طی سال‌های متمادی ارتباطم با قرآن به روش‌های مختلف برقرار بود اما از سنین تقریبا ۲۲ سالگی با پیشرفت در رشته قرائت به صورت حرفه‌ای وارد مسابقات قرآنی شدم و در پی شرایط مختلف و با لطف خدا موفقیت‌های متعددی کسب کردم.

ایکنا _ از انگیزه حضور خود در فعالیت‌های قرآنی بگویید.

اگر چه در دهه هفتاد عرصه فعالیت در رشته‌های مختلف آموزشی تنوع امروزی را نداشت اما با توجه به مهجوریت همیشگی قرآن در طول تاریخ و نیز استقبال کم خانواده‌ها و فرزندانشان از کلاس‌ها و برنامه‌هایی که پایه قرآنی داشت؛ نوعی احساس تکلیف و ادای دین به ساحت مقدس قرآن بنده را علاقه‌مند کرد و زندگی من به سمت انس با این کتاب نورانی هدایت شد.

ایکنا _ از حضور در رقابت‌های قرآنی استانی، ملی، فراملی بفرمایید؟

به فراخور زمان و شرایط در مسابقات مختلفی شرکت می‌کردم چراکه علاوه بر کسب تجربیات جدید و آشنایی با قرآن‌آموزان و روش‌های تخصصی آن‌ها انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت با قدرت و شدت بیشتری ایجاد می‌شد، ماحصل این حضورها در تمامی مسابقات کشوری به‌جز رقابت‌های تدارک شده توسط اداره اوقاف، همواره رتبه‌های اول تا سوم کشوری رشته قرائت را کسب کرده و در مسابقات دانشجویان کشور هم رتبه اول را به خود اختصاص دادم.

ایکنا _ کار تخصصی شما در فعالیت‌های قرآنی در چه حوزه و رشته‌ای است؟

به سبب علاقه‌مندی به فعالیت‌های قرآنی به‌صورت پیشرفته و تخصصی با حضور در دوره‌های مربیگری و داوری تجوید و صوت قرآن مدرک معتبر این رشته‌ها را کسب و در حال حاضر علاوه بر قرائت قرآن در محافل مختلف در زمینه‌ داوری مسابقات قرآنی استانی و کشوری فعال هستم البته حضور بنده در عرصه فعالیت‌های قرآنی تنها به تلاوت آیات قرآن و تربیت نیروی قرآنی و داوری مسابقات ختم نمی‌شود بلکه علاوه بر آن چندین دوره به‌عنوان مبلغ و سفیر قرآنی از سوی بعثه‌ مقام معظم رهبری در کشورهایی همچون عربستان، عراق و پاکستان حضور داشتم و به امر آموزش پرداختم.

ایکنا _ اگر در حوزه آموزش و مربیگری ورود کردید از تجارب و سابقه‌کاری خود بفرمایید؟

از سال ۷۰ فعالیت‌های قرآنی من شروع شد و در سال ۸۸ توفیق پیدا کردم به‌عنوان مربی در مؤسسات قرآنی فعالیت‌ کرده و نقشی کوچک در تربیت و آموزش نسل نوجوان آن دوران داشته باشم و از سال ۹۳ بود که در کنار آموزش، داوری مسابقات را هم آغاز کردم و در سال ۱۴۰۰ موفق به دریافت مدارک کشوری داوری شدم.

ایکنا _ از شرایط خانوادگی و همسویی با شما یا احیاناً تضادهای موجود برای پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی بگویید؟

از عنایات خداوند است که در سنین کودکی پدر و مادرم مشوقین اصلی من برای ورود و فعالیت در عرصه‌‌‌های قرآنی بودند و با هدایت من به جمع‌ها و گروه‌ها و محافل مذهبی به ثبات قدم و رفتار من کمک کردند و در ادامه از محضر اساتید بومی استان همچون استاد نداف، استاد قلی‌پور، استاد وفاپور، استاد حاج‌فتحعلی و دکتر حبیب‌زاده بهره‌ بردم پس از ازدواج هم تقدیر همسری ولایی و مأنوس با قرآن را برایم رقم زد تا همواره در جوار قرآن نفس بکشم و از برکات آن بهره‌مند شوم که از این فرصت برای تقدیر و تشکر از همسرم به سبب همراهی‌هایش تقدیر و استفاده می‌کنم.

ایکنا _ از تجربیات عرصه آموزش قرآن‌آموزان بفرمایید؟

در مسیر فعالیت در عرصه امور قرآنی از سال ۹۳ به عنوان مدیر مسئول مؤسسه قرآنی «یاوران مهدی(عج)» در شهر محمدیه به کار خود ادامه دادم و الحمدالله تاکنون قرآن‌آموزان بسیاری از این مؤسسه وارد فعالیت‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ قرآن در سطح جامعه شده‌اند و از حضور در این عرصه خرسندم چرا که امر آموزش و تربیت نیروی انسانی بصیر و قرآنی و متخصص از نیازهای جامعه اسلامی امروز ماست.

ایکنا _ در طول فعالیت خود نحوه عملکرد آموزش و پرورش در تربیت نسل قرآنی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگرچه تاکنون شاهد اقدامات مختلف قرآنی از سوی اداره آموزش و پرورش بوده‌ایم اما مسئله آن است که از ظرفیت موجود و چند هزار دانش‌آموزی که در اختیار این نهاد آموزشی و تربیتی است به بهترین نحو می‌توان بهره‌برداری کرد و این اتفاقی است که تاکنون محقق نشده است. مسئولین آموزش و پرورش می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و با بهره‌گیری از نخبگان قرآنی مشتاق، برنامه‌های اثربخشی برای دانش‌آموزان را پیگیری کرده و دانش‌آموزان مستعد قرآنی را پرورش دهند.

ایکنا _ پیشنهاد شما برای جذب نسل جوان به سمت انس با قرآن و فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی چیست؟

در دنیای پیشرفته امروز که سرشار از تنوع و تکنولوژی و جذابیت است هنوز هم قشر کثیری از جامعه مؤمن و متدین دل در گرو قرآن و آموزه‌های قرآنی دارند که برگزاری کلاس‌های جذاب و پویا، اردوهای انگیزشی، برگزاری رقابت و مسابقات قرآنی و اهدای جوایز بهترین مشوق برای حضور کودکان و نوجوانان در محافل و مجالس قرآنی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha