جوانان را به آغوش امن قرآن بازگردانیم
کد خبر: 4097053
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
ستاره‌های قرآنی قزوین/ ۲

جوانان را به آغوش امن قرآن بازگردانیم

سیدمصطفی حسینی، قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه جلسات هفتگی قرآن فقط مختص به آموزش نباشد، گفت: در این مسیر باید جویای حال قرآن‌آموزان نیز باشیم و اگر فردی به هر دلیلی از این فضای معنوی فاصله گرفت او را به آغوش امن فعالیت‌های قرآنی باز گردانیم.

سید مصطفی حسینی قاری قرآن

قرآن سخن و پیام خداست که حتی نگاه کردن به آن را ارزش‌آفرین و در مسیر کمال عنوان کرده‌اند. رهبر معظم انقلاب خطاب به قاریان قرآن فرمودند: هنر تلاوت باید در خدمت ذکر و دعوت باشد، طوری تلاوت کنید که منِ مستمع، متذکر بشوم و به یاد خدا، قیامت و عوالم بالا بیفتم. تلاوت فقط یک هنر نیست؛ این، وسیله‌ی دعوت الی‌اللّه است؛ با این شکل بایستی به آن نگاه کنید.

طی سال‌های اخیر استان قزوین قاریان سرشناسی را پرورش داده و وجود هر یک از آنان موجب مباهات این استان در سطح ملی و بین‌المللی است.

ایکنای قزوین هر هفته به سراغ یک چهره شاخص قرآنی استان که با قرآن انس گرفته است می‌رود. امروز با «سیدمصطفی حسینی» هم‌صحبت می‌شویم. وی از قاریان خوشخوان قزوین است که چندین دوره به‌عنوان نماینده‌ شایسته‌ کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن حضور یافته و درخشش نام او در مجامع بین‌المللی موجب فخر استان قزوین و ایران اسلامی شده است.

ایکنا ـ لطفاً خودتان را معرفی کنید.

سیدمصطفی حسینی هستم، متولد سال ۱۳۷۴ و در رشته کارشناسی بهداشت عمومی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین تحصیل کردم.

ایکنا ـ نحوه ورودتان به وادی قرآن چگونه بود؟

لطف خداست که در خانواده‌ای متدین و قرآنی رشد کردم و علاقه من به انس با قرآن از همراهی با پدرم برای رفتن به جلسات قرآن و گوش‌دادن به نوای قرآن در فضای منزل به‌واسطه‌ی مادرم شکل گرفت.

ایکنا ـ از موفقیت‌های خود در رشته‌ تلاوت قرآن بگویید.

از ابتدا علاقه ویژه‌ای به استماع و تلاوت قرآن داشتم و به فضل خدا در این سال‌ها موفقیت‌های گوناگونی کسب کردم اما بزرگترین آن‌ها همین انس با قرآن است که در پی آن تاکنون رکورد ۲ بار پیاپی اول شدن در مسابقات بزرگسالان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور را دارم و در مسابقات متعدد دیگر اعم از دانش‌آموزی، دارالقرآن امام‌ علی(ع) مسابقات ملی دانشجویی و چندین رقابت دیگر حائز رتبه برتر شدم.

استقبال از سید مصطفی حسینی

ایکنا ـ حاصل حضور شما به‌عنوان نماینده ایران در رقابت‌های بین‌المللی چه بود؟

تاکنون ۴ دوره در مسابقات بین‌المللی حضور داشتم که در آن رتبه‌های قابل توجهی را به دست آوردم، سال ۱۳۹۲ در مسابقات بین‌المللی قرآن‌ در کویت رتبه سوم، سال ۱۳۹۵ در مالزی رتبه چهارم، سال ۱۳۹۶ در ترکیه رتبه اول و سال ۱۳۹۷ در مسابقات بین‌المللی قرآن‌ در ایران حائز رتبه دوم شدم و ناگفته نماند که تاکنون ۴ بار توفیق تلاوت قرآن در محضر مقام معظم رهبری نصیب من شده است‌.

سید مصطفی حسینی در دیدار با رهبری

ایکنا ـ چنانچه بخواهید به کسانی‌که تاکنون به انس با قرآن ورود نکرده‌اند و یا به تعبیر خود زمانی برای پرداختن به قرآن ندارند توصیه‌ای داشته باشید، آن توصیه چیست؟

دیدگاه من این است که ‌در ابتدای راه از هنرهای قرآنی شروع کنند و بدون حب و بغض و با دلی آرام و قلبی سلیم به تلاوت قرآن‌ گوش دهند و بدون پیش‌زمینه‌ اندیشه‌ای و بینش تحمیلی، اسلام را از دریچه قرآن دنبال کنند.

ایکنا ـ شما به‌عنوان یک فعال قرآنی از مسئولان قرآنی و فرهنگی کشور چه توقعی دارید؟

به عقیده من ریشه نا‌رضایتی و لذت نبردن از زندگی توقع داشتن از دیگران است چه در زندگی شخصی و چه در تعاملات اجتماعی. هیچ توقعی از مسئولان ندارم به این معنا که از آن‌ها ناامیدم و می‌دانم که مسئولان ما با قرآن ارتباطی ندارند.

ایکنا ـ آیا قرآن در زندگی شخصی و خانوادگی شما هم تأثیری داشته است؟

صد البته، چرا که ما خانوادگی سعی داریم با قرآن مأنوس باشیم، استناد به قرآن باعث آرامش در اعمال و رفتار است و در کج‌روی‌ها ترمز خطاکار را می‌کشد و برخی مواقع هم برای انجام کار خوب بشارت می‌دهد و البته این مطلق نیست و لزوماً هر کسی که انس با قرآن دارد نمونه عملی اسلام نیست.

ایکنا ـ چگونه به امر آموزش قرآن ورود پیدا کردید؟

از سال ۱۳۹۰ تصمیم گرفتم تجربیاتی که در تلاوت کسب کردم را با دوستان نوجوانم به اشتراک بگذارم و جلسات را از حسینیه منزل پدری آغاز کردم و هم‌اکنون تنها در باشگاه صداسازی فعالیت آموزشی دارم. در حال حاضر هم حرفه‌ من تدریس صداسازی است که با هنر قرائت قرآن گره خورده است.

تلاوت سید مصطفی حسینی در نزد رهبری

ایکنا ـ تاکنون چه تعداد هنرآموز قرآنی را آموزش داده‌اید؟

اینکه تاکنون برای چه تعداد قرآن‌آموز تدریس کرده‌ام قابل شمارش نیست اما می‌توانم ادعا کنم که بخشی از انس آن افراد با قرآن‌ از بودن ما در کنار هم، شکل گرفته است‌ و در جلسات هفتگی جویای حال آنان هستیم و اگر مطلع شویم فردی به هر دلیلی از این فضای معنوی فاصله گرفته تلاش می‌کنیم او را به آغوش امن فعالیت‌های قرآنی باز گردانیم.

ایکنا ـ افتخار بزرگ شما در زندگی چیست؟

قرائت قرآن خالص‌ترین هنر اسلامی است که در آن تنها سخن خداوند تلاوت می‌شود و من در زندگی به قاری قرآن بودن افتخار می‌کنم و از شرایطم رضایت دارم و اگر به گذشته باز گردم صد درصد و با تمام وجود این مسیر را آگاهانه انتخاب کرده و ادامه خواهم داد.

سید مصطفی حسینی و رهبری

ایکنا ـ برخی معتقدند شواهد بیانگر کم‌رنگ‌ شدن شوق و تمایل جامعه به سمت آموزه‌های قرآنی و معارفی است! شما که در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی هستید شرایط را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مردم عاشق قرائت قرآن و هنرهای اسلامی هستند و فقط در میان مسئولان است که تمایلی نسبت به قرآن دیده نمی‌شود.

گفت‌وگو از سحر محمدعلیخانی

انتهای پیام
captcha