تصویرسازی ذهنی از آیات در روند حفظ قرآن روشندلان مؤثر است
کد خبر: 4100564
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
ستاره‌های قرآنی قزوین/ ۴

تصویرسازی ذهنی از آیات در روند حفظ قرآن روشندلان مؤثر است

سعید علی‌اکبری کلیشمی، قاری روشندل قرآن معتقد است که عدم برخورداری از نعمت بینایی هیچ‌گاه او را در مسیر حفظ قرآن متوقف نکرده است، چراکه به توصیه استاد فاطمی‌نیا برای موفقیت در این راه از تصویرسازی ذهنی آیات بهره گرفته است.

مصاحبه با سعید علی اکبری قاری قرآن

انس، ارتباطی فراتر از یک رابطه معمولی است، انس به ارتباطی مستحکم گفته می‌شود که موجب تأثیرپذیری و تأثیرگذاری باشد. حفظ آیات نورانی قرآن هم یکی از راه‌های انس با این مصحف شریف است و سعادت‌مند‌ترين افراد كسانی هستند كه پس از حفظ قرآن کریم، آن را از دست ندهند و درون خود را از گنج‎های بی‌كران قرآن کریم خالی نکنند.

ایکنای قزوین، هر هفته به سراغ یک چهره‌ شاخص قرآنی استان که با قرآن انس گرفته است می‌رود. امروز با «سعید علی‌اکبری کلیشمی» هم‌صحبت می‌شویم. وی از حافظان و قاریان خوشخوان قزوین است که حائز رتبه‌های برتر در رقابت‌های ملی و بین‌المللی است؛ چهره قرآنی روشندلی که از افتخارات استان قزوین است.

ایکنا ـ لطفاً خودتان را معرفی کنید.

سعید علی‌اکبری کلیشمی هستم، متولد پانزدهم شهریور ۱۳۶۰، تحصیلاتم کارشناسی ادبیات است و مدرک تخصصی درجه ۲ حفظ قرآن‌کریم از سازمان تبلیغات اسلامی را دارم که معادل مدرک فوق لیسانس محسوب می‌شود.

ایکنا ـ نحوه ورودتان به وادی قرآن چگونه بود؟

فعالیت قرآنی را از کودکی آغاز کردم، برای تحصیل در تهران بودم که در کلاس قرآن آقای‌ مختاری شرکت کردم، در آن دوران قرآن را آموختم اما بعد از اتمام مدرسه و با حضور در شهر قزوین با برنامه‌ آیه‌های زندگی رادیو قرآن آشنا شدم که به حفظ موضوعی قرآن می‌پرداخت، مشتاق شدم تا در این برنامه شرکت کنم و با دیگران رقابت داشته باشم که در این عرصه موفق شدم. پس از آن مرحوم استاد فاطمی‌نیا گفتند، شمایی که این موضوعات را حفظ کردید، شکرانه‌ آن را به‌جا آورید و به سراغ حفظ ترتیبی قرآن بروید، این جرقه در ذهن من ایجاد شد و از سال ۱۳۸۵ شروع به حفظ قرآن کردم و در بیستم آبان ۱۳۸۸ موفق به حفظ کامل آیات قرآن‌ کریم شدم و این مبارک‌ترین اتفاق در طول زندگی من است.

ایکنا ـ از موفقیت‌های خود در رشته‌ تلاوت قرآن بگویید.

پس از حفظ کامل قرآن در مسابقات متعددی حضور داشتم و حائز رتبه شدم که از جمله‌ آنها می‌توان به ۲ مرتبه‌ رتبه‌ برتر در مسابقات امام‌علی(ع) اشاره کرد، همچنین در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه ۲ بار حائز رتبه ممتاز شدم و یک بار هم رتبه‌ عالی را کسب کردم، سپس در مسابقات بین‌المللی قرآن ترکیه به مرحله پایانی راه یافتم و در مسابقات بین‌المللی سازمان‌ بهزیستی در سال ۱۳۹۸ هم موفق به کسب رتبه‌ دوم شدم.

ایکنا ـ تا چه زمانی به حضور در رقابت‌ها ادامه خواهید داد؟

حضور در مسابقات برای من جایگاه ویژه‌ای دارد نه به جهت جوایز مادی بلکه به جهت ترغیب و تشویق شرکت‌کنندگان به تداوم فعالیت قرآنی و تثبیت کردن آنچه فراگرفته‌اند. هدف من این است که تا کسب رتبه برتر در مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف و امورخیریه به حضور در مسابقات ادامه دهم که همین موضوع سبب انس با قرآن، تمرین، ممارست، و دوره‌ بیشتر آیات قرآن خواهد شد و تداوم این انس و الفت با آیات نورانی‌ قرآن بسیار حائز اهمیت است.

کسب مقام توسط سعید علی اکبری قاری روشندل قرآن

ایکنا ـ از دیدگاه شما هدف از برگزاری مسابقات قرآن در سطوح مختلف چیست؟

مسابقات و فضای آن سبب جذب نیروهای جدید به وادی پر برکت قرآن می‌شود، این مسابقات سبب ایجاد انگیزه برای پویندگان این مسیر سراسر نور است؛ چه برای کسانی‌که در این راه پر خیر و برکت قدم گذاشته‌‌اند و چه برای عموم مردم که تشویق شوند و به فراگیری و انس بیشتر با قرآن جذب شوند.

ایکنا ـ آیا به امر آموزش قرآن هم ورود کردید؟

یکی از علایق من در وادی قرآن، آموزش آن به دیگران و تربیت نسلی قرآنی است که در برهه‌ای از زمان در سازمان تبلیغات اسلامی روش‌حفظ را برای قاریان تدریس می‌کردم اما پس از آن دیگر موقعیتی برای فعالیت آموزشی من ایجاد نشد که امیدوارم در آینده این فضا آماده شود.

ایکنا ـ روشندل بودن شما در روند حفظ قرآن چه تأثیری داشته؟

عدم برخورداری از نعمت بینایی هرگز محدودیتی برای من نبوده و هیچ‌گاه در مسیر زندگی مرا متوقف نکرده است، همیشه خود را فردی عادی تصور کردم و قرآن را با کتاب بریل حفظ کردم؛ چون استاد فاطمی‌نیا توصیه می‌کردند آیات را با کتاب حفظ کنید تا تصویر ذهنی از آیات داشته باشید و این نابینایی هرگز دغدغه‌‌ای برای من محسوب نشده است‌.

ایکنا ـ از چه زمانی شروع به فعالیت در رشته‌ قرائت قرآن کردید؟

از ابتدا علاقه‌ ویژه‌ای به وادی ترتیل و قرائت قرآن داشتم و پیش از آنکه حافظ قرآن شوم به این عرصه ورود کردم اما نه به‌صورت تخصصی، پس از اینکه حافظ قرآن شدم دنیای قرائت برایم بسیار شیرین شد و به تلاوت قرآن علاقه‌مندتر شدم و تمایل دارم به سبک استاد منشاوی تلاوت کنم.

ایکنا ـ در بخش قرائت قرآن هم رتبه‌ای کسب کرده‌اید؟

بیشتر رتبه‌هایی که کسب کردم مربوط به بخش حفظ قرآن است اما در رشته‌ قرائت و تلاوت هم در مسابقاتی که سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش ابتهال‌خوانی برگزار کرده بود، رتبه پنجم کشوری را کسب کردم.

ایکنا ـ عملکرد مسئولان قرآنی را چگونه ارزیابی می‌کنید و پیشنهادی در این زمینه دارید؟

طی سال‌های متمادی که در مسیر نورانی قرآن فعالیت کردم سازمان اوقاف و امور‌ خیریه خوش درخشیده و دست‌اندرکاران آن در خدمت به قرآن از هیچ تلاشی مضایقه نکرده‌اند اما تنها نکته‌ای که به نظرم می‌رسد این است که مسابقاتی که این سازمان برگزار می‌کند چه در مرحله‌ مقدماتی و چه در مرحله‌ فینال با حضور تماشاگران و مردم برگزار شود، چون علاوه بر افزایش کیفیت مسابقات، سبب رونق محافل و جلسات قرآنی شده و مردم را برای مشارکت در این مسیر نورانی ترغیب می‌کند.

سعید علی اکبری قاری روشندل

ایکنا ـ برای کسانی که همانند شما حافظ قرآن هستند چه نکته‌ای دارید؟

حفاظ باید بیشتر تلاش و کوشش کنند و حضور پررنگ‌تری در محافظ داشته باشند، ابتدا خودشان به خود بها دهند و سپس مسئولان نیز حافظان قرآن را بیشتر در‌یابند تا تشویق شده و به رونق قرآن در جامعه کمک کنند چون متأسفانه در جامعه تبعیضی بین حافظان و قاریان گذاشته می‌شود که شایسته نیست. امیدوارم به همت مسئولان، حافظان قرآن به شأن و جایگاه اصلی خود در جامعه دست پیدا کنند.

ایکنا ـ از نظر شما یک فرد قرآنی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

فرد قرآنی باید بر اساس بصیرت و آگاهی و اطلاع از عمق آیات قرآن رفتار کند، در مواضع مختلف فعالیت‌های خود را با قرآن تطبیق دهد، بتواند در مسائل روز جامعه تدبر کند تا هم‌، راه خود را بیابد و هم دیگران را هدایت کند؛ نمونه‌ آن در مسائل روز کشور است که در آیات مختلفی از قرآن نحوه‌ مقابله با مکر و دسیسه‌ شیاطین و دشمنان اسلام عنوان شده است.

ایکنا ـ صحبت پایانی...

خدایا ایمان را در دل مؤمنان زینت داده و انسان را از فسق و فجور منع کرده است، این آیه تابلویی برای شرایط امروز جامعه‌ ماست، اگر خبری به دروغ پخش شد مخاطبان فضای مجازی تحقیق و بررسی کنند که آن خبر تا چه حد درست است، جوانان ما ناآگاهانه هیجان زده نشوند، شهر را شلوغ نکنند، شهرداری هم باید این آیات قرآن را نصب‌العین مردم و شهروندان قرار دهد و مفهوم آن را شفاف برای جامعه بیان کند چرا که فهم و تبیین و روشنگری برای جامعه بسیار ارزشمند است. باید آیات قرآن در زندگی روزمره مردم ساری و جاری باشد و آن را هدایت‌گر و راهنمای واقعی خود بدانند.

گفت‌وگو از سحر محمدعلیخانی

انتهای پیام
captcha