پیش‌بینی رشد تأمین مالی اسلامی در بنگلادش
کد خبر: 4102022
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۲

پیش‌بینی رشد تأمین مالی اسلامی در بنگلادش

گزارش آژانس رتبه‌بندی اعتباری فیچ (Fitch Ratings) نشان می‌دهد که نظام تأمین مالی اسلامی در میان‌مدت در بنگلادش به رشد خود ادامه خواهد داد که این امر ناشی از افزایش تقاضای عمومی، افتتاح شعب جدید مالی اسلامی و سیاست‌های حمایتی دولت است.

به گزارش ایکنا به نقل از The Business Standard، در این گزارش آمده است که بسیاری از بانک‌های متعارف یا با افتتاح شعبه‌های جدید اسلامی یا با تبدیل به بانک‌های اسلامی تمام عیار، بر ارائه محصولات اسلامی تمرکز می‌کنند.

بازارهای سرمایه اسلامی همچنان نوپا هستند. دولت بنگلادش انتشار صکوک داخلی را در سال 2020 آغاز کرد و در آوریل 2022 چهارمین دور ارائه صکوک را آغاز کرد.

این سیاست‌ها، از تنوع بودجه مالی حمایت و بانک‌های اسلامی و شرکت‌های فعال در بخش تکافل(بیمه اسلامی) را قادر می‌سازد نقدینگی خود را سرمایه‌گذاری کنند. با این همه مسائل ساختاری شامل مقررات توسعه‌نیافته و بخش بانکی ضعیف باعث مشکل در توسعه تأمین مالی اسلامی شده است.

بر اساس رتبه‌بندی فیچ، چشم‌انداز رشد اقتصادی مثبت بنگلادش ـ به دلیل افزایش مصرف خصوصی، صادرات پوشاک آماده، هزینه‌های دولتی و سرمایه‌گذاری ـ باید در میان‌مدت از عملکرد بانکداری اسلامی و متعارف حمایت کند.

در گزارش فیچ با بیان اینکه بخش مالی بنگلادش به طور کلی توسعه نیافته، آمده است: کیفیت دارایی، سرمایه‌گذاری، حاکمیت و کیفیت نظارتی بخش بانکی، به‌ویژه برای بانک‌های بخش دولتی ضعیف است و نفوذ بانکی نیز همچنان بسیار پایین است.

حدود 47 درصد از جمعیت بزرگسال بنگلادش طبق گزارش بانک جهانی، در سال 2021 یک حساب بانکی دارند و 8 درصد از بزرگسالان دلایل مذهبی را برای نداشتن حساب بانکی ذکر کرده‌اند.

با این همه پتانسیل، رشد مدت‌دار برای تأمین مالی اسلامی در بنگلادش، که چهارمین جمعیت مسلمان جهان را در خود جای داده، وجود دارد.

این گزارش اعلام کرد: در آگوست 2022، کمیسیون بورس و اوراق بهادار بنگلادش مقرراتی را در مورد تشکیل شورای مشورتی شریعت منتشر کرد که به استانداردسازی و حمایت از انتشار صکوک کمک کند. در سپتامبر 2022، بانک بنگلادش سیاستی در مورد تأمین مالی صکوک سبز برای بانک‌ها و امور مالی صادر کرد.

از سوی دیگر استانداردهای صادرشده توسط سازمان حسابداری و حسابرسی برای مؤسسات مالی اسلامی تا حدی در بنگلادش پذیرفته شده است.

انتهای پیام
captcha