اولین بیمه اسلامی فلسطین و ارائه خدمات متنوع
کد خبر: 4123833
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶

اولین بیمه اسلامی فلسطین و ارائه خدمات متنوع

شرکت بیمه «تکافل للتأمین»(بیمه اسلامی) فلسطین در سال 2007 کار خود را در شهر رام الله آغاز کرد و ارائه خدمات جامع بیمه به مؤسسات و افراد از طریق چارچوب نهادی متعهد به مفاهیم مدرنیته و عدم مغایرت با احکام شرعی را هدف خود قرار داده است.

به گزارش ایکنا، حوزه تکافل(بیمه اسلامی) برخلاف سایر حوزه‌های دیگر تأمین مالی اسلامی مانند بانکداری و صکوک کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با این همه این حوزه به دلیل اهمیت و رشد جمعیت مسلمانان در جهان و صنعت تأمین مالی اسلامی به تبع سایر بخش‌ها با اقبال از سوی افراد و شرکت‌های مختلف روبه‌رو شده است.

اولین شرکت تکافل جهان در سال 1979 در امارات متحده عربی و مدت کوتاهی بعد از به رسمیت شناخته شدن تکافل در سودان تأسیس شد و همین کشور در سال 2010، اولین مقررات را در این حوزه تنظیم کرد.

بر اساس تحقیقات شرکت Allied Market Research، ارزش بازار جهانی بیمه تکافل در سال 2020 به 24.85 میلیارد دلار رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به 97.17 میلیارد دلار برسد و از سال 2021 تا 2030 با 14.6 درصد رشد را تجربه کند.

تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که توسط شرکت‌های فعال حوزه تکافل مدیریت می‌شود، طبق قوانین شرعی انجام می‌شود. این وجوه توسط اپراتور(شرکت ارائه‌دهنده خدمات) تکافل به نمایندگی از شرکت‌کنندگان در صندوق تکافل مدیریت می‌شود.

برخلاف بیمه متعارف، شرکت‌کنندگان در صندوق تکافل دارای مالکیت خود هستند. کمک‌های شرکت‌کنندگان بعداً در صندوق‌های حلال و منطبق با شریعت برای کسب درآمد سرمایه‌گذاری می‌شود. اگر صندوق، مازاد درآمد تولید کند، این مبلغ بین شرکت‌کنندگان (و در برخی موارد با اپراتور تکافل) تقسیم می‌شود. این یک وضعیت برد ـ برد برای همه شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کند.

تکافل در فلسطین

فلسطین از جمله کشورهای اسلامی است که تکافل در آن به رسمیت شناخته شده است. وجود مشکلات اقتصادی و سیاسی، باعث شده که خانواده‌های بسیاری به دنبال طرح‌های اقتصادی و راه‌اندازی تجارت خود باشند و در این میان نیاز به بیمه در بخش‌های مختلف مانند پزشکی، تجارت و حوادث بیش از هر زمان دیگری برای این افراد از اهمیت برخوردار است.

حق بیمه کتبی ناخالص صنعت بیمه فلسطین در سال 2021 (341.5 میلیون دلار) بود. انتظار می‌رود این بازار از سال 2021 تا 2026 به سود بیش از 9 درصد دست یابد.

به گفته انور الشنطی، رئیس فدراسیون بیمه فلسطین (PIF)، بازار داخلی در سال 2017 بیش از 11 درصد رشد خواهد کرد. گردش مالی که در سال 2016 به 215 میلیون دلار رسید و در سال 2017 به 240 میلیون دلار خواهد رسید.

اولین شرکت تکافل فلسطین و ارائه خدمات متنوع شرعی

در حال حاضر فلسطین بیش از 10 شرکت بیمه دارد. با این همه و به گفته الشنطی دسترسی نابرابر به بیمه در فلسطین وجود دارد. 90 درصد از بیمه‌شدگان در کرانه باختری ساکن هستند در حالی که تنها 10 درصد از افرادی که در غزه زندگی می‌کنند بیمه هستند یا به بیمه دسترسی دارند.

تکافل للتأمین شرکتی است که در فلسطین خدمات تکافل را به افراد و شرکت‌ها ارائه می‌دهد.

شرکتی برای بیمه فلسطینیان در فلسطین

تکافل للتأمین در سال 2007 کار خود را در شهر رام الله آغاز کرد و ارائه خدمات جامع بیمه اسلامی به مؤسسات و افراد از طریق چارچوب نهادی متعهد به مفاهیم مدرنیته و عدم مغایرت با احکام شرعی را هدف خود قرار داده است.

 این شرکت خدمات تکافل خود را در بخش‌های مختلف ارائه می‌کند و تکافل للتأمین استراتژی خود را مبتنی بر پذیرش کامل اصول بیمه اسلامی، تحت هویت شرکتی که قبلاً به آن اصول متعهد است اعلام کرده است. علاوه بر این، تکافل للتأمین گسترش ایده‌ها، برنامه‌ها و ویژگی‌های این نوع جدید بیمه (تکافل) در بین مخاطبان هدف در بازار فلسطین از طریق شعب، دفاتر تمام مناطق کشور را پوشش می‌دهد.

شرکت تکافل للتأمین اولین ارائه‌دهنده خدمات بیمه اسلامی در فلسطین به‌شمار می‌رود و چندین برنامه بیمه و خدمات مطابق با شریعت ارائه می‌دهد. تمام این خدمات با در نظر گرفتن خدمات‌رسانی به تمام بخش‌ها برای رفع همه نیازها با سطح کیفیت بالا، شفافیت، انعطاف‌پذیری و پاسخگویی انجام می‌شود.

یک فرد یا گروه کوچکی از افراد، به دلیل مشکلات اقتصادی خاصی که فلسطین با آن مواجه است نمی‌توانند در بسیاری از حوادثی که منجر به عواقب وخیم می‌شود عواقب ناشی از آن را تحمل کند و این موضوع گاهی به قیمت از دست دادن سرمایه‌های مادی و جانی یک خانواده می‌شود.

به گفته مسئولان تکافل للتأمین هدف این شرکت تشویق گروه‌هایی است که به دلیل مسائل شرعی نمی‌توانند از خدمات بیمه رایج استفاده کنند. این شرکت خدمات تکافل برای حفاظت از دارایی‌ها و اموال افراد و به‌طور شرعی ارائه می‌دهد.

خدمات و برنامه‌ها

موضوع بهداشت همواره یکی از مسائل چالش برانگیز در زندگی مردم فلسطین بوده و به خاطر نبود امکانات کافی در فلسطین که نتیجه تحریم‌ها و محدودیت‌های رژیم صهیونیستی است، بسیاری از مشکلات سلامت تبدیل به موضوعی بحرانی برای افراد می‌شود.

تکافل للتأمین خدماتی را در حوزه سلامت با هدف کمک به مردم برای دستیابی به سلامتی و امنیت مالی در کنار ارائه دسترسی آسان به مراقبت‌های بهداشتی ایمن و مقرون به صرفه با کیفیت بالا ارائه می‌دهد. این شرکت طیف گسترده‌ای از پوشش‌ها را برای گروه‌های کوچک، متوسط و بزرگ طبق اصول تکافل ارائه می‌دهد.

برنامه سلامت  تکافل للتأمین به ذینفعان این حق را می‌دهد که آزادانه هر ارائه‌دهنده پزشکی مانند پزشکان عمومی و پزشک، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و رادیوگرافی را انتخاب کنند و هزینه‌های پزشکی پرداخت شده حداکثر ظرف 7 روز کاری به عنوان هزینه‌های درمان و اسکان در بیمارستان‌ها به طور مستقیم به این افراد پرداخت می‌شود.

اولین شرکت تکافل فلسطین و ارائه خدمات متنوع شرعی

برنامه دیگر تکافل للتأمین، بیمه تکافل خانوادگی (هدفمند گروهی و انفرادی) که جایگزین اسلامی بیمه عمر است.

بیمه خانواده یک برنامه تخصصی است که برای محافظت از خانواده و کمک به آنها برای رفع مشکلات مالی که ممکن است در نتیجه آسیب و یا مرگ برای یکی از اعضای خانواده که مسئولیت تأمین مالی خانواده دارند، اتفاق بیفتد، طراحی شده است.

پوشش‌های بیمه‌ای شامل مواردی مانند مرگ طبیعی، مرگ بر اثر تصادف، ناتوانی کامل دائمی (ناشی از تصادف یا بیماری)، ناتوانی جزئی دائمی (ناشی از تصادف یا بیماری) و  پوشش بیماری‌های بحرانی است.

خدمات دیگر تکافل للتأمین در موضوع وسایل نقلیه است. این برنامه محصولات بیمه موتوری را برای افراد خصوصی و وسایل نقلیه تجاری ارائه می‌دهد. این پوشش بیمه‌ای شامل بیمه بدنه و شخص ثالث، سرقت و آسیب‌دیدگی به دلیل تصادف، آتش‌سوزی و خراب‌کاری است.

انتهای پیام
captcha