حوزه‌های علمیه همواره کنار مردم هستند
کد خبر: 4103809
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
آیت‌الله اعرافی:

حوزه‌های علمیه همواره کنار مردم هستند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه هویت ایران با روحانیت گره خورد است، گفت: امروز باید با استفاده از روش‌های روز به جلو حرکت کنیم و مردم باید بدانند که حوزه‌های علمیه در کنار مردم هستند.

لزوم مانوس شدن طلاب با نهج‌البلاغهبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور امروز، 10 آذر در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه فارس که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: روحانیت هرچه دارد از مردم دارد و این قشر هم برای مردم و هم قدردان آن‌هاست.

وی، نهج‌البلاغه را کتابی هدایتگر معرفی کرد و افزود: باید با نهج‌البلاغه به عنوان کتاب هدایتگر و راهبری انس بگیریم و بر قلب و جان ما حاکم شود. نهج‌البلاغه از زیبایی‌های ادبی برخوردار است که آن را دارای ظرافت کرده و اخلاق در نهج‌البلاغه با حماسه آمیخته شده است.

وی، شعاع نهج‌البلاغه در ساختار شخصیتی انسان را بی‌نظیر دانست و بیان کرد: در این کتاب شاهد بیش از 40 خطبه از امام علی (ع) هستیم که به موضوع قرآن و پیامبر (ص) پرداخته است و خطبه ۷۱ نهج‌البلاغه مصداق پیامبرشناسی است که با صلوات آغاز شده و 15 ویژگی از پیامبر (ص) را عنوان می‌کند.

حوزه علمیه استمرار بخش رسالت پیامبر(ص) 

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه رسالت پیامبر(ص) کلیدی بود، گفت: حوزه علمیه استمرار بخش رسالت پیامبر(ص) است و نباید اجازه داد تا دشمن از حوزه علمیه یک نهاد خاموش بسازد زیرا دین ما از پیامبر(ص) الهام گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنگ ترکیبی هم اظهار کرد: لشکر باطل امروز جنگ ترکیبی به راه انداخته است و باید با تأسی از پیامبر اکرم(ص) در مقابل این لشکر بایستیم و روحانیت در این راه بار سنگینی بر دوش دارد.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: ما پیروان پیامبری هستیم که هرگز کوتاه نیامد و عقب‌نشینی نکرد و امروز هم با استفاده از روش‌های روز ما باید به جلو حرکت کنیم و مردم باید بدانند که حوزه‌های علمیه در کنار مردم هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور  به تلاش‌های دشمن در همین راستا اشاره و تأکید کرد: کفار امروز با راه ‌اندختن جنگ ترکیبی عیله ایران، انقلاب و نظام اسلامی، تمام عظمت ملت ما را هدف گرفته‌اند.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه دشمن امروز در این جنگ ترکیبی قصد دارد طراوت معنوی را از جوانان ما جدا کند، گفت: دشمن چون می‌داند که تفکر نسل جوان ما آسمانی و الهی است، می‌خواهد ذائقه نسل جوان را از طراوت معنوی جدا کند و تمام مسائل را وارونه جلوه می‌دهد تا به هدف خود برسد.

وی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین در زمان کنونی ادامه داد: جهاد تبیین و جهاد خدمت‌گزاری دفاع مطلوبی در مقابل جبهه باطل است و باید همگی در این سنگر تعامل داشته باشیم و از ظرفیت انقلاب برای مواجهه با جنگ ترکیبی استفاده موثر داشته باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر جایگاه حوزه علمیه اظهار کرد: حوزه از مدینه و پیامبر(ص) شروع شد و سپس به کوفه و بصره رسید و رسول خدا(ص) آغازگر آن بود و سپس گسترش یافت لذا روحانیت امروز بر یک تاریخ باشکوه تکیه دارد.

وی با اشاره به اینکه حوزه همواره در خطر بوده است، ادامه داد: پیشینه 3 هزار ساله حوزه نشان از میراث بزرگی است که از آن برخورداریم و و علامه حلی و خواجه نصیر طوسی در زمان مغولان در هدایت یک قوم به اسلام و فرهنگی کردن آنها نقش موثری ایفا کردند.

هویت ایران با روحانیت گره خورده است 

آیت‌الله اعرافی، ملاصدرای شیرازی را آقای فلسفه دانست و بیان کرد: هویت ایران با روحانیت گره خورده است و متفکران بزرگی مانند ملاصدرای شیرازی، نشانه یک مکتب زنده اسلامی هستند که در شیراز بنیان نهاده شد. هنوز هم ملاصدرا آقای فلسفه به شمار می‌رود و روحانیون فارس در به اوج رساندن زبان عربی در کنار توجه به ادبیات فارسی موفق بوده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: هیچ‌کس حق ندارد که به جایگاه فقه و اصول و دانش گوناگون حوزوی به دیده تحقیر بنگرد و همگان باید بدانند که حوزه علمیه دارای هویت علمی، اجتماعی اخلاقی و سیاسی است و در تمدن اسلامی نقش موثری دارد.

وی با اشاره به موفقیت‌های حوزه علمیه گفت: با وجود تمای موانع، حوزه علمیه ایده‌های خوبی در سال‌های اخیر ارائه کرده است و به مطالبات مقام معظم رهبری توجه کرده و 200 کار ویژه روحانیت طراحی شده است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به طرح آمایش حوزه‌های علمیه نیز تصریح کرد: حوزه علمیه در این طرح حدود 40 کارکرد دارد و در این طرح ۵۰ برنامه مشترک هم وجود دارد.

وی از انتشار 20 فقه معاصر هم خبر داد و گفت: فقه معاصر دارای  برنامه ۵ ساله است که ۲۰ فقه معاصر به زودی منتشر خواهد شد و در مجموع 35 فعالیت در فقه معاصر گنجانده شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان ضمن ابراز رضایت از رشد طرح امین در فارس بیان کرد: طرح امین در استان فارس رشد ۱۰ برابری داشته است و در طرح هجرت هم شاهد پیشرفت خوبی در این استان بوده‌ایم.

انتهای پیام
captcha