تبیین تفاوت دیدگاه‌های تمدن اسلامی و غرب
کد خبر: 4103980
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱

تبیین تفاوت دیدگاه‌های تمدن اسلامی و غرب

نماینده ولی فقیه در فارس با یادآوری اینکه توحید نخستین  اصل معرفتی انقلاب اسلامی است و برای اینکه توحید را پایه انقلاب بدانیم به فهم عمیقی از توحید نیاز داریم، به تبیین تفاوت تمدن اسلامی با تمدن غرب پرداخت.

توحید نخستین  اصل معرفتی انقلاب اسلامی استبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس امروز، 11 آذر در خطبه‌های نماز جمعه شیراز، تقوا را کلید حل مسائل بشریت در دنیا و آخرت عنوان کرد و گفت: اگر تقوا پیشه کنیم و چارچوب دستورات الهی را بپذیریم و طبق همان عمل کنیم، هدایت ‌می‌شویم و نجات خواهیم یافت.

وی با اشاره به اولین اصل معرفتی انقلاب اسلامی، افزود: توحید نخستین  اصل معرفتی انقلاب اسلامی است و البته همواره ما از توحید به عنوان اصول دین شنیده‌ایم اما برای اینکه توحید را پایه انقلاب بدانیم به فهم عمیقی از توحید نیاز داریم و سرسری «لا اله الا الله» گفتن  به معنای فهم همه چیز نیست.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه در مسئله توحید مخالفانی داریم، اظهار کرد: برای انقلابی بودن باید مخالفان خود را بشناسیم، بعضی وجود خدا را قبول ندارند و تکلیف با اینها واضح است اما جمع دیگری می‌گویند خدا هست و در این قسمت با شما مخالفتی نمی‌کنند اما در قسمت دیگری مخالفت می‌کنند و به پرسشی مانند خداوند در این عالم چکاره است؟ در زندگی من و شما و در عالم طبیعت خدا چکاره است؟ نمی‌توانند پاسخ دهند.

وی ادامه داد: اصل دعوای بین تمدن اسلامی و غربی سر این مسئله است که آن‌ها برای خدای متعادل نقشی که ما قائل هستیم قائل نیستند و دعوا در واقع بر سر خداشناسی است زیرا آن‌ها تعلیم اسلامی را قبول ندارند.

آیت‌الله دژکام با اشاره به  کتاب «علم و دین» نوشته دانشمند اروپایی «ایان باربور» گفت: در این کتاب مشخص شده است که اروپای مدرن در جواب به اینکه خداوند در جهان چه نقشی دارد، جوابشان با جواب دین هماهنگ نیست.

وی افزود: مرحوم علامه عسگری در کتاب «نقش ائمه در احیای دین» معتقد است که با توجه به آیات قرآن دعوای پیامبران با مخالفانشان در رابطه با  وجود خدا نبوده است، چون مشرکان وجود خدا را قبول دارند اما ربوبیت خدا را قبول ندارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در تمدن اروپایی آن‌هایی که چهره‌های بزرگی در مسائل فکری و فلسفی شدند در مسئله خالقیت دعوایی با دینداران نداشته‌اند ولی در پاسخ به این پرسش که آیا اداره جهان دست خداوند هست یا نیست، پاسخ دانشمندان بزرگ اروپا این است که دست خداوند نیست و اختلاف از همین جا شروع شده است و این حرف در تاریخ بشر ریشه دارد و سخن تازه‌ای نیست. شعار تمدن اروپایی این شد که خالق بودن خدا را قبول داریم اما ربوبیت خدا را قبول نداریم.

نقش خداوند در این عالم تنها خالق بودن نیست

آیت‌الله دژکام با اشاره به تفاوت پاسخ تمدن اروپا با پاسخ ما مسلمانان اظهار کرد: نقش خداوند در این عالم تنها خالق بودن نیست بلکه اضافه بر خالق بودن خداوند «رب» است.

امام جمعه شیراز افزود: بشر در گذشته اَرْبابِ اَنْواع‌ داشت و در کنار خداوند، خدایانی را قبول داشت و یکی را خالق می‌دانست و معتقد بود بقیه خدایان عالم را اداره می‌کنند و در واقع برای خداوند شریک قرار داده بودند، اما اینکه آیا این شریک را امروزه هم کسی برای خداوند قرار داده است مسائلی است که در تعلیم عقاید ناگفته مانده است و وقتی در تمدن جدید ربوبیت خدا را منکر شدند نرفتند خدای دیگری را اسم بگذارند، حیطه کار خدا را به انسان دادند؛ یعنی خودشان را پرستیدند.

وی با اشاره به تعبیری که از خدا در کتاب «علم و دین» ایان باربور شده است، بیان کرد: در اروپا گفته‌اند خداوند بعد از خلقت کاری نمی‌تواند انجام دهند. نیوتن پدر فیزیک جدید است و می‌گوید خداوند مانند یک ساعت‌ساز است و از نظر او همه جهان مانند یک ساعت است که خداوند آن را فقط ساخته و دیگر کاره‌ای نیست اما ما می‌گوییم اینگونه نیست که اگر چنین بود دعا کردن بی معناست پس دعوای ما با تمدن اروپایی بر سر توحید است و بر سر وجود خدا نیست.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه همه چیز دست خداست، اظهار کرد: به عنوان مسلمان و مومن می‌گوییم که هیچ چیزی قبل و بعد از خلقت تغییری نکرده است و آیه «بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ» بر باز بودن دست خدا تاکید دارد و و در سوره مبارک آل عمران آیه 26  «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» تاکید می‌شود که خدا مالک حکومت عالم است و حکومت در عرصه طبیعت و اجتماع برای خداوند است. خدا به هر کس بخواهد حکومت می‌دهد و از هرکس بخواهد حکومت را می‌گیرد، هرکس را بخواهد عزیز می‌کند و هر کس را بخواهد ذلت می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در فارس همچنین گفت: دعوای ما با آمریکا بر سر این است که می‌گویند دست خدا بسته است اما ما معتقدیم که دست خدا باز است که آیه «وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا» مصداق آن است. دست خداوند باز است و در این عالم ربوبیت می‌کند، آسمان و زمینش، عرصه اجتماعی و زندگی فردی انسان‌ها همه تحت ملک اوست، هرکس با این باور نسبت به ربوبیت خدا مخالف باشد ما با او مخالف هستیم.

وی با تأکید بر اینکه این یکی از جاهایی است که معارف انقلاب اسلامی با معارفی که پایه تمدن اروپایی است، یک خط فاصله دارد، اظهار کرد: ملاصدرا این ربوبیت را در فلسفه خود تبیین کرده است و ملاصدراهای دیگری در راه هستند تا این ربوبیت را بهتر تبیین کنند.

پیام محوری انقلاب اسلامی

آیت‌الله دژکام با اشاره به باور انقلاب در خصوص همه کاره بودن خدا تأکید کرد: همه کاره خداست از پیام‌های محوری انقلاب اسلامی است و امام راحل همه کاره بودن خدا را باور توحیدی می‌دانستند. همین که امام راحل در درگیری بین ایران و آمریکا با این محکمی فریاد زد که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، نشان از همین باور توحیدی است و تا توحید را خوب نفهمیم معنی این شعارها برای ما مانند دعوای دو بچه در خیابان است و اگر مسلمانی  لااله الا الله بگوید و غیر از این بتواند بگوید، مشرک است و هر کس غیر از حرف امام را می‌زند هم  به نوعی مشرک است زیرا شرک خفی و جلی وجود دارد و این یک نوع شرک است.

وی با بیان اینکه اگر گفتیم رب باید بررسی کنیم ببینیم در این دنیا چه کسانی خداوند را رب العالمین می‌دانند، گفت: باید توحید را به مثابه یکی از ارکان انقلاب اسلامی درک کنیم و برای دیگران توضیح دهیم زیرا اگر این توحید فهمیده شود مسیر برای پیشبرد انقلاب اسلامی در دنیا فراهم‌تر خواهد شد.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز  با اشاره به اینکه امسال فاطمیه اول مصادف با چهلمین روز شهادت شهدای گرانقدر و مظلوم حرم شاهچراغ (ع) است، افزود: شهادت مظلومانه 13 شهید مظلوم در این حادثه و بی‌حرمتی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) ما شیرازی‌ها را بسیار غمگین کرده است و برای برگزاری چهلم این عزیزان که با ایام فاطمیه مقارن شده است باید شب جمعه آینده در این حرم مطهر سنگ تمام بگذاریم.

امام جمعه شیراز با اشاره به دو مناسبت دیگر در شب جمعه آینده هم گفت: سالگرد شهادت آیت‌الله عبدالحسین دستغیب را پیش رو داریم که با مراسم شهدای حرم و ایام فاطمیه طبق گفته بیت این شهید بزرگوار یک‌جا برگزار خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه از زمان ترور شهید آیت‌الله دستغیب تا ترور شهدای حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) 41 سال می‌گذرد، گفت: مدعیان دورغین حقوق بشر انسان‌های پستی که از روی خدانشناسی برای یک دروغی که خودشان بافتند قطعنامه می‌زنند اما وقتی 41 سال چهره‌هایی مثل آیت‌الله شهید دستغیب ترور شدند حتی یک بار برای حمایت از این ملت حرفی نزدند که البته ما به حمایت آن‌ها نیازی نداریم و با خدا هستیم و در برابر ظلم و استکبار محکم تا آخر می‌ایستیم.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: سالگرد شهید مدافع حرم، سردار شهید استوار محمودآبادی هم از مناسبت‌های این هفته است که در مجالس بزرگداشت شهدا یاد این شهید گرانقدر را گرامی خواهیم داشت.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه با اشاره به در پیش رو بودن روز دانشجو اظهار کرد: دانشجویان ما در برابر استکبار جهانی شهید شدند و ارزش آنان در این روز جلوه کرد چون آگاهی آن‌ها منجر به شهادتشان شد و راه آ‌ن‌ها را باید ادامه دهیم.

وی از اساتید و دانشجویان خواست تا برای روز دانشجو برنامه داشته باشند و ادامه داد: دشمن قسم خورده اسلام و انقلاب می‌خواهد به عظمت مقام دانشجو لطمه بزند اما دانشجویان ما همواره عدالت‌خواه و مبارزه‌گر با استکبار هستند و فریادگر ارزش‌های اسلامی بوده و خواهند بود.

نقش استان فارس در ترویج اقتصاد دریاپایه 

آیت‌الله دژکام به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با نیروی دریایی و مقامات عالی این نیرو هم اشاره کرد و گفت: ایشان در این دیدار بر رواج فرهنگ اقتصاد دریاپایه در ایران تاکید داشتند و این تعبیر معظم‌له برای استان فارس یک تلنگر است زیرا فارس همیشه در ارتباط ایران و جهان از طریق خلیج فارس نقش آفرین بوده است و اکنون هم نقش خوبی در این میانه دارد.

وی تصریح کرد: در صنایع دریایی در شیراز حرف برای گفتن داریم و بسیاری از کشتی‌ها یا قایق‌ها یا سایر سازه‌های آبی کار دوستان ما در صنایع دریایی شیراز است و  ارتباط پشتیبانی ویژه‌ای از طرف فارس برای نیروی دریایی ارتش و سپاه همیشه وجود داشته است که باید در تحقق منویات رهبری از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه مجموعه مدیریت این نیروها باید در این زمینه جهت‌دهی کنند تا این مسئله پیش برود، گفت: سه سال پیش همایشی با عنوان اقتصاد دریاپایه در دانشگاه شیراز شکل گرفت که اساتید دانشگاه اقتصاد دریاپایه را بسط دادند که کار مبارکی بود و دانشگاه شیراز باید همایش بعدی را در این زمینه مورد توجه قرار دهد.

وی از مدیریت استان خواستار توجه به ظرفیت ویژه اقتصاد دریاپایه شد و گفت: از این ظرفیت قدیمی فارس باید برای تشکیل یک ستاد ویژه در ابعاد مختلف استفاده شود زیرا مقاله خوب است اما کافی نیست و باید در عمل هم این موضوع پیگیری شود.

انتهای پیام
captcha