چرا قیمت حج 1402 افزایش می‌یابد
کد خبر: 4104705
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶

چرا قیمت حج 1402 افزایش می‌یابد

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت با اعلام این خبر که طی یک ماه آینده قیمت حج سال 1402 نهایی می‌شود، عوامل مؤثر بر قیمت حج از جمله قیمت ارز را تشریح کرد.

چرا قیمت حج 1402 افزایش خواهدداشت

اکبر رضایی، معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به جلسه روز گذشته خود با مسئولان حج عربستان در پاسخ به این سؤال که آیا در خصوص قیمت حج 1402 توافقی شده است، گفت: هنوز نمی‌توان در خصوص قیمت حج صحبت کرد، چراکه باید قراردادهای حج از جمله قرارداد مسکن و حمل و نقل که هزینه ارزی دارد نهایی شود که در هفته‌های آینده این قراردادها نهایی خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش دیگری از هزینه حج، هزینه‌های حاکمیتی و هزینه‌هایی است که دولت عربستان برای خدمات عمومی دریافت می‌کند. مقرر شده عربستان در خصوص این هزینه‌ها تجدید نظر کرده و جدول نهایی آن را اعلام کند. پس از بستن قراردادها و مشخص شدن جدول نهایی هزینه‌ خدمات عمومی، در نهایت هزینه حج برای هر زائر مشخص می‌شود.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت مسئله مهم دیگر تأثیرگذار در قیمت حج را نرخ ارز اعلام کرد و گفت: نرخ ارز اختصاص داده شده به حج در قیمت حج تأثیر زیادی دارد و از آنجایی که پیش‌بینی می‌کنیم، افزایش داشته باشد، قیمت حج سال 1402 نیز افزایش خواهد داشت.

رضایی خاطرنشان کرد که در جلسه با مسئولان حج عربستان در رابطه با افزایش قیمت حج صحبت و قرار شده عربستان در این خصوص بازنگری کند تا هزینه‌های ارزی تعدیل شود.

رضایی در مورد اولویت اعزام زائران در حج تمتع 1402 نیز گفت: تعدادی از زائرانی که در سال 99 ثبت نام کرده بودند اما به دلیل شیوع کرونا به حج اعزام نشدند، در حج امسال حضور داشتند. اولویت حضور در حج تمتع سال 1402 نیز با باقی‌مانده زائرانی است که سال 99 ثبت‌نام کرده‌اند. برای بقیه سهمیه نیز زائرانی که نوبت آنها فرارسیده باشد، فراخوان خواهند شد. میزان سهمیه ایران در حج آتی نیز طی یک ماه آینده و هنگام امضای تفاهم‌نامه‌ قطعی خواهد شد.

وی از تلاش برای کاهش مدت زمان حضور زائران در عربستان خبر داد و گفت: کوتاه شدن زمان سفر در دستور کار ماست اما محدودیت‌هایی از جمله ظرفیت ناوگان هواپیمایی کشور و یکسری دستورالعمل‌های هواپیمایی عربستان که مدت زمان مشخصی را برای پروازها اعلام می‌کنند، مانع کاهش قابل توجه مدت زمان سفر حج است اما تلاش خواهیم کرد تا حد ممکن مدت اقامت زائران را پس از انجام اعمال کاهش دهیم.

رضایی در خصوص عمره نیز گفت: در این جلسه در خصوص عمره صحبت نشد اما به صورت جداگانه پیگیر مسئله عمره هستیم.

وی در پایان از دارندگان فیش‌های حج تمتع درخواست کرد به سامانه https://reserve.haj.ir مراجعه و اطلاعات خود را تکمیل کنند و افزود: تکمیل اطلاعات دارندگان فیش‌های حج به برنامه‌ریزی بهتر و اختصاص سهمیه مناسب به هر استان کمک خواهد کرد.  

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۳ - ۱۲:۲۹
0
1
با عرض سلام و وقت بخیر
در همه‌ی کشورهای اسلامی مزایایی برای حج واجب در نظر گرفته شده لطفاً تمهیداتی در نظر بگیرید تا قسمتی از افزایش قیمت دلار برای کسانی که چندین سال پول خود رو واریز کردن و منتظرند. جبران شود.
خیلی ممنون
captcha