اپلیکیشن موبایلی جامع قرآن و نهج‌البلاغه تولید شد
کد خبر: 4105031
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
معاون پژوهش مرکز نور خبر داد:

اپلیکیشن موبایلی جامع قرآن و نهج‌البلاغه تولید شد

معاون پژوهش مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، با بیان اینکه در حوزه آفلاین، در سال جاری، چهار نرم‌افزار تخصصی نورالسیره 3، کتابخانه جامع رجال و درایه، معجم موضوعی آثار فلسفی ملاصدرا و درایة‌النور تولید شده است، گفت: در عرصه موبایلی، اپلیکیشن جامع قرآنی و نهج‌البلاغه تولید شده است.

اکبر راشدی نیابه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر راشدی‌نیا، معاون پژوهش مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، امروز، 15 آذرماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته پژوهش با بیان اینکه محصولات ما در قالب نرم‌افزار(سی دی و دی وی دی)، برنامه‌های کاربردی موبایلی و پایگاه اینترنتی عرضه می‌شود، گفت: در حوزه آفلاین، در سال جاری، چهار نرم‌افزار تخصصی را عرضه کرده‌ایم؛ ابتدا نورالسیره 3 مشتمل بر همه منابع تاریخی مربوط به جهان اسلام است؛ دوم کتابخانه جامع رجال و درایه که مجموعه آثار رجالی علمای شیعه و سنی جهان اسلام در آن قرار داده شده و هزار جلد کتاب دارد.

وی افزود: معجم موضوعی آثار فلسفی ملاصدرا هم یکی دیگر از این آثار است؛ پژوهشگران ما تک تک آثار ایشان را ابتدا خلاصه‌نویسی کرده، سپس نمایه زدند و در نهایت کلیدواژه‌ها را انتخاب کرده‌اند.

راشدی‌نیا اضافه کرد: از مهم‌ترین نرم‌افزارهای امسال هم درایة‌النور در حوزه اسناد روایی و رجال است. یکی از مشکلات محققان ما اسناد روایی و رجال و درایه است؛ ما برای اولین بار در تاریخ شیعه تمامی اسناد روایات کافی، وسائل‌الشیعه و همه آثار شیخ صدوق را بازبینی رجالی و سندی کرده و آن‌ها را از این جهت تکمیل کردیم. رجال و اسناد روایات بررسی شده و ثقه و غیرثقه بودن و تضعیف افراد بیان شده و در نهایت برای هر شخصی جمع‌بندی صورت گرفته است که کار بسیار بزرگی محسوب می‌شود و در هفته پژوهش رونمایی خواهد شد.

نرم‌افزار جامع احادیث شیعه و سنی

معاون پژوهش مرکز نور با بیان اینکه سه نرم‌افزار هم در آستانه تولید داریم و تا سه ماه دیگر تولید خواهد شد، اظهار کرد: اولین نرم‌افزار تجمیع احادیث شیعه و سنی در کنار هم برای نخستین بار است؛ بر روی این روایات، تحلیل‌های هوشمندی صورت گرفته مثلاً اگر کسی توحید صدوق را انتخاب کرد، می‌تواند بفهمد چنددرصد روایات توحید صدوق در کتب اهل سنت آمده و یا برعکس چنددرصد روایات بخاری در منابع شیعه ذکر شده است. 

وی اظهار کرد: کتابخانه قواعد ادبیات مانند نحو و صرف و عروض و قافیه و ... نام دیگر نرم‌افزاری است که در سال جاری تولید می‌شود، همچنین نرم‌افزار قاموس نور هم منتشر خواهد شد؛ در این نرم‌افزار، پژوهشگر با انتخاب یک واژه لغت را ریشه‌یابی کرده و لغت و اصطلاح بودن و اینکه فقهی یا فلسفی است را به ما نشان می‌دهد. 

برنامه کاربردی قرآن بر روی تلفن همراه

معاون پژوهش مرکز نور اضافه کرد: در حوزه موبایل هم چند برنامه کاربردی(اپلیکیشن) از جمله اپلیکیشن جامع قرآنی تولید شده است؛ این مجموعه بیش از 70 ترجمه فارسی، 70 ترجمه به زبان‌های مختلف، تفاسیر شیعه و سنی، تفاسیر کهن از قرن سوم تا تفاسیر امروزی، مباحث لغوی و موضوعی و صرف ونحو ... را در خود جای داده است. همچنین ترجمه و تفسیر گویا و تلاوت قرآن هم در این مجموعه وجود دارد و مشابه آن بر روی نهج‌البلاغه انجام شده و صحیفه هم در دستور کار قرار دارد.

تولید اپلیکیشن موبایلی دعا

راشدی‌نیا با بیان اینکه برنامه کاربردی دعا هم تا چند ماه دیگر عرضه خواهد شد، ادامه داد: این مجموعه دارای جامع نمازها، ادعیه و مستحبات و زیارات و اذان است و حتی اوقات شرعی تمامی شهرهای دنیا و محل اماکن متبرکه را نشان می‌دهد. الان عمدتاً اوقات شرعی برخی شهرها توسط این نوع ابزارها نشان داده می‌شود ولی این اپلیکیشن تمام شهرها در دنیا را نشان می‌دهد.

معاون پژوهش مرکز نور گفت: ما امسال در وب، پایگاه جامع امیرالمؤمنین(ع) را تولید کرده‌ایم که واجد همه موضوعات و مطالب مرتبط با ایشان است و یک بخش آن نهج‌البلاغه شامل ترجمه‌ها و شروه و جامع کلمات امیرالمؤمنین(ع) است. آنچه در این مجموعه وجود دارد، 10 برابر نهج‌البلاغه است و آثار مهم در مورد سیره و فضائل امام(ع) در نزد اهل سنت و شیعه هم در این نرم‌افزار وجود دارد.

وی افزود: برای اولین بار پایگاه پایان‌نامه‌ها هم راه‌اندازی شده است؛ ما قبلاً پایگاه کتاب‌های تخصصی با عنوان نورلایب را داشتیم، همچنین نورمگز برای مقالات در دسترس بود و امسال با راه‌اندازی بخش پایان‌نامه، 120 هزار پایان‌نامه بارگذاری شده است.

بارگزاری 1.5 میلیون مقاله و 120 هزار پایان‌نامه

راشدی نیا گفت: مرکز ما امروز بزرگ‌ترین مرکزی است که محتوای علوم اسلامی و انسانی را در دنیا تولید می‌کند و هیچ مجموعه‌ای به اندازه مرکز نور محتوا ندارد، ما نزدیک به 100 هزار جلد کتاب تخصصی علوم انسانی و اسلامی و حدود یک میلیون و 500 هزار مقاله تخصصی و 120 هزار پایان‌نامه ارشد و دکترای علوم انسانی و اسلامی داریم. با چنین دارایی، می‌توانیم در رنکینگ مطالب نقش‌آفرین باشیم، کاری که الان موتورهایی چون گوگل انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: ما الان نزدیک به چهارمیلیون کاربر در ماه داریم؛ هر ماه، حدود دو میلیون کاربر برای حوزه نت، 800 هزار کاربر برای نورمگز، 400 هزار کاربر برای نورلایو و 800 هزار کاربر هم برای سایر پایگاه‌ها داریم. این حجم از مراجعه که دنبال مطلب و تحقیق هستند، در کشور بی‌سابقه است و بزرگ‌ترین کتابخانه‌های کشور هم این حجم مراجعه را ندارند.

معاون پژوهش مرکز نور اضافه کرد: به مناسبت هفته پژوهش اقداماتی از جمله برگزاری چند نشست علمی در دستور کار قرار دارد، گفت: اولین نشست علمی با حضور علیرضا طالب‌پور، اولین مؤسس مرکز نور و پژوهشگر فناوری‌های نوین با موضوع مرکز تحقیقات نور، راه رفته و راه پیش‌رو برگزار خواهد شد. دومین نشست علمی هم با حضور حجج اسلام و المسلمین سیدرضا مؤدب، قرآن‌پژوه و استاد دانشگاه قم و سیدمحمدکاظم طباطبایی، استاد و پژوهشگر مؤسسه دارالحدیث برگزار خواهد شد که موضوع آن نقش فناوری‌های نوین در توسعه و تعمیق پژوهش‌های اسلامی و انسانی است.

رونمایی از دو نرم افزار

وی ادامه داد: سومین نشست ما هم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن شبیری زنجانی است که در عرصه مالکیت معنوی و فکری و با موضوع نشر دیجیتال و چالش مالکیت معنوی برگزار می‌شود و نشست دیگر هم با حضور محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار خواهد شد؛ وی از نخبگان کشور است و نقش هوش مصنوعی را در پژوهش‌های علوم انسانی و اسلامی را بررسی خواهد کرد.

راشدی‌نیا اضافه کرد: دو محصول تولیدشده یعنی نورالدرایه و کتابخانه رجال هم در آخرین روز هفته پژوهش با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شبیری زنجانی رونمایی خواهد شد. همچنین نمایشگاهی هم برای نمایش و عرضه محصولات دایر خواهد شد. 

وی با بیان اینکه مرکز نور در چندسال منتخب جشنواره خوارزمی بوده است، افزود: در چند سال اخیر در دانشگاه‌های بزرگ جهان میز علوم انسانی دیجیتال و بعضاً علوم اسلامی دیجیتال طراحی شده است ولی مرکزی برای بررسی و ارزیابی مراکز دیجیتال نداریم و مرکز نور، رقیبی در عرصه علوم انسانی و اسلامی ندارد.

انتهای پیام
captcha