نرم‌افزار «درایه‌النور 3» رونمایی می‌شود
کد خبر: 4106529
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱

نرم‌افزار «درایه‌النور 3» رونمایی می‌شود

مراسم رونمایی از نرم‌افزارهای درایه‌النور نسخه 3 و نرم‌افزار کتابخانه رجال شیعه و اهل سنت، 24 آذرماه در قم برگزار خواهد شد.

حجت باشتنیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت باشتنی، مدیر گروه حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی؛ 21 آذر در نشست خبری تشریح نرم‌افزار درایة‌النور 3، گفت: مراسم رونمایی از نرم‌افزارهای درایه‌النور نسخه ۳ و نرم‌افزار کتابخانه رجال شیعه و اهل سنت، 24 آذرماه از ساعت 10صبح در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار می‌شود و حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدجواد شبیری زنجانی در این مراسم سخنرانی خواهد کرد.

وی با اشاره به پیشینه گروه علمی حدیث و رجال مرکز نور، اضافه کرد: مرکز نور از اواخر دهه 1360 فعالیت خود را به صورت غیر رسمی و با حمایت و هدایت رهبر انقلاب از سال 1368 به صورت رسمی شروع کرد که علوم حدیث و رجال و قرآن، محور اصلی فعالیت این مرکز بوده است.

باشتنی ادامه داد: اولین فعالیت گروه حدیث و رجال، اسناد روایات کافی بود همچنین نرم‌افزار تخصصی، دانش بنیان و کاربردی رجال و سندپژوهی درایه النور ۱ و ۲ در سال 1383 و نرم‌افزار ویندوزی اسناد شیخ صدوق در سال 1393 تولید شدند.

مدیرگروه حدیث و رجال مرکز نور بیان کرد: نرم‌افزار داریه‌النور 3 هم به منظور تجمیع اطلاعات نسخه یک و دوم این نرم‌افزار و اسناد شیخ صدوق تولید شده و طراحی و مسائل فنی آن ارتقاء یافته است؛ عنوان‌شناسی راویان، راوی‌شناسی، سندشناسی و مستندسازی هم از جمله قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

تولید نرم افزار به 3 زبان

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های این نسخه نرم‌افزار، گفت: نرم‌افزار مذکور به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی تولید شده و دارای متن 58 عنوان کتاب در 295 جلد شامل کتب رجالی و حدیثی، بازسازی و ارزیابی 183هزار و 708 سند از کتب اربعه، وسائل شیعه و کتب شیخ صدوق و ... است.

وی همچنین به کتابخانه رجال 2 اشاره کرد و گفت: در این نرم‌افزار متن کامل 258 عنوان کتاب از مصادر شیعه و اهل سنت با تفکیک منابع بر اساس قرن و مذهب وجود دارد و ارائه کتاب‌شناسی مختصر درباره منابع و گزارش اجمالی از زندگینامه پدیدآورندگان، ارائه واژه‌یاب هوشمند از جمله امکانات آن است.

باشتنی از تولید نرم‌افزار تخصصی درایه النور 4 در آینده خبر داد و افزود: در این نرم‌افزار، بازسازی و ارزیابی برخی از اهم مصادر کتاب بحارالانوار، بررسی و امکان‌سنجی ورود به سایر مبانی و قرائن اعتبارسنجی روایات انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اهداف فراروی این گروه گفت: تأسیس و راه‌اندازی پایگاه جامع رجال، غنی‌سازی و تحلیل محتوا بر اساس دانش جدید متن‌کاوی، گروه‌بندی احادیث، ارتقاء محتوایی و ساختاری کتابخانه رجال 2  از جمله اهداف گروه حدیث و رجال است.

انتهای پیام
captcha