نرم‌افزار دانشنامه جامع تاریخ اسلام با سه هزار و 396 جلد کتاب رونمایی می‌شود + صوت
کد خبر: 4092407
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
رحیمی ثابت خبر داد:

نرم‌افزار دانشنامه جامع تاریخ اسلام با سه هزار و 396 جلد کتاب رونمایی می‌شود + صوت

مدیر گروه تاریخ مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور از برگزاری مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع منابع تاریخ یا نورالسیره 3 خبر داد و گفت: این مراسم پنجشنبه 28 مهرماه در قم برگزار می‌شود.

نرم‌افزار نورالسیره 3 رونمایی می‌شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رحیمی ثابت، مدیر گروه تاریخ مرکز نور امروز، 25 مهرماه در نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار نورالسیره 3 یا جامع منابع تاریخ مرکز نور گفت: حدود 16 سال‌ قبل نسخه قبلی نرم‌افزار تاریخی مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور) تولید شد و امروز شاهد تولید نرم‌افزار جامع منابع تاریخ اسلام هستیم که کمک بزرگی به محققان خواهد شد.

وی افزود: دانشنامه جامع تاریخ اسلام از هزار و 425 عنوان در سه هزار و 396 جلد کتاب تشکیل شده و علاوه بر بخش کتابخانه، دو بخش ویژه تاریخ‌نامه و تبارنامه یا نمایه درختی انساب قبایل عرب را هم دارد. البته بخش تبارنامه و تاریخ‌نامه نسبت به نسخه قبلی به‌روز و اطلاعات جدیدی به آن افزوده شده است. مهمترین ویژگی این نرم‌افزار یا دانشنامه، کتابخانه‌ای با عنوان «جامع منابع تاریخ» است. در این بخش به کتاب‌های تاریخی اکتفا نشده و مجموعه کتبی که جزء تواریخ مضاف مانند تراجم، انساب، جغرافیایی تاریخی، تاریخ تشیع، تاریخ ایران و... هستند هم مورد توجه قرار گرفته‌اند و از این حیث کمک بسیار بزرگی به پژوهشگران تاریخ خواهد شد تا بدون نیاز به باز کردن نرم‌افزارهای مختلف از این منبع استفاده کنند.

کمک به محققان

مدیر گروه تاریخ مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان اینکه برای تحقیق درباره برخی اشخاص و اماکن تاریخی نیاز به مجموعه‌ای فراتر از کتب تاریخی رسمی است، تصریح کرد: مهمترین کتب مورد نیاز برای یک تحقیق تاریخی در این مجموعه گردآوری شده و مجموعه تحقیقی کاملی برای کاربران است و محقق با استفاده از یک نرم‌افزار نیازهای پژوهشی تاریخی خود را برطرف می‌کند.

رحیمی ثابت با اشاره به اینکه تولید این نرم‌افزار براساس بازخورد از محققان و مخاطبان بوده است، گفت: مرکز تحقیقات بعد از بلوغ نسبی در شاخه‌های مختلف تاریخ و تولید نسخه‌های متعدد نرم‌افزاری که منتخبی از نرم‌افزارهای قبلی است شکل گرفته و برای کسانی که مدخل‌نویسی می‌کنند مفید است. درباره تراجم، جغرافیای تاریخی، تاریخ ایران و تاریخ تشیع نسخه‌های متعدد نرم‌افزاری ار سوی مرکز نور تولید شده و با استفاده از این تجارب، منتخبی از اطلاعات آن در قالب نرم‌افزار جدید ارائه شده است.

وی با بیان اینکه برخی گلایه کردند که ما در تحقیقات تاریخی مجبوریم که به سراغ چند نرم‌افزار مانند جغرافیای تاریخی و تاریخ تشیع و.... برویم، اظهار کرد: برای رفع این مشکل، مجموعه داده‌ها در این نرم‌افزار تجمیع شده است و از سردرگمی مخاطب و جست‌وجو در چندین نرم‌افزار جلوگیری می‌شود. مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع تاریخ یا سیره 3 پنجشنبه 28 مهر از ساعت 10 تا 12 با سخنرانی حجت‌الاسلام رسول جعفریان و حسین رجبی دوانی در مرکز نور برگزار خواهد شد. 

رحیمی ثابت با اشاره به برخی فعالیت‌های گروه تاریخ مرکز نور، گفت: به‌روز رسانی پایگاه جامع تاریخ به نشانی www.tarikh.inoor.ir به عنوان بزرگترین پایگاه داده‌های تاریخ اسلام، که از تاریخ پیامبر تا دوره معاصر را شامل می‌شود، مهمترین فعالیت روزانه این مرکز است. 

تولید نرم‌افزار سیره معصومان

مدیر گروه تاریخ مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور) اضافه کرد: امکانات متعددی از جمله وقایع هر روز تاریخ اسلام و نیز مبدل‌های تقویم تاریخی و صفحات اختصاصی مرتبط با هر رویداد در این پایگاه قرار داده شده و اطلاعات آن مرتبا در حال به‌روزرسانی است و اطلاعات حدود چهار قرن ابتدایی استخراج و در پایگاه  وجود دارد و اکنون مشغول قرون میانی هستیم و می‌خواهیم که مهمترین رویدادهای تاریخ اسلام را تا دوره معاصر را در این پایگاه بارگذاری کنیم.

رحیمی ثابت در پایان تصریح کرد: نرم‌افزار سیره معصومان از جمله کارهای در دست تولید برای سال‌های آینده است. نسخه اول این مجموعه در سال‌های قبل تولید شده بود و با افزوده‌ شدن منابع بسیار زیاد، که به بیش از دو هزار عنوان خواهد رسید، مجموعه جدید آن تولید می‌شود. همچنین تاریخ ایران اسلامی در دست تولید است و با همکاری و تعامل با ناشران و با دریافت آثار آنها این کار به ثمر خواهد رسید و در اختیار محققان تاریخ و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha