آماری از حضور وزرا در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی + سند
کد خبر: 4105774
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
به بهانه سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد

آماری از حضور وزرا در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی + سند

میزان دفعات حضور اعضای حقوقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و آموزش و پرورش که بار اصلی توسعه فرهنگ قرآنی در سه حوزه تبلیغ و ترویج، آموزش عالی و آموزش عمومی را برعهده دارند، از سال 98 تاکنون قابل تأمل است.

آماری جالب از حضور وزرای دولت در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی + سند

به گزارش ایکنا، شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی که بسیاری از فعالان عرصه قرآن از آن به عنوان پارلمان قرآنی کشور یاد می‌کنند، از ابتدای تشکیل تا کنون با بحرانی به نام عدم حضور اعضای حقوقی دست و پنجه نرم کرده است.

هر چند مدیران این شورا در ادوار مختلف سعی کرده‌اند تا به راه‌حلی برای برون‌رفت از این بحران برسند، اما ظاهر امر نشان می‌دهد در این امر موفق نبوده‌اند، چه اینکه هنوز هم شاهد کمترین استقبال مدیران دولتی برای حضور در جلسات این شورا هستیم.

اگر از اعضای غایب شورای توسعه فرهنگ قرآنی علت حضور نیافتن خود در جلسات این شورا را بپرسید، شاید دستورهای کم‌رمق آن را عنوان کنند. دستورهایی که اگرچه اثرگذاری‌های خاص خود را داشته، اما هیچ‌وقت نتوانسته به جهشی در عرصه فعالیت‌های قرآنی منتهی شود و همین هم دستاویزی برای حضور نیافتن مدیران سطح بالای دولتی در جلسات شده است. موضوعی که نیاز به مداقه بیشتری داشته و در حوصله این نوشتار نیست.

اما آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که علت حضور نیافتن برخی اعضای حقوقی شورای توسعه فرهنگ قرآن، بیشتر به یک بهانه شبیه است تا پاسخی منطقی به یک فرایند و بر همین مبناست که می‌توان این پاسخ را فرارِ رو به جلو یا پاک کردن صورت مسئله از سوی غایبان همیشگی جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد.

در ادامه این گزارش و به مناسبت سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاهی تحلیلی - آماری به حضور اعضای حقوقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسات این شورا طی بازه زمانی فروردین‌ماه سال 1398 تا آذرماه 1401 داشته‌ایم.

قبل از پرداختن به این تحلیل نگاهی به اعضای حقیقی شورا خواهیم داشت، در شورای توسعه فرهنگ قرآنی پنج وزیر شامل وزرای آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و ورزش عضویت دارد. همچنین از دیگر اعضای این شورا باید به معاون علمی رئیس جمهور، رؤسای سازمان‌های اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دو نماینده مجلس(عضو کمیسیون‌های فرهنگی و آموزش)، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رئیس جامعه‌المصطفی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، قائم مقام وزیر کشور و نماینده رؤسای نهادهای قرآنی دفتر مقام معظم رهبری، شورای عالی قرآن و صدا و سیما اشاره کرد.

جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در صورت نداشتن جلسه فوق‌العاده باید هر دو ماه یک بار برگزار شود. با این حساب طی بازه زمانی چهار سال اخیر باید شاهد برگزاری 24 جلسه این شورا می‌بودیم، اما تنها 13 جلسه برگزار شده که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه و همچنین دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در 100 درصد جلسات حضور یافته‌اند. در کنار این دو باید به حضور نماینده رئیس نهادهای قرآنی دفتر مقام معظم رهبری نیز به عنوان عضوی که در تمامی جلسات حضور یافته است اشاره کرد. یعنی از 20 عضو حقوقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تنها سه عضو به صورت کامل در جلسات حضور یافته‌اند که دو نفر از آنها رئیس و دبیر جلسه بوده‌اند.

در مقابل حضور 100 درصدی سه عضو شورای توسعه؛ وزرای بهداشت و ورزش و جوانان، معاون علمی رئیس‌جمهور، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و قائم مقام وزیر کشور قرار دارند که در هیچ کدام از جلسات چهار سال اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور نیافته‌اند تا به این ترتیب عدد صفر پیش روی نام آنها قرار گیرد.

نکته جالب در مورد این تحلیل میزان حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و آموزش و پرورش که بار اصلی توسعه فرهنگ قرآنی در سه حوزه تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی و آموزش عالی را بر دوش می‌کشند، است. بر اساس آمار منتشر شده، وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش هر کدام در چهار سال اخیر تنها یک بار در این جلسات حضور یافته‌اند و وزیر ارشاد نیز تعداد حضورهای خود در این جلسه را به عدد دو رسانده است.

وزرای علوم و آموزش و پرورش با یک بار حضور خودشان در جلسات شورا میزان درصد حضور خود را به عدد هشت رسانده‌ و اینگونه اهتمام خود به تصمیم‌گیری در عرصه قرآن را نشان داده‌اند. وزیر علوم در جلسه چهل و هفتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی که دی‌ماه سال 1398 برگزار شده، حضور یافته و وزیر آموزش و پرورش نیز در جلسه پنجاه و هفتم که اول آذرماه امسال برگزار شد، حضور داشته است.

نماینده کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، رئیس جامعه‌المصطفی و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی نیز هر کدام دو بار در جلسات شورا حضور یافته‌اند، این تعداد حضور، معادل 15 درصد جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.

نماینده رئیس سازمان صدا و سیما با 11 بار حضور که معادل 85 درصد جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی است از دیگر اعضای کم غیبت این شورا در چهار سال گذشته بوده است. رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز با 9 حضور که معادل 69 درصد جلسات است نیز جزء مدیران پرحضور در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی بوده و نمره قبولی از این حیث دریافت می‌کند.

نماینده رئیس شورای عالی حوزه با پنج حضور و 38 درصد حضور در جلسات و رؤسای سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز هر کدام با چهار حضور در شمار اعضایی هستند که در 31 درصد جلسات حضور یافته‌اند.

یادآور می‌شود در برخی از این جلسات، به جای عضو وزرا و رؤسای سازمان‌ها نمایندگان آنها حضور داشته که در بسیاری از موارد قانون به آنها حق رأی در جلسات را نداده است.

آماری جالب از حضور وزرای دولت در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی + سند

انتهای پیام
captcha