آغاز فرایند سی‌وهفتمین جشنواره قرآنی وزارت علوم
کد خبر: 4106594
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
احسان خامنوی خیابانی خبر داد:

آغاز فرایند سی‌وهفتمین جشنواره قرآنی وزارت علوم

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آغاز رسمی فرایند سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم خبر داد.

احسان خامنوی خیابانی، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

احسان خامنوی‌خیابانی، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به آغاز فرایند سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان گفت: این فرایند 19 آذرماه به صورت رسمی و با ارسال ابلاغیه جشنواره به دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم در سراسر کشور آغاز و بر همین اساس ثبت‌نام برای حضور در این دوره نیز با ارسال ابلاغیه آغاز شده است.

وی در مورد دلایل تأخیر شروع فرایند ثبت‌نام و ابلاغ آیین‌نامه‌ جشنواره به دانشگاه‌ها افزود: امسال تلاش شده است تا جشنواره را سامان‌یافته‌تر و مدیریت‌شده‌تر دنبال کنیم و به همین خاطر تغییراتی را در این دوره برنامه‌ریزی کرده‌ایم. همین موضوع علت تأخیر ابلاغ آیین‌نامه و به تبع شروع ثبت‌نام شده است.

خامنوی‌خیابانی تصریح کرد: از جمله این تغییرات می‌توان به سامانه‌ای شدن تمام فرایندهای جشنواره از مرحله ثبت‌نام تا برگزاری مسابقات، آزمون‌ها، بارگذاری آثار و معرفی نفرات برتر به مراحل بالا اشاره کرد. همه این موارد در یک سامانه‌ متمرکز شده است. این سامانه اواخر آبان‌ماه امسال با حضور معاون فرهنگی وزیر علوم در دانشگاه لرستان رونمایی شد و امیدواریم این اقدام در راستای مدیریت بهتر جشنواره و رصد بهتر شرکت‌کنندگان و نیازهایی که در این خصوص وجود دارد کمک‌کننده باشد.

تغییرات جشنواره قرآنی وزارت علوم در سال 1401

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد دیگر تغییرات جشنواره سی و هفتم وزارت علوم، بیان کرد: در این دوره، از مجموعه مدیریت فرهنگی دانشگاه‌ها خواسته شده است تا برای اجرای با نشاط‌تر و پرشورتر فرایند اجرایی جشنواره از ظرفیت کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها و فعالان دانشجویی استفاده شود.

وی افزود: بر همین اساس در این دوره دبیر کانون قرآن و عترت هر یک از دانشگاه‌ها به عنوان دبیر ستاد اجرایی بخش دانشگاهی جشنواره مشخص شده‌ است، یعنی در ستادی که دانشگاه برای اجرای جشنواره تشکیل می‌دهد، معاون فرهنگی دانشگاه به عنوان رئیس ستاد و دبیر کانون قرآن و عترت که از فعالان قرآنی دانشگاه هستند نیز به عنوان دبیر ستاد پیش‌بینی شده است. این رویه باعث می‌شود فرایند جشنواره دانشجویی‌تر شود و دانشجویی‌تر پیش برود.

خامنوی خیابانی تصریح کرد: از دیگر تغییرات این دوره اضافه شدن یک سری رشته‌ها به جشنواره است، این افزایش رشته‌ها با توجه به شرایط جدید جامعه و دانشگاه بوده و در کنار آن، برخی رشته‌ها نیز مورد بازبینی قرار گرفته است، جزئیات این تغییرات به صورت کامل در شیوه‌نامه اجرایی جشنواره ذکر شده است.

جزئیات زمانی جشنواره 

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد زمانبندی اجرایی سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان اظهار کرد: برای این کار جدولی طراحی شده است که زمانبندی تمام مراحل جشنواره از آغاز مرحله دانشگاهی تا پایان مرحله ملی در آن پیش‌بینی و بیان شده است. بر همین اساس شروع فرایند ثبت نام و مرحله دانشگاهی از آذرماه 1401 است. مهلت ارسال آثار در بخش‌های هنری، پژوهشی و ... پایان بهمن‌ماه پیش‌بینی و اعلام شده در بخش آوایی نیز دانشگاه‌ها باید تا پایان بهمن‌ماه مسابقات خود را به پایان رسانده و برگزیدگان خود را به دبیرخانه جشنواره معرفی کنند.

خامنوی خیابانی افزود: آزمون بخش معارفی که همواره پرمخاطب‌ترین بخش جشنواره بوده است نیز هفته اول اسفندماه برگزار خواهد شد. همچنین اعلام شده است اختتامیه مرحله دانشگاهی و تجلیل از برگزیدگان این مرحله در دانشگاه‌های کشور در اسفندماه طی یک جشن قرآنی فاخر که همزمان با اعیاد شعبانیه است، برگزار شود تا به این ترتیب مرحله دانشگاهی جشنواره در اسفندماه به پایان برسد.

میزبانی دانشگاه لرستان از مرحله سراسری 

وی در مورد مرحله سراسری جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم بیان کرد: امسال دانشگاه لرستان به عنوان میزبان مرحله سراسری معرفی شده است و احکام میزبانی این دانشگاه اوایل آذرماه طی مراسمی به رئیس و معاون فرهنگی دانشگاه لرستان اعطا شد. بعد از پایان یافتن مرحله دانشگاهی آثار برگزیده از طریق سامانه به دبیرخانه مرحله سراسری که در دانشگاه لرستان مستقر است ارسال می‌شود. در این مرحله یک پایش اولیه صورت می‌گیرد و برگزیدگان برای شرکت در اختتامیه و رقابت پایانی مرحله سراسری که بین همه دانشگاه‌های وزارت علوم سراسر کشور خواهد بود، معرفی می‌شوند. پیش‌بینی شده است این مرحله اردیبهشت‌ماه در دانشگاه لرستان برگزار شود.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: بعد از مرحله سراسری نیز برگزیدگان برای رقابت با دانشجویان سایر دستگاه‌ها و دانشگاه‌های ستادی به مرحله ملی معرفی می‌شوند،‌ مرحله ملی جشنواره هم سال آینده به میزبانی دانشگاه فرهنگیان در اواخر خرداد یا اوایل تابستان برپا می‌شود.

خامنوی خیابانی در مورد حذف مرحله منطقه‌ای از فرایند اجرایی جشنواره بیان کرد: با توجه به ملاحظاتی که در دوره‌های گذشته وجود داشت، برنامه‌ریزی شده است تا بعد از مرحله دانشگاهی، نفرات برتر مستقیماً به مرحله سراسری معرفی شوند، البته بعد از معرفی برگزیدگان مرحله دانشگاهی، یک پایش اولیه در دبیرخانه انجام می‌شود تا خلأ بخش منطقه‌ای از بین برود. بعد از این پایش افرادی که بیشترین امتیاز را در بخش‌های آوایی، هنری، معارفی و ... که با توجه به ظرفیت‌هایی که برای دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است،‌ در مرحله نهایی حضور می‌یابند.

انتهای پیام
captcha