تعلیق برنامه‌های کمک‌رسانی به افغانستان از سوی سازمان ملل
کد خبر: 4110495
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹

تعلیق برنامه‌های کمک‌رسانی به افغانستان از سوی سازمان ملل

سازمان ملل متحد از تعلیق برخی از برنامه‌های کمک‌رسانی در افغانستان به دلیل تصمیم طالبان برای منع حضور زنان در دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیردولتی خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، مارتین گریفیتس، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه و رؤسای آژانس‌های سازمان ملل و چندین سازمان امدادی، در بیانیه‌ای مشترک، از مقامات طالبان خواستند تا از تصمیم خود برای منع حضور زنان در دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیردولتی، بازگردند و تصریح کردند: مشارکت زنان در ارسال کمک‌ها غیرقابل مذاکره است.

در این بیانیه آمده است: ممنوع کردن زنان از کار بشردوستانه عواقب تهدید کننده زندگی برای همه افغان‌ها دارد. در حال حاضر، برخی از برنامه‌های حساس زمانی به دلیل کمبود کارمندان زن مجبور به توقف موقت شده‌اند.

ممنوعیت امدادرسانی زن توسط دولت تحت رهبری طالبان روز شنبه اعلام شد. این موضوع به دنبال ممنوعیتی است که هفته گذشته برای حضور زنان در دانشگاه‌ها اعمال شد.

در بیانیه سازمان ملل آمده است: ما نمی‌توانیم محدودیت‌های عملیاتی را که اکنون به عنوان یک جامعه امدادی با آن روبرو هستیم نادیده بگیریم. ما تلاش خواهیم کرد تا به فعالیت‌های نجات‌بخش خود ادامه دهیم، اما به نظر می‌رسد بسیاری از فعالیت‌ها متوقف شود زیرا ما نمی‌توانیم کمک‌های بشردوستانه ضروری را بدون امدادگران زن ارائه کنیم.

جلوگیری از کار امدادگران زن در حالی صورت می‌گیرد که بیش از 28 میلیون نفر در افغانستان برای زنده ماندن نیاز به کمک دارند زیرا کشور با خطر قحطی، زوال اقتصادی، فقر عمیق و زمستان سخت مواجه است.

این بیانیه به امضای رؤسای صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، برنامه جهانی غذا، سازمان بهداشت جهانی، برنامه توسعه سازمان ملل متحد، شورای امنیت بین‌المللی و کمیساریای عالی پناهندگان و حقوق بشر سازمان ملل متحد رسیده است.

بیانیه کشورهای غربی

همچنین در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و وزرای خارجه 12 کشور به رهبری ایالات متحده آمریکا، از حکومت افغانستان به رهبری طالبان خواسته شده است که تصمیم خود را مبنی بر ممنوعیت کار زنان در حوزه امدادرسانی فوراً لغو کند.

کشورهای غربی در این بیانیه نگرانی شدید خود را نسبت به تصمیم بی‌پروا و خطرناک طالبان برای منع زنان از کار در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی ابراز کرده‌اند.

در بیانیه آمده است که این تصمیم می‌تواند میلیون‌ها افغان را که به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند، به خطر بیندازد.

امضاکنندگان این بیانیه افزودند: از خواسته‌های مردم افغانستان برای بازگشت دختران و زنان به کار، مدرسه و دانشگاه حمایت می‌کنند و زنان باید همچنان به ایفای نقش‌های اساسی در ارائه کمک‌های بشردوستانه و نیازهای اساسی ادامه دهند.

این بیانیه به امضای وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، استرالیا، کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، نروژ، سوئیس و هلند رسیده است.

انتهای پیام
captcha