الازهر: منع تحصیل دختران افغان مغایر اصول اسلامی است
کد خبر: 4109022
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱

الازهر: منع تحصیل دختران افغان مغایر اصول اسلامی است

الازهر اقدام اخیر طالبان در ممنوعیت تحصیل دختران افغان را در تضاد با دستورات اسلامی توصیف کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، الازهر ضمن محکوم کردن این تصمیم با ارسال پیامی اعلام کرد: الازهر این تصمیم گروه طالبان را خارج ازچارچوب شریعت اسلام دانسته و در تضاد آشکار با نص قرآن کریم اعلام می‌کند.

الازهر با ابراز شگفتی از این تصمیم اعلام کرد، مبنا و روش شناسی اخذ این تصمیم در مغایرت کامل با قوانین اسلامی است زیرا تعالیم دین مبین اسلام بر آموزش و طلب علم برای همه انسان‌ها در طول تمام مدت عمر تاکید دارد.

الازهر در بیانیه خود ضمن ابراز تاسف عمیق از تصمیم مقامات طالبان در افغانستان برای جلوگیری از تحصیل دختران افغان در دانشگاه تاکید کرد: اسلام همه مسلمانان اعم از زن و مرد را به طلب علم و دانش از گهواره تا گور فراخوانده و همین رویکرد، موجب شده است ظهور زنان نابغه در طول تاریخ علمی، سیاسی و فرهنگی اسلام شده که برای هر مسلمانی همواره مایه مباهات و افتخار بوده و هستند.

وی افزود: افرادی که چنین تصمیمی اتخاذ کرده اند، چگونه توانستند بیش از دو هزار حدیث شریف را که در معتبرترین کتب اهل سنت به روایت همسر حضرت محمد (ص)، عایشه رضی الله عنها نقل شده نادیده بگیرند. آیا اینان از تاریخ مملو از نام زنان پیشگام و مبرز در عرصه علم، تعلیم و تربیت، سیاست و حتی در جنبشهای جهان اسلام در گذشته و حال بوده بی اطلاع بوده‌اند؟

در بیانیه الازهر آمده است: این تصمیم گیرندگان را به مراجعه به استاد مفسران البخاری امام حافظ ابن حجر در کتاب" تهذیب التهذیب" دعوت می کنیم که درآن نام ۱۳۰ زن مسلمان راوی حدیث و فقیه و مورخ و ادیب و از صحابه و تابعین نسل بعد از آنها را نوشته است که فاطمه زهرا علیهاالسلام، عایشه، حفصه، امره، ام الدرداء، شفاء بنت عبدالله، حفصه بنت سیرین، فاطمه بنت المنذر و کریمه مروزیه (راوی امام بخاری و بی بی الهرثمی) تعدادی از این زنان هستند. نیز در کتاب معجم الاعلام النساء نوشته زینب العاملی (متوفی ۱۳۳۲ ه.ق) نام بیش از (۴۵۰) زن برجسته مسلمان در حوزه علوم شریعت و زبان و ادبیات و... آمده همانگونه که در کتاب "اعلام النساء" عمر رضا کحاله نیز نام زنان نام آور مسلمان در حوزه های مشابه آمده است.

الازهر تاکید کرده است: اقدام به اتخاذ چنین تصمیمی که وجدان مسلمانان و غیرمسلمانان را به درد آورده، برازنده هیچ مسلمانی نیست چه رسد به اینکه یک مسلمان ضمن اقدام به اتخاذ چنین تصمیمی به آن افتخار و اصرار هم بکند.

این مرجع علمی جهان اسلام هشدارداد: مسلمانان و غیرمسلمانان هرگز گمان نبرند که اسلام اجازه محروم کردن زنان و دختران از آموزش در هرسطح را می‌دهد، بلکه دین مبین اسلام ، چنین رویکردی را به شدت نفی و مخالف آن است. زیرا این اقدام سلب یکی از حقوق قانونی است که اسلام برای زنان و مردان علی السویه تضمین کرده است و هرکس غیر از این مبنا را بیان یا ترویج کند قطعا مرتکب بهتان به اسلام شده زیرا دین ما طلب علم را بر هر زن و مرد مسلمان فریضه دانسته است.

الازهر در پایان بیانیه خود از طالبان خواست این تصمیم خود را مورد بازنگری قراردهد.

انتهای پیام
captcha