به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش ملی تبیین سیاستهای رسانهای در حوزه فرهنگ و هنر با سخنرانی حمیدرضا مقدمفر، رئیس ستاد بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی؛ سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارشد.
حمیدرضا مقدمفر، رئیس ستاد بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی با اشاره به حوادث اخیر در جامعه گفت: این اتفاقها جنگ خیابانی و جنگ رسانهای بود و قرار بود ایران هم مثل سوریه شود. در جریانات اخیر بیشترین لطمه را در حوزه ساختاری و نهادی وزارت ارشاد خورده است.
وی خطاب به روابط عمومیهای وزارت ارشاد، گفت: روابط عمومی باید سپر باشد و اگر انگیزه ندارد باید پست خود را ترک کند. انتظار از روابط عمومی وزارت ارشاد، ایفای نقش سپر است و باید دفاع کند. جنگ، جنگ ادراکی و شناختی است و یکی از حوزههایی که ما را آسیبپذیر کرد این بود که ما این جنگ را نمیشناختیم.
مقدمفر با یادآوری اینکه اکنون مسائل براساس واقعیت قضاوت نمیشود بلکه براساس تصویری که از واقعیت ارائه شده قضاوت میشود، گفت: جنگ، جنگ فریب افکار عمومی است و اگر زمان را از دست بدهیم دیگر فعالیتهای ما اثر ندارد.
رئیس ستاد بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی افزود: حاج قاسم و همه شهدای ما نقش زیادی در تثبیت و ارتقای نظام و خلق امنیت داشتند. شهید سلیمانی ویژگیهایی داشت که به نعمت خاص خدا تبدیل شد. حتی شهادت ایشان هم متفاوت بود و همه اقشار با هر فکری برای تشییع آمدند. ایشان شهیدی است که خداوند فرستاد که به یک مکتب تبدیل شود. حاج قاسم یک مکتب عملی ارائه داد و با چهارچوب مکتب اسلام راه عملی را نشان داد که یک راه و مکتب بود و باید آن را ترویج کرد و غفلت از آن غفلت از ارزشهاست.
وی ادامهداد: حاج قاسم در رفتار عملیاتی ذوابعاد بود؛ در میدان نبرد یک ژنرال در بالاترین حد و در اجتماع و خانواده یک پدر و همسر صمیمی و مقید به اصول بود. در سوریه شاهد بودم کافی بود یک دستوری بدهد و شش ماه ما را در جنگ با داعش جلو بیندازد اما چون نمیخواست خون بیگناهی بریزد آن دستور را نمیداد.
مقدمفر اضافه کرد: ایشان به قهرمان امت اسلامی تبدیل شده است. در سالروز شهادت ایشان از همه مردم و دستگاهها خواسته میشود نه برای تجلیل از یک سردار بلکه با توجه به اینکه ما به ایشان نیاز داریم، فعالیت کنند. امسال برنامههای متنوعی برای سالروز شهادت سردار پیشبینی شده است. ستاد بزرگداشت سردار سلیمانی ستادی مردمی است و نهادهایی هم که در این خصوص فعالیت میکنند نباید تابلوی خود را بزنند.
وی به خصوصیات سردار سلیمانی و اینکه هرگز نمیخواست خود را مطرح کند هم اشاره کرد و گفت: حاج قاسم نمیخواست مطرح و رسانهای شود و چون اخلاص داشت اینچنین جهانی شد. سال گذشته در محل شهادت ایشان در فرودگاه بغداد برنامهای برگزار کردیم و فکر میکردیم حداکثر 200 تا 300 نفر بیایند اما ۲۵ هزار نفر برای بزرگداشت ایشان آمدند.
وی همچنین گفت: مقام معظم رهبری فرمودند حاج قاسم دو خصلت داشت که او را حاج قاسم کرد و آن صداقت و اخلاص است. ایشان چنان به حضرت زهرا(س) علاقه داشت که تنها سرمایه خود که یک خانه در کرمان بود را وقف حضرت زهرا کرد. بشریت مدیون حاج قاسم است اگر داعش باقی میماند گریبان اروپا و آمریکا را هم میگرفت.
مقدمفر با اشاره به اینکه امسال سومین سال شهادت حاج قاسم است، گفت: هیچوقت وزارت ارشاد اینچنین پای کار نیامده بود. سه برنامه اصلی برای امسال طراحی شده که یکی از برنامههای اساسی اکنون شروع شده است؛ همه ما باید بدانیم ترویج حاج قاسم به معنای ارتقای فرهنگی جامعه است.
در ادامه سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، گفت: دولت بزرگترین تولید کننده خبر در جریان رسانهای کشور است. اگر دولت را یک روز از فرایند تولید پیام حذف کنیم چیزی از فرایند پیام باقی نمیماند.
وی ادامه داد: شرایط را میبینید؛ امروز مهمترین وظیفه ما تمرکز بر نقاط امید برای تولید قدرت است و برای این کار نیاز به همافزایی داریم. ما با جنگ جهانی رسانهای مواجه هستیم. این جنگ محدود نیست؛ یک طرف مردم هستند و یک طرف از رؤسای جمهور کشورها تا انواع رسانهها و ... حضور دارند. ما باید خطشکنی کنیم؛ رسانه اکنون نقش آفندی دارد. پیشران این جریان رسانه بود. من چهار پنج سند روشن دارم که وسط این دعوا مسئولان سایر کشورها تمرکزشان را گذاشتند که اینترنت بدون محدودیت فراهم کنند و این یعنی رسانه در این نبرد حرف اول را میزند. این آفند رسانهای حتی به دولت و سفرهای استانی که پر از امیدآفرینی است حمله میکنند.
خلجی در ادامه به تغییراتی که در حوزه رسانهها رخ داده است اشاره کرد و گفت: قبلاً خبرسازی سازمان محور بود، اکنون انسان محور شده است و دروازهبانان و دروازهبانی خبر تغییر کرده و عطش زیادی برای خبرسازی ایجاد شده است که موجب شده افزایش روایتهای مجهول اتفاق بیفتد و ادراک عمومی ناشی از تصویری است که رسانه ارائه میکند که موجب میشود اختلال و خطا در محاسبات مسئولان اتفاق بیفتد و آنها فکر کنند که دیگر نمیتوان مقاومت کرد.
رئیس شورای اطلاعرسانی دولت، مدیریت احساسات، مدیریت افکار عمومی، گسست عاطفی و ادراکی بین تودهها و نخبگان و ... را کار ویژههای رسانههای معاند دانست و گفت: هدف این است که شما از ایرانی بودن خودتان و دینتان و نمادهای دینیتان بدتان بیاید. در این پارادایم باید از مسئولانتان هم بدتان بیاید و غرور ملی ایرانیها تضعیف شود. دیدید که در جام جهانی چه کردند؟ همه اینها نمونههای اقداماتی است که دارند انجام میدهند تا مردم ایران عصبی شوند و احساس کنند شرایط عادی نیست؛ همه این موارد با ابزار رسانه محقق میشود.
وی با تأکید بر اینکه در برابر این جریان و فشار حداکثری حتماً ما نقاط امید و اقدام متقابل داریم، گفت: نتیجه بمباران افکار عمومی این است که مواجهه افکار عمومی با اخبار منفی، کاهش توان سیستم ایمنی افکار عمومی و کاهش تابآوری جامعه رخ دهد که در این شرایط هر حادثهای امکان تشدید کردن شرایط را دارد. باید طراحی عملیات کنیم و حتماً راههایی برای مقابله با این شرایط هست. اتفاقهای مهمی در طول هفته در کشور میافتد اما به دلیل حجم اخبار منفی نقاط امید را نمیبینیم، لذا وظیفه ما این است که نقاط امید و قوت را ببینیم و نشان دهیم.
در بخش پایانی این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ماهیت حمله نظامی، ایجاد وحدت و انسجام است اما در تروریسم رسانهای و شناختی دشمن بمباران میکند اما با خدعهای به نام تحریف و نتیجه آن شکاف است. نتیجه جنگ رسانهای نقار و شکاف بین جامعه است و دشمن سعی میکند این شکاف را تعمیق ببخشد.
وزیر ارشاد تصریح کرد: این جنگ رسانهای میخواهد جامعه ایرانی که افتخارات زیادی تجربه کرده را نسبت به افتخارات خود دچار شک و نسبت به آینده دچار تردید کند. جامعهای که از آینده خود مأیوس باشد جامعهای دچار رخوت و سکون و رو به اضمحلال است و دشمن دارد با امید ما میجنگد.
وی از روابط عمومیهای وزارت ارشاد خواست کمبودها را با فعالیت جهادی به فرصت تبدیل کنند.
انتهای پیام