پیوند بین پژوهش و سینما کم شده است
کد خبر: 4108589
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲
دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینما:

پیوند بین پژوهش و سینما کم شده است

دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینما گفت: در سال‌های اخیر، پیوند بین پژوهش و سینما کم شده است که این موضوع را باید به بدنه سینما یادآوری کرد.

به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران با حضور محمد خزاعی، رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی و امیر رضا مافی، دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینما در سالن سینما توگراف موزه سینما عصر امروز، ۲۹ آذر برگزار شد.

در آغاز این مراسم، امیر رضا مافی، دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینما گفت: خداراشکر می‌کنم به این نقطه رسیدیم که امروز اختتامیه جایزه را برگزار می‌کنیم‌. شخصیت‌های طراز اولی تاکنون دبیری این جایزه را برعهده داشتند و شاید من جسارت به خرج دادم که پنجمین جایزه پژوهش سال را اداره کنم.

وی با اشاره به اینکه در پنجمین دوره جایزه پژوهش سال، از ۹۲ اثر رسیده به دبیرخانه، ۳۸ اثر به مرحله داوری نهایی راه پیدا کرد، بیان کرد: سینمای ایران سینمای بالنده‌ای است. آنچه به عنوان میراث فرهنگی از نسل امروز می‌ماند، دیگر بناهای تاریخی و معماری‌ها نیست بلکه سینماست که تبدیل به میراث فرهنگی امروز ما شده است. این میراث نیازمند آن است که بتواند به چیزی تکیه کند.

مافی بیان کرد: به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر، پیوند بین پژوهش و سینما کم شده است که این موضوع را باید به بدنه سینما یادآوری کرد زیرا حیات آن پیوند عمیقی با پژوهش دارد. ناگفته نماند که در سینمای بدون پشتوانه، اغتشاش وجود دارد‌ و برای اینکه این میراث فرهنگی میرا نباشد، نیازمند پشتوانه پژوهشی هستیم. درضمن ما دچار فقدان ادبیات بومی سینما هستیم، پس نیازمند همت کسانی هستیم که در این حوزه فعالیت می‌کنند. امیدوارم این قبیل جوایز اهتمام‌ پژوهشگران علوم انسانی را به سینما جلب کند.

وی بیان کرد: امروز به لحاظ شرایط اجتماعی در وضعیت خاصی هستیم و اتفاقاً یکی از جاهایی که باید به کمک ما در این شرایط می‌آمد، سینما بود که اگر چارچوب و مبنای نظری محکمی داشت، واکنشش نسبت به مسائلی که اتفاق افتاده، متفاوت می‌بود. امیدواریم دست اندرکاران سینما عاری از هیجان با پدیده‌های اجتماعی مواجه شوند یعنی سیاست بورزند، ولی سیاست‌زده نباشند. همه‌ ما فرزندان یک سرزمین‌ هستیم و آنچه که از روزگار ما باقی می‌ماند، سینمای ماست که باید دست به دست هم دهیم تا غنی‌تر شود.

 
در حال ادیت / سینمای میراث فرهنگی ما برای آیندگان است / اسامی برگزیدگان

قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی نیز در ادامه مراسم تصریح کرد: بعد از توفیقات فراوان در عرصه علمی و پژوهشی، مسئولان به این نتیجه رسیدند برای دستگاه‌های اجرایی باید به این سمت بروند که فعالیت‌هایشان مبنای پژوهشی و علمی داشته باشد. بر این اساس، درصدی از بودجه دستگاه‌ها به پژوهش اختصاص یافته است چراکه هر فعالیتی که مبنای پژوهشی داشته باشد و عقلایی با آن برخورد شود، توفیقاتی بیشتر است. ناگفته نماند چند سالی است که این امر تبدیل با قانون شده است.

وی بیان کرد: حوزه پژوهش برای وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی سوره به دلیل گستردگی و فراوانی مخاطب و خانواده بزرگی که بهره‌مند است، اولویت جدی دارد و با وجود همه مشکلات، باید به حوزه نظر و عمل توجه کنیم.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی با بیان اینکه جایزه پژوهش سال سینما از خالقان آثار پژوهشی تجلیل می‌کند، مطرح کرد: توجه به امر سینما عنصر مؤثری‌ است که باید به آن توجه شود. همچنین جایزه پژوهش برای کسانی است که قلم به دست می‌گیرند‌ و آثار فاخر خلق می‌کنند.

آشنا اظهار کرد: امسال با پژوهشکده‌‌های مختلف مکاتبه کردیم و از آن‌ها خواستیم اولویت‌های سینمای ایران امروز را برایمان شرح دهند. این اتفاق نشان می‌دهد تلاشمان بر این است که به حوزه پرورش‌های کاربردی توجه کنیم. قرار است تمام پژوهش‌های تدوین و اجرا شده در یک سایت بارگذاری و بانک اطلاعاتی پژوهشگران نیز کامل شود. این کار هم برای دانشجویان و هم برای تهیه‌کنندگان، بازیگران، کارگردانان و ... مفید است تا سینما بالنده‌تر از این شود‌.

در حال ادیت / سینمای میراث فرهنگی ما برای آیندگان است / اسامی برگزیدگان

در بخش دیگری از این مراسم، ویدئوی تولید شده در دبیرخانه پنجمین جایزه سال سینمای ایران با همکاری رادیو نمایش، به یادبود مرحوم «امیرحسن ندایی» از اساتید دانشگاه در حوزه سینما که سال‌ها اهتمام ویژه در این عرصه داشتند، پخش شد.

سپس محمدعلی صفورا، از همکاران دانشگاهی زنده‌یاد ندایی در سخنانی بیان کرد: من با امیرحسن ندایی سابقه دوستی ۳۰ ساله، همکاری ۱۵ ساله و همسایگی ۱۰ ساله داشتم. امیر به واسطه یوم الاطراف بودنش فردی خاص در حوزه آموزش سینما بود. این به ما کمک می‌کرد که وارد بحث‌های بینارشته‌ای شویم، چون ذات سینما هنر بینارشته‌ای‌ است.

وی ادامه داد: نسل امیرحسن ندایی نسلی بود که هم فیلم می‌ساخت، هم درس می‌خواند و هم عاشق سینما بود که این اتفاق حوزه آموزش را پربارتر کرد.

وی با بیان اینکه من معتقدم از دانشگاه‌ها و پایان‌نامه‌ها باید بسیار استفاده شود و به استادان حوزه پژوهشی بسیار اهمیت داده شود و حتی از آن‌ها در زمان حیاتشان تجلیل شود تا بتوان دانش را به سمت سینمای ایران‌ گسیل کرد، اظهار کرد: اضافه شدن جایزه امیرحسن ندایی به پنجمین جایزه پژوهش سال سینما بسیار مغتنم و باارزش است. در این بخش جایزه ویژه دبیر به یادبود امیرحسن ندایی، به پایان‌نامه «بررسی تطبیقی ویژگی‌های تداخل روایی در سینما و ادبیات» اثر فاطمه احمدی با اهدای پلاک یادبود، لوح و جایزه به مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال اعطا شد.

بخش پژوهش بصری

شایسته تقدیر: «روزنۀ آبی» اثر فرزاد فره‌وشی لوح و جایزه 100 میلیون ریال

بخش پایان‌نامه کارشناسی ارشد:

شایسته تقدیر: «بومی‌سازی ژانرهای سینمایی بر اساس ظرفیت‌های فرهنگی، جغرافیایی و قومی خوزستان برای سینما و تلویزیون ایران» اثر سعید سراج‌الدین میرقائد لوح و مبلغ 60 میلیون ریال

بخش پایان‌نامه کارشناسی ارشد:

برگزیده: «گفتمان، هویت، روحانیت: تحلیل نشانه‌شناسی گفتمانی روحانیت در سینمای دهه  70 و 80 ایران» اثر حجت‌اله نظریتندیس، لوح و مبلغ 120 میلیون ریال  

بخش طرح‌نامه پژوهشی

پیشنهاد شایسته حمایت: «اطلس جامع هنر سینمایی کشور (با رویکرد تدوین سند الگوی راهبردی توسعه هنر سینما در ایران اسلامی)» اثر هادی مومنی، مبلغ 200 میلیون ریال

بخش مقاله علمی

برگزیده: «ارائه نگاشت راهکارهای مرجعیت جشنواره جهانی فیلم فجر» اثر احسان سالمی، مهدی عبدالحمید، فرشاد عسگری‌کیا، معصومه سروندیتندیس، لوح و مبلغ 200 میلیون ریال  

بخش رساله دکتری

شایسته تقدیر: «مطالعه تطبیقی مفهوم سینمای ملی در سینمای ایران و مصر با تأکید بر الگوی روایت (مطالعه‌ای بر سه فیلم‌ساز ایرانی و مصری)» کاری از محمدخیر دریبمبلغ 125 میلیون ریال 

بخش طرح پژوهشی

شایسته تقدیر: «مطالعه تجربه مخاطب در مواجهه با فیلم‌های سازمان سینمایی سوره در چهلمین جشنواره فجر: فیلم‌های سینمایی هناس، شادروان، ضد و دسته دختران» اثر سیاوش صلواتیان مبلغ 100 میلیون ریال  

بخش طرح پژوهشی

برگزیده: «بهره‌گیری از ظرفیت‌های هاپتیکی هنر ایرانی‌ ـ اسلامی در سینمای ایران» اثر علیرضا صیادتندیس، لوح و مبلغ 300 میلیون ریال  

بخش جستار علمی

هیئت داوران هیچ اثری را حائز دریافت جایزه ندانست.
یادآور می‌شود، در این مراسم که پایان‌بخش آن پخش نماهنگ «قول مادرانه» با موضوع شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ بود، چهره‌هایی همچون مجید اسماعیلی، رئیس موزه سینما، مجتبی امینی، دبیر جشنواره فیلم فجر، حبیب ایل‌بیگی، محمدحسین نیرومند، مشاور وزیر ارشاد، سید علیرضا گلپایگانی، محمدرضا فرجی و احسان کاوه، قائم مقام معاونت برون‌مرزی سازمان صدا و سیما حضور داشتند.
انتهای پیام
captcha