طالبان در ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی دختران تجدید نظر کند
کد خبر: 4108891
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
سازمان همکاری اسلامی:

طالبان در ممنوعیت تحصیلات دانشگاهی دختران تجدید نظر کند

سازمان همکاری اسلامی ضمن محکومیت ممانعت دختران از تحصیلات دانشگاهی از سوی طالبان از مقامات طالبان خواست که در این تصمیم تجدید نظر و این دستور را لغو کنند.

به گزارش ایکنا، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی تصمیم طالبان مبنی بر تعطیلی دانشگاه‌ها برای دختران برای مدتی نامشخص، حسین ابراهیم طه، دبیرکل این سازمان با ابراز نگرانی این تصمیم ناراحت‌کننده را محکوم می‌کند.
 
در این بیانیه آمده است که ابلاغ این اقدام از طریق وزارت تحصیلات عالی افغانستان برای این سازمان ناامید کننده است چرا که پیش از این دبیرکل این سازمان و فرستاده ویژه او در امور افغانستان مکرراً به مقامات فعلی از گرفتن چنین تصمیمی هشدار داده‌اند و آخرین پیام هشدار توسط فرستاده ویژه دبیرکل این سازمان در سفرش به کابل در اواسط نوامبر سال جاری داده شد.
 
به گفته ابراهیم طه تعلیق دسترسی دختران به دروس دانشگاه همانطور که دختران و زنان افغان را از حق تحصیل و اشتغال و عدالت اجتماعی محروم می‌کند، به شدت و سریعاً موجب تضعیف جدی اعتبار طالبان خواهد شد.
 
بنا به اعلام خبرگزاری آوا، این سازمان بین‌المللی اسلامی تأکید کرد که هرچند به سیاست تعامل خود با طالبان متعهد است ولی نمی‌تواند این اقدام را محکوم نکند و از  مقامات طالبان خواسته است که به خاطر حفظ ثبات در وعده‌های داده شده، در این تصمیم، تجدید نظر و این دستور را لغو کنند.
 
در همین حال،  سازمان ملل و شرکای بشردوستانه‌اش در افغانستان در یک بیانیه‌‌ مشترک تصمیم طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران و زنان را محکوم کرده و خواستار لغو فوری این تصمیم شده‌اند.
 
در این بیانیه‌ که سوی یوناما منتشر شده، آمده است که خانواده سازمان ملل و تمامی جامعه بشردوستانه در افغانستان در خشم میلیون‌ها شهروند افغانستان و جامعه بین‌المللی در مورد تصمیم طالبان شریکند.
 
سازمان ملل متحد و شرکای آن گفته‌اند که ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه‌‌ها ادامه‌ سیاست‌های تبعیض‌آمیز هدفمندی است که توسط طالبان علیه زنان اعمال شده است.

گفتنی است، وزارت تحصیلات عالی افغانستان روز گذشته در ابلاغیه‌ای از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، خواست که تحصیل دختران تا اطلاع ثانوی ممنوع شود. این تصمیم با واکنش زنان و دختران افغانستان و مدافعان برابری جنسیتی مواجه شده است.

انتهای پیام
captcha