رجعت عیسی(ع) و همراهی وی با حضرت مهدی (عج)
کد خبر: 4109632
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸

رجعت عیسی(ع) و همراهی وی با حضرت مهدی (عج)

پژوهشگر گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: رجعت عیسی و همراهی ایشان با حضرت مهدی(عج) در آستانه ظهور به عنوان نقطه همگرایی و اتحاد مسیحیان و مسلمانان است.

عیسی(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی اکبری چناری، پژوهشگر گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و دانشجوی دکتری رشته ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه فردوسی، امروز 4 دی‌ماه در نشست علمی «چهره مسیح(ع) در مسیحیت و روایات رضوی» که به مناسبت میلاد مسیح(ع) در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد درباره چرایی تولد عیسی بدون پدر اظهار کرد: اینکه عیسی(ع) بدون پدر خلق شود، برای این است که خداوند عزّ و جلّ خواسته او را آيه و نشانه‏‌اى قرار دهد تا دانسته شود كه او بر هر كارى تواناست.

پژوهشگر گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: عیسی مسیح از طریق مادر به خاندان ابراهیم می‌رسد و آمده است که عيسى پدر ندارد و ما او را از طريق مريم(س) به ساير فرزندان انبيا ملحق می‌کنیم، همان‌طور که ما نيز از طريق مادرمان فاطمه(س)، به نسل رسول‌اللّه(ص) ملحق مى‌‏شويم.‏

وی با اشاره به مادر عیسی(ع)، حضرت مریم (س)، درباره نسب عیسی(ع) بیان کرد: خداوند متعال به عمران وحى فرستاد كه من به تو فرزند پسرى خواهم داد، سپس دخترى عنايت كرد و از آن دختر عيسى متولد شد، پس عيسى و مريم از يكديگر هستند. تولد عیسی در 6 ماهگی است، همچنان که حضرت امام حسين(ع) در 6 ماهگى متولد شد و كسى غير از آن حضرت در اين ايام متولد نشده و فقط عيسى بن مريم(س) در 6 ماهگى متولد شده است.

نبی شدن عیسی(ع) در سه‌سالگی

پژوهشگر گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با مرور کودکی عیسی(ع) و پیامبری وی به نقل سخنی از صفوان‌بن يحيى پرداخت و گفت: به حضرت رضا(ع) عرض كردم امام بعد از شما چه كسى خواهد بود، حضرت رضا(ع) به طرف فرزندش ابوجعفر كه مقابلش ايستاده بود، اشاره کرد، صفوان گفت: وى اينک سه سال دارد، فرمود: چه مانعى دارد، در صورتى‌كه عيسى(ع) در سن سه سالگى به نبوت مبعوث شد و در روایت دیگر سن نبوت کمتر از سه سال بیان شده است.

وی ادامه داد: يزيد كناسى از امام باقر(ع) پرسید که آيا عيسى‏‌بن مريم وقتى در گهواره سخن گفت، حجت خدا بر اهل زمانش بود؟ فرمود: در آن روز پيغمبر و حجت خدا بود ولى مرسَل نبود، آيا گفته او را نشنيدى كه در آیه 31 سوره مريم فرموده: «وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا؛ به راستى من بنده خدا هستم، به من كتاب داده، مرا پيغمبر ساخته و با بركت نموده هرجا باشم و به من سفارش به نماز و روزه كرده تا زنده هستم».

اکبری چناری در ادامه به پرسش دوم يزيد كناسى از امام باقر(ع) پرداخت و گفت: «آیا در آن روز كه در گهواره بود بر زكريا هم حجّت بود؟» فرمود: عيسى(ع) در آن حال آيتى بود براى مردم و رحمتى بود براى مريم وقتى سخن گفت و از طرف مريم دفاع كرد و حجت و پيغمبر بود براى هر كه در آن حال سخن او را شنيد و سپس خموشى گزيد و ديگر سخن نگفت تا دو سالش شد. زكريا پس از خموشى او حجت خدا بود بر مردم تا دو سال و پس از آن زكريا مُرد و پسرش يحيى كتاب و حكمت را از او به ارث بُرد در حالى‌كه كودك خردسالى بود، آيا نشنوى قول خدای عزوجل را در آیه 12 سوره مريم که فرمود: «يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا؛ اى يحيى بگير كتاب را و ما به او حكم نبوت داديم و هنوز او كودك بود» و چون عيسى(ع) هفت‌ساله شد، نبوت و رسالت خود را طبق وحى خدای تعالى به یحیی اظهار کرد و عيسى حجت بر او و بر همه مردم شد».

دانشجوی دکتری رشته ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه فردوسی با اشاره به لقب مسیح اظهار کرد: از امام رضا(ع) پرسيدند آن 6 نفر پيغمبری كه دو نام داشتند، كدام افراد بودند؟ فرمود: يوشَع ابن نون كه نامش ذو‌الكِفل بود، يعقوب كه نامش اسرائيل بود، خضر كه نامش حلقيا بود، يونس كه نامش ذو‌النون بود، عيسى كه مسيح بود و محمد كه احمد بود.

اکبری چناری با این استدلال که معجزات دلیلی بر خدا بودن عیسی نیست، ادامه داد: جاثلیق(رهبر ارشد کلیسا) همچون زنده کردن مردگان و شفای بیماران را دلیل بر خدای بودن عیسی می‌دانست و حضرت رضا(ع) با اشاره به معجزات برخی پیامبران بنی‌اسرائیل از جمله الیسع و حزقیال در زنده کردن مردگان و همچنین معجزات حضرت موسی و ابراهیم و پیامبراکرم(ص) فرمود: پیروان هیچ‌یک از این پیامبران، آن‌ها را خدا ندانسته و عبادت‌شان نکرده‌اند.

وی افزود: حضرت رضا(ع) فرمود: اليسع نيز مانند عيسى روى آب می‌رفت، مردگان را زنده می‌كرد، كوران را شفا می‌داد، امت وی هرگز او را خداى خود نگرفتند و مورد پرستش قرار ندادند. حزقيال نيز همين افعال را انجام می‌داد و 35 هزار نفر را در يک روز بعد از آنكه مرده بودند زنده كرد، فاصله بين زنده شدن تا روز مرگ آن‌ها 60 سال طول كشيده بود.

دانشجوی دکتری رشته ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه فردوسی ادامه داد: پس از ذکر معجزات پیامبران، امام رضا(ع) به جاثلیق گفت: اين داستان‏‌ها را از اين جهت نقل كردم كه تو نتوانى آن را رد كنى، زيرا در تورات، انجيل، زبور و فرقان همه آن‌ها نقل شده است. آيا هركسى كه مرده زنده كرد بايد پرستش شود؟ و اگر چنين است همه اين پيغمبران بايد عبادت شوند، در اين مورد چه می‌‌گویى؟ جاثليق گفت: حق به جانب تو است و خدایى جز خداى واحد نيست.

چرایی رسالت پیامبران با معجزات گوناگون

وی گفت: ابن‌سِكّيت خدمت حضرت رضا(ع) رسید و عرض کرد: چرا خداوند متعال موسى‌بن عمران را با عصا و يد بيضاء و آلات و ادوات سحر مبعوث فرمود، حضرت عیسی(ع) را با طب و محمد(ص) را با كلام و خطبه‏‌ها به رسالت فرستاد؟ حضرت رضا(ع) فرمود: خداوند تبارك و تعالى هنگامى‌كه موسى(ع) را به رسالت مبعوث فرمود در ميان مردم بيش از همه چيز سحر و جادوگرى رواج داشت و جادوگران در ميان جامعه مقام بلندى داشتند و مورد احترام بودند، به همين جهت خداوند متعال موسى را با اين وسيله برانگيخت تا با مغلوب كردن جادوگران و كاهنان، حق را ظاهر كند، سحر آن‌ها را باطل گرداند و حجت خود را بر مردم تمام کند.

اکبری چناری ادامه داد: حضرت عيسى(ع) در زمانى مبعوث شد كه بيمارى و ناخوشى در جامعه زياد بود و مردم به طب و طبيب بيشتر احتياج داشتند و از اين‌رو عيسى‌بن مريم(ع) كارهایی انجام داد كه اطبا از انجام آن عاجز بودند. آن حضرت مردگان را زنده و بیماران را معالجه می‌كرد و اينها كارهایى بودند كه اطبا قدرت انجام آن را نداشتند، از اين جهت عيسى(ع) نبوت خود را اثبات و حجت خود را آشكار کرد.

وی افزود: اما محمد مصطفى(ص) وقتى مبعوث شد كه بهترين و بالاترين فضيلت و امتياز، سرودن شعر و گفتن خطبه و سخنرانى بود، اشخاصى در جامعه مقام و اعتبار داشتند كه داراى اين سه صفت بودند و در اين هنگام حضرت رسول(ص) از طرف خداوند كتابى آورد كه در آن مواعظ و احكام بود، رسول خدا(ص) با آوردن قرآن مجيد گفته‌‏هاى آن‌ها را باطل كرد و حقانيت خود را آشكار ساخت.

پژوهشگر گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهش‌های اسلامی بیان کرد: با استناد به آیه 116 سوره مائده «وَ إِذْ قالَ اللَّهُ يا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَ أُمِّي إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَكَ ما يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ ما لَيْسَ‏ لِي بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ ما فِي نَفْسِي وَ لا أَعْلَمُ ما فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ ما قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا ما أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ وَ كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً ما دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهِيدٌ» و آیه 172 سوره نساء «لنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَ لَا الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ‏» در برائت جستن عیسی از کسانی‌ که او را خدا می‌انگاشتند، امام رضا(ع) فرمود: ما از كسانى‌كه درباره ما غلو كنند برائت داريم، همان‌طور كه عيسى‌بن مريم (ع) از نصارى برائت جست.

عیسی مسیح(ع) به نبوت پیامبر اکرم (ص) بشارت داده بود

دانشجوی دکتری رشته ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه فردوسی به پرسش جاثليق از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: راجع‌ به نبوت عيسى چه می‌گویى و درباره كتاب او چه نظرى دارى؟ حضرت رضا(ع) فرمود: من به نبوت عيسى(ع) و كتاب او اعتراف دارم و از آنچه به ملت خود مژده داد و به مطالبى كه حواريون آن حضرت ايمان و اقرار كردند ايمان دارم و به نبوت هر كه نبوت محمد(ص) و كتاب او را انكار كند، كافر هستم.

پژوهشگر گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: امام رضا(ع) ضمن تصدیق پیامبر بودن عیسی(ع) بیان می‌کند که عیسی مسیح به نبوت حضرت خاتم بشارت داده است و در این راستا به سخنان یوحنای دیلمی و کتاب اشعیا و انجیل می‌توان اشاره کرد.

اکبری چناری درباره اینکه عیسی مسیح، روح‌الله و کلمه خداست، به مناظره امام رضا (ع) با ابوقره (یوحنا) دوست جاثلیق اشاره و بیان کرد: جاثلیق گفت: «ما ادعا می‌كنيم كه عيسى روح‌‌اللَّه و كلمه اوست كه به مريم القاء نمود، مسلمانان با ما در اين ادّعا موافقند و ما را تصديق مى‌‏كنند، اما مدعى آنند كه محمد پيامبر و فرستاده خدا است و ما آنان را تصديق نمى‏‌كنيم و آنچه كه هر دو فرقه موافقند بر آنچه يك فرقه فقط ادعا می‌‏كنند برترى دارد». امام رضا(ع) فرمود: «اى يوحنا ما به عيسى‌بن مريم و روح‌اللَّه و كلمه خدایى ايمان داريم كه به محمد(ص) ايمان داشته و مژده آمدن او را داده است و خود اقرار كرده باشد كه بنده است و پروردگارى دارد، پس اگر آن عيسى كه تو به او اقرار دارى اين چنين نيست كه به محمد ايمان آورده باشد و اقرار به عبوديت كرده و خدا را پروردگار خود بداند، ما از چنين عيسایی بيزاريم! پس كجا بر آن اجماع داريم؟»

پژوهشگر گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهش‌های اسلامی درباره شریعت عیسی روایت محمّدبن ابراهيم طالقانى را مطرح و اظهار کرد: در این روایت امام رضا(ع) فرمود: «انبياء اولوالعزم را از آن جهت اولوالعزم گفتند براى آنكه آنان صاحب شريعت و عزيمت بودند و اين چنانست كه پيغمبران پس از نوح(ع) همه بر شريعت نوح بودند و دستورات و روش او را پيروى می‌كردند و پيامبران بعد، كتاب او را تا زمان ابراهيم خليل(ع) عمل مى‏‌كردند و اما پس از ابراهيم(ع) انبياء به شريعت او (ابراهيم) عمل مى‏‌كردند و سنّت و روش مذهبى او مورد عمل پيمبران و موحّدان بود و كتاب و صحف او را به كار می‌بردند تا زمان موسى(ع) و پس از او همچنان انبياء بنى‌اسرائيل مطابق تورات رفتار و به شريعت موسى عمل می‌کردند تا زمان عيسى (ع) و هر رهبرى كه در زمان عيسى بود، همگى بر طريق او و شريعتش بودند تا زمان پيامبر ما محمد(ص)، و اين پنج تن پيامبران اولوالعزم هستند كه افضل انبيا بوده و محمد(ص) خاتم است كه ديگر شريعتش نسخ نمى‌‏شود تا روز رستأخيز و پيامبرى پس از او نخواهد بود.

اکبری چناری ادامه داد: حواريون عيسى 12 نفر بودند و از امام رضا(ع) پرسیدند که نَصارى را چرا به این نام می‌نامند که فرمود: چون اهل قريه‌‏اى بودند كه ناصره نام داشت و از شهرهاى شام بود و مريم و عيسى (ع) پس از آنكه از مصر بازگشتند در آنجا نزول كرده و منزل گزيدند.

دانشجوی دکتری رشته ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه امام رضا(ع)، عروج عیسی به آسمان را شب بیست‌ویکم ماه رمضان دانسته است، اظهار کرد: شیخ صدوق در باره عروج عیسی به آسمان و مشتبه شدن امر ایشان بر مردم می‌گوید: «امر هيچ‌يک از انبيا و اوصيا بر مردم مشتبه نشده جز عيسى‌بن مريم(ع)، زيرا او زنده به سوى آسمان برده و در بين زمين و آسمان قبض روح شد، سپس به آسمان برده و روحش به او برگردانده ‏شد، و آيه 55 سوره آل عمران به همين مطلب اشاره دارد: «إِذْ قالَ اللَّهُ يا عِيسى‏ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ وَ مُطَهِّرُكَ‏ ...».

وی با تأکید بر رجعت عیسی و همراهی ایشان با حضرت مهدی(عج) در آستانه ظهور به عنوان نقطه همگرایی و اتحاد مسیحیان و مسلمانان در روایات رضوی بیان کرد: «مأمون گفت: يا ابا‌الحسن پس چه می‌گویى درباره رجعت؟ امام رضا(ع) فرمود: رجعت حق است و در امت‏‌هاى گذشته نيز بوده و در قرآن نيز آمده است. رسول خدا(ص) نیز فرمود: هرچه در امت‏‌هاى گذشته روى داده در اين امت نيز روى خواهد داد، سپس فرمود: هرگاه مهدى كه از فرزندان من است ظهور كند، عيسى(ع) با وى نماز خواهد گذارد.

انتهای پیام
captcha