مسجد 900 ساله مصر؛ کانون علم‌آموزی مشاهیر قرائت + عکس
کد خبر: 4113421
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹

مسجد 900 ساله مصر؛ کانون علم‌آموزی مشاهیر قرائت + عکس

مسجد «سیدی احمد البجم» از آثار تاریخی نادر در شهر «کفر الزیات» مصر است که حدود 900 سال قدمت دارد و مشاهیر قرائت مصر در گذشته در آن به کسب علم پرداخته‌اند.

مسجد 900 ساله مصر؛ کانون علم‌آموزی مشاهیر قرائت + عکسبه گزارش ایکنا به نقل از الاسبوع، مسجد احمد البجم قدیمی‌ترین مؤسسه تدریس علوم دینی و فقهی مذاهب چهارگانه اسلامی در مصر است که در سال 629 هجری برابر با 1231 میلادی در روستای «إبیار» شهر «کفر الزیات» تأسیس شد.

«ضیاء‌الدین رضوان بن شیخ ابی محمد الخضر» بنیانگذار این مسجد بود و این مکان عبادی در سال 1031 هجری(1622 میلادی) توسط شیخ احمد البجم بازسازی شد.

پس از بازسازی مسجد، نام شیخ احمد البجم بر این مسجد نهاده شد و وی پس از درگذشت، داخل همین مکان به خاک سپرده شد.

مسجد احمد البجم در اصل مدرسه آموزش علوم فقهی و حفظ قرآن بوده و در گذشته در آن علوم دینی الازهری توسط علما و فقهای بزرگ آموزش داده شده است. این مدرسه بعدها تخریب شد و در پایان دوره ایوبیان، مسجد جای آن را گرفت.

در حال حاضر از مدرسه تنها یک تابلو درباره تاریخ تأسیس بر دیوار ضریح «رضوان» که در صحن مسجد قرار دارد، دیده می‌شود.

به گفته اهالی مسجد، شیخ مصطفی اسماعیل و شیخ محمود الحصری، از قاریان بزرگ و مشاهیر قرائت مصر به این مسجد رفت‌و‌آمد می‌کردند و در این محل فنون قرائت، تلاوت و علوم تجوید را آموختند.

از مهم‌ترین بخش‌های مورد توجه در این مسجد، ارتفاع بلند مناره باستانی آن است که به ده‌ها متر می‌رسد و با نظام مهندسی نوآورانه و بدون ستون ساخته شده و ساخت آن ده‌ها سال به طول انجامیده است.

بعدها چند متری از ارتفاع بلند مناره را کم کردند تا هم نوع معماری این اثر باستانی حفظ شود و به خاطر ارتفاع زیاد تخریب نشود و برای ساکنان اطراف مسجد نیز خطری نداشته و ایمن باشد.

انتهای پیام
captcha