نکاتی درباره «طرح بیمه اجتماعی جلسات خانگی قرآن»
کد خبر: 4113870
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷

نکاتی درباره «طرح بیمه اجتماعی جلسات خانگی قرآن»

طرح بیمه اجتماعی مسئولان و مربیان جلسات خانگی قرآن کریم از سوی ستاد مردمی جلسات خانگی قرآن با همکاری اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت انجام می‌شود.

به گزارش ایکنا، ستاد مردمی جلسات خانگی قرآن مدتی است که با همکاری اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، طرح بیمه مسئولان و مربیان جلسات خانگی قرآن کریم را که فاقد بیمه بازنشستگی هستند راه‌اندازی کرده است تا از خدمات مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت با حمایت دوسوم حق بیمه توسط دولت برخوردار شوند.

با آغاز ثبت‌نام در این طرح سوالاتی در این خصوص طرح شده که در ادامه ستاد مردمی جلسات خانگی قرآن به آنها پرداخته و پاسخ داده است، که در ادامه می‌خوانید؛

سوال اول:‌ آیا معلم قرآن در صورت عبور سن از ۵۰ سال می‌تواند در صندوق بیمه اجتماعی عضو شود؟ پاسخ: طبق قانون سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی تنها اشخاص ۱۸ تا ۵۰ سال امکان بیمه پردازی در صندوق‌های بیمه اجتماعی را دارند.

البته یک راه وجود دارد که افراد بالای ۵۰ سال از این خدمات بهره‌مند شوند. لذا در صورتی که شخص بالای ۵۰ سال، سابقه بیمه‌پردازی در سال‌های گذشته را داشته باشد، سابقه قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می‌شود به عنوان مثال شخصی متولد سال ۱۳۵۱ است و ۵۰ سال دارد و در گذشته ۵ سال سابقه بیمه اجتماعی داشته است،‌ لذا این پنج سال سابقه به سن ایشان اضافه می‌شود و در نتیجه می‌تواند بیمه شود.

سوال دوم: استفاده از سوابق بیمه در نهاد‌های مختلف چگونه است؟ بیمه معلمان قرآنی و مشاغل آزاد، از جمله بیمه‌های توافقی، اختیاری بوده و سابقه شغلی ایجاد نمی‌کند و سابقه شغلی صرفاً مخصوص بیمه اجباری است.

با این حال سوابق بیمه‌ای بازنشستگی فرد در صندوق بیمه محفوظ بوده و به محض احراز شرائط (سابقه ۳۰ سال یا سن ۶۵ سال با حداقل ۱۵ سال سابقه) امکان تقاضای بازنشستگی برای معلمان قرآنی هر چند که شاغل باشند، میسر است.

اما بر اساس مقررات موجود، امکان نقل و انتقال و تجمیع سوابق بیمه معلمان قرآنی بعد از استخدام در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، در صندوق‌های بازنشستگی فعال در کشور یک مرتبه برای مشمولان بیمه اجتماعی وجود دارد و سابقه بیمه بعد از استخدام لحاظ خواهد شد.

یادآور می‌شود، عضویت در بیمه تامین اجتماعی دولت کارفرمای مشمولان این صندوق است بر همین اساس دو سوم از حق بیمه افراد توسط دولت پرداخت می‌شود و بیمه‌شدگان صندوق تنها یک سوم از حق بیمه خود را پرداخت خواهند کرد.

براساس این صندوق قابلیت نقل و انتقال سوابق بیمه با سایر صندوق‌های بیمه‌ای امکان دارد و حق بیمه اقتصادی و مناسب به مبلغ ماهانه ۱۳۳۰۰۰ تومان است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این بیمه ابتدا باید جلسه خانگی قرآن خود را از طریق لینک «portal.jkqk.ir/user/login» ثبت کنند.

پاسخ به برخی سوالات مطورحه در «طرح بیمه اجتماعی مسئولین و مربیان جلسات خانگی قرآن کریم»

انتهای پیام
captcha